Jump to content

Mustang mach 1 stannar


Johan89

Recommended Posts

Hej

Har en mustang mach 1 - 72 med en 460 under huven som nu har börjat tjuvstanna utan förvarning. 

Det började med att vi var på cruising och när vi skulle börja åka hem tänkte jag tanka upp fullt inför nästa körning men då tvärdog bilen precis vid pumpen så jag tankade och startade om den och skulle ut från macken men då dog den igen. Felsökte lite men hittade inget konstigt så vi startade igen och kom ca 20m innan den dog än en gång. Startade igen och lyckades köra ca 1km innan den dog. Satt och funderade en stund innan jag startade igen och lyckades köra dom 2km hem. Efter det har bilen stått ca 2 veckor men så skulle jag prova starta och backa ut ur garaget men då dog den 3ggr på infarten innan jag fått in den i garaget igen. Var är felet? Det verkar ju som att den tappar tändningen. Det sitter msd tändning och en mallory tändbox/spole på bilen. 

Mvh Johan 

Link to comment
Share on other sites

Kolla alla kabelanslutningar som har med tändning att göra. Dvs om det är kabelskor så vicka på dem för jag har varit med om att kabelskon släppt från själva kabeln utan att man kunde se något fel. Jag tycker det verkar som glappkontakt och går på den linjen.
Händer det i samband med att du gasar eller när du släpper gasen eller bara när/hur som helst.
Jag hade börjat med att kolla alla kabelanslutningar vid (till/från) motorn eftersom motorn rör sig och då kan glappet komma och gå oftare.
Fundera över om du gjort något relativt nyligen och undersök det eller kring det. Kan du påverkat en kabel när du gjort något, mm.
De flesta svarar nej på frågan men ofta visar det sig att de gjort något som inte borde påverkat, så fundera.
Jag är inte hemma på MSD men kan boxen ha gett upp? Låter andra svara på den frågan.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-08-19 at 15:06, Thomas19 said:

Kolla alla kabelanslutningar som har med tändning att göra. Dvs om det är kabelskor så vicka på dem för jag har varit med om att kabelskon släppt från själva kabeln utan att man kunde se något fel. Jag tycker det verkar som glappkontakt och går på den linjen.
Händer det i samband med att du gasar eller när du släpper gasen eller bara när/hur som helst.
Jag hade börjat med att kolla alla kabelanslutningar vid (till/från) motorn eftersom motorn rör sig och då kan glappet komma och gå oftare.
Fundera över om du gjort något relativt nyligen och undersök det eller kring det. Kan du påverkat en kabel när du gjort något, mm.
De flesta svarar nej på frågan men ofta visar det sig att de gjort något som inte borde påverkat, så fundera.
Jag är inte hemma på MSD men kan boxen ha gett upp? Låter andra svara på den frågan.

Har kollat alla kablar med motorn igång men inte fått någon reaktion. Jag har köpt bilen i våras så jag har inte hunnit pilla nånting på den än. Men det känns som att det kan vara glapp nånstans. Är ingen supermekaniker heller ska väl tilläggas. 

Link to comment
Share on other sites

Ett generellt tips som kan ge dom symtomen är ånglås i förgasare eller mekaniska bränslepumpar och det verkar vanligt nu i högsommarvärmen på lite äldre grejer.

Nifsta i Torsdags hörde jag minst tre som diskuterade det och lämpliga åtgärder, som isolationsplattor mellan förgasare och insug och byta till elektrisk bränslepump som  monteras där den inte värms upp etc.

 

 

  

Link to comment
Share on other sites

Men det borde väl inte bli ånglås när jag  backar ut bilen från garaget när den är kall? Jag har elektrisk pump som sitter vid tanken så det borde inte vara det. Kan det vara tändningslåset som felar när den stannar? Är mest inne på någon form av tändfel när den tvärdör utan förvarning och sen oftast startar igen utan problem. 

Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, Johan89 said:

Men det borde väl inte bli ånglås när jag  backar ut bilen från garaget när den är kall? Jag har elektrisk pump som sitter vid tanken så det borde inte vara det. Kan det vara tändningslåset som felar när den stannar? Är mest inne på någon form av tändfel när den tvärdör utan förvarning och sen oftast startar igen utan problem. 

Tändningslås på Mustang är väldigt vanligt problem!


Dra en ny + kabel från batteriet som du har en On/off switch och säkring på....Koppla den till "lilla" röda på tändboxen
Då har du en frisk IGN kabel och därmed kör utan att tändningslåset matar strömmen. (givetvis isolera den avklipta kabeln från tändningen)
Du startar som vanligt med startnyckeln men switchen måste stå på On och du dödar motorn med den också.
Det går inga större strömmar i lilla röda IGN kabeln

Kolla även den kraftiga röda kabeln till tändboxen att den verkligen har frisk och riktigt gjord kabelsko.....Även frisk jord till box

Kolla även jordning från motor till chassi att det sitter ordentligt och fräscht.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Johan89 said:

Men det borde väl inte bli ånglås när jag  backar ut bilen från garaget när den är kall? Jag har elektrisk pump som sitter vid tanken så det borde inte vara det. Kan det vara tändningslåset som felar när den stannar? Är mest inne på någon form av tändfel när den tvärdör utan förvarning och sen oftast startar igen utan problem. 

Nej det har du rätt i, jag var lite slarvig att läsa 😉

 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Per Berglund said:

Tändningslås på Mustang är väldigt vanligt problem!


Dra en ny + kabel från batteriet som du har en On/off switch och säkring på....Koppla den till "lilla" röda på tändboxen
Då har du en frisk IGN kabel och därmed kör utan att tändningslåset matar strömmen. (givetvis isolera den avklipta kabeln från tändningen)
Du startar som vanligt med startnyckeln men switchen måste stå på On och du dödar motorn med den också.
Det går inga större strömmar i lilla röda IGN kabeln

Kolla även den kraftiga röda kabeln till tändboxen att den verkligen har frisk och riktigt gjord kabelsko.....Även frisk jord till box

Kolla även jordning från motor till chassi att det sitter ordentligt och fräscht.

 

 

Menar du msd boxen när du säger box? Jag ska prova göra som du säger. Nånting är troligtvis fel med tändningslåset för det är urkopplat och man startar bilen på en knapp. Ska skaffa nytt tändningslås och ta bort knappen lite längre fram. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Johan89 said:

 

 

Menar du msd boxen när du säger box? Jag ska prova göra som du säger. Nånting är troligtvis fel med tändningslåset för det är urkopplat och man startar bilen på en knapp. Ska skaffa nytt tändningslås och ta bort knappen lite längre fram. 

Ja du skrev Mallory tändbox

De brukar alltid ha en tunn röd sladd som aktiverar den.
Den sladden är då dragen till tändningslåset.

Jo låter som låset är utslitet om man även satt en start knapp

Känns som en klåpare varit framme så var uppmärksam hur all el är draget!!
Kablar/kabelskor skall "krimpas" eller/och lödas

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per Berglund said:

Ja du skrev Mallory tändbox

De brukar alltid ha en tunn röd sladd som aktiverar den.
Den sladden är då dragen till tändningslåset.

Jo låter som låset är utslitet om man även satt en start knapp

Känns som en klåpare varit framme så var uppmärksam hur all el är draget!!
Kablar/kabelskor skall "krimpas" eller/och lödas

Jo precis, var osäker om du menade msd boxen eller mallory boxen. Vad jag kan se på boxen så är det bara en tunn röd och en tunn svart kabel. Har som sagt inte hunnit göra nånting själv på bilen utom att just upptäcka att nån klåpare har klippt all el och dragit nytt till höger och vänster😏är inget proffs själv heller men är åtminstone seriös när jag gör något och tar reda på hur det ska göras. Det är draget kablar direkt genom plåten och ut i hjulhuset där dom är klamrade ovanför höger framhjul🥴

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Johan89 said:

Jo precis, var osäker om du menade msd boxen eller mallory boxen. Vad jag kan se på boxen så är det bara en tunn röd och en tunn svart kabel. Har som sagt inte hunnit göra nånting själv på bilen utom att just upptäcka att nån klåpare har klippt all el och dragit nytt till höger och vänster😏är inget proffs själv heller men är åtminstone seriös när jag gör något och tar reda på hur det ska göras. Det är draget kablar direkt genom plåten och ut i hjulhuset där dom är klamrade ovanför höger framhjul🥴

2st boxar?
En av boxarna gör något annat isåfall så du måste veta vad det är
Lägg upp lite kort hur det ser ut!

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Per Berglund said:

2st boxar?
En av boxarna gör något annat isåfall så du måste veta vad det är
Lägg upp lite kort hur det ser ut!

Första bilden är 2st msd boxar i handskfacket och den andra sitter i motorrummet och det står mallory ignition på den. Antar att mallory boxen är tändspolen? Den andra msd boxen ska väl vara till lustgasen som är monterad, dock urkopplad och ska plockas bort helt från bilen längre fram. Som synes så har någon mindre noggrann person dragit el fulla handskfacket så det är kablar överallt. 

IMG_20200825_215124.jpg

IMG_20200825_215157.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja det torde vara MSD 6AL boxen som används det är bara följa "tåtarna"


Men 6AL har iallafall en liten röd kabel du kopplar in en switch på

Typ så här

962470269_ScreenShot08-26-20003.thumb.JPG.a500a308d6cbb61863391af244cd710d.JPG

 

Har motorn en MSD fördelare så borde boxen vara kopplad med den tvinnade kabeln som heter PN 8860 i diagrammet......Då ska "Vit kabel" ej användas som beskrivs i bilden
Kolla dom anslutningarna att dom sitter på ordentligt

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...