Jump to content

Topplista

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2025-03-02 in all areas

  1. tackar o bugar vänstra sida börjar ta sej färdig svetsat, mirakel vann, zinkspray, spacklad o tectylat breddaren sitter nu vart den ska. den ska skruvas mer nu behöver jag limma den, men klurar på va jag ska använda för lim dom andra jag har byggt har jag plåt breddad så inget lim någon som har förslag. goggler man får man fram allt från tuggummi till kaross lim så fort jag har ett lim kan jag göra vänstra sidan klar
  2. Ska i ärlighetens namn erkänna att det forum jag var med och startade upp för STCS lider av samma symptom. Från att ha varit galet aktivt till en nu mycket sansad nivå. FB-gruppen jag drog igång har dock 50k+ medlemmar. 🫣 Det har mao inget med föreningen eller skötsel av forum att göra. Hittat ett amerikanskt forum som är bra, men det e ju alltid trevligare att hålla det internationellt. Funderar i vart fall på att gå med i klubben igen och väntar på svar för att få tillbaka mitt gamla medlemsnummer. 🙂
  3. Du får nog precisera vad du är intresserad av, gissar att det finns en uppsjö av Gen 1 grupper på fb men dom följer inte jag. Däremot följer jag ett antal, f.a Amerikanska som kör bana och tävlar med Gen 5 & 6, samt ett antal S197 av olika kvalitet och flera Modular 3V motor trådar. Skulle tro att det finns strikt original matching numbers och alla taggar å dekaler nyprintade renoveringstrådar samt diverse lite friare gen 1 grupper och ett antal motor grupper, renoveringsgrupper och trimnings grupper för 289/302 m.m. Sen finns ju sannolikt det du söker redan diskuterat, dissikerat och problemlöst någonstans här på forumet. Du måste bara engagera dig lite och söka, inte slänga ut en fråga bara och tro att andra ska söka åt dig och servera på silverfat 😃
  4. Sådär! Allt bortplockat och det nya framdukat. Det enda som kommer att återanvändas är spindlarna och krängningshämmaren. Sen kunde jag inte låta bli att polera lite på fästena för krängningshämmaren och även om det inte syns, så skänker det en inre tillfredsställelse.
  5. Små steg är det man ska göra. Stora kliv blir sällan av. Idag gick luften ur bromssystemet. Alla nya anslutningar håller tätt och jag glömde inte gummihattarna på luftningsventilen. Så nu är framvagnen uppgraderad och bromsledmingarna uppgraderade med nya komponenter. Och det gör att jag fick flytta lite lappar på Kanbantavlan. Så i veckan kan jag sätta på fälgarna, sänka ner bilen och ta bort insug och toppar. Tänkte shoppa lite AN-anslutningar också. Men är det någon som vet gängstorleken på bränsleröret från bensinpumpen? Har letat, men hittar inget och 3/8 NPT är för stort.
  6. 1 point
    Se nedan Byggd i Dearborn HT med 260 2-port 5 – Designates the year the vehicle was assembled. All 1964 and 1965 Mustangs begin with a “5”, indicating 1965. Other years are as follows: 6 = 1966; 7 = 1967; 8 = 1968; 9 = 1969; 0 = 1970 R – Designates one of three assembly plants (there are F, R and T) F = Dearborn, Michigan; R = San Jose, California; T = Metuchen, New Jersey 09 – Designates one of three body styles (there are 07, 08 and 09) 07 = Coupe; 08 = Convertible; 09 = Fastback A – Designates one of seven engines used A = 289 4 V premium fuel C = 289 2 V K = 289 4 V high performance T = 200 1 V 6 cylinder U = 170 1V 6 cylinder (1964 1/2 Mustang only) D = 289 4 V (1964 1/2 Mustang only) F = 260 2 V (1964 1/2 Mustang only) 201258 – Designates the consecutive unit number
  7. jaha... det var ingen skillnad i storlek på fram däcken. men det ligger så mycket grejor jag har köpt så jag mätte på fel däck 🤣😂 nu har rudolf varit på jobb igen man kan alltid lita på kompisarna hos vp autoparts vist fan det var inte det jag handlade 😅 men 2 shelby scoop nu har jag bestämmt hur det ska bli fram. jag har beställd 2 nya skärm breddare fram, men det dröjer nock en 4 veckors tid innan dom kommer
  8. Ett mycket intressant bygge,
  9. Bäst att inte visa frugan hur man kan pyssla ihop sin GTD Då blir det en rosa 😂
  10. följer med spänning 👍🤓
  11. jätte fint väder idag med men det fruktanssvårt många flygfän i luften tror fan alla insekt ska flyga upp idag, på MIN gård 😂 får se om dom lugnar sej lite i eftermiddag vill gärna ge allt en tun runda stålplast till, jag har ju slipad igenom på flera ställen fronten är klar för sprut baklucka o front slipade o klara för slipgrund scoopen till huven ska oxå ha lite spackel just nu har den så många färger att det inte går räkna dom första spackel runda. såklart reste spacklet sej, inte så konstigt som den så ut slipad första gången. o självklart hade jag inte mer stålspackel hemma 🤬 nu hoppas jag inte det rejser sej nått mer, men blir inte förvånad om det gör. nu kommer kylan tillbaka men hoppas på att hinna o spackla scoopen innan det blir kallt o storma ska det oxå i veckan
  12. Vi i klubben får väl bli bättre på att marknadsföra forumet. Som det är nu finns ingen forumansvarig utan det har trillat på mig som webmaster. Tycker det är bra att frågan väcks, ska lägga in en blänkare på hemsidan samt ta upp frågan på planeringsmötet för klubben som är nästa helg i samband med årsmötet.
  13. Haha koppling är ju faktiskt ingen skillnad på era bilar och min S197, bortsett från möjligen bultdelning och artikelnummer. Har kört Automat på min första Musse, original, vässat, bytt till billet Highstall m.m. och bara goda erfarenheter men tog steget till Manuel på min andra, en Bullit 08. Nu på min tredje 06 GT som byggs till ombyggtfordon/banabil blev det såklart manuel, bytt låda till 6-vxl TR6060. Men vilken djungel man hamnat i, ur askan i elden milt uttryck. Det är ju skit det här. Så många varianter att välja och varje typ/konstruktion är bara bra på ett specifikt väldigt smalt område. En eller tvåskivig, vanligt svänghjul, Billet aluminium svänghjul, billet stål svänghjul, Har du lite effekt och ska köra strip är det en inriktning, och dom är absolut inte bra för bana, och vise versa, köper du en som passar banåka och vill köra lite strip är det stor risk du bränner upp den. Sen har vi alla andra problem med hydrauliken, rätt slag och utväxling, känslan i pedalen, problem med värme i ledningen, svampighet etc m.m. Och varje problem eller åtgärd innebär i princip ut med lådan eller hela paketet Motor/låda beroende på möjligheter på din mekplats. Känns som ett lotteri, en säger si, en säger så, man får läsa på lyssna och fatta ett beslut och sedan hoppar man. Jag har Strokat 3V/4,6till 5 liter, sugis och bromsad till närmare 500Hk på veven med bra vrid från botten. Nedväxlad bakaxel så jag får täta steg 3,4, 5an 6:an fortfarande hyffsat bra transportväxel med straxt under 2000rpm vid 100 med gatdäcken. Jag valde ett billet alusvänghjul med bytbara stålslitytor och en enkel skiva Spec stage II+, Ska funka bra för street och bana för avsevärt mer effekt än jag har, men besöker jag strippen är det på egen risk. Vi får se i sommar om jag landade rätt 🙂
  14. För oss som också åker luftkyld VW, har vi ett forum, Boxerville.se, som trots en uppsjö av grupper på FB, lever väl och uppdateras mycket frekvent. Det finns också en FB-grupp som heter Boxerville. Och det ärett forum för bara luftkyld så har vi inte innehåll med vattenskadade bilar där. Det lever pga av att det är rätt många som håller på och mekar med sina gamla bilar, och medlemmarna är i varierande ålder. Boxerville.se är en ovärderlig källa till kunskap, även om det blir en del uppdateringar i FB. Så vi som åker Mustang, oavsett årsmodell, kanske bara behöver dela med oss av vad vi gör med bilarna, komma med tips, ställa frågor, svara på frågor, lägga upp köp/sälj, osv. Dessutom finns ju en massa bra info att hitta på forumet. Och forumet är ju riktigt befriat från reklam. Och det kanske är så att klubben som sådan och vi medlemmar, borde ha forumet som primär kanal, bara en tanke.
  15. Min motfråga blir: hur ska du använda bilen? Jag åker bana och konbana och har valt att köra med en helt standard koppling/svänghjul till min 1995 5.0 HO motor som jag har i min 65:a musse. Mina erfarenheter av bilar med "race" koppling är att ingenstans är uttrycket "rätt sak på rätt plats" viktigare. Kompisen lät montera ett lätt svänghjul och en sinterkoppling på sin Camaro 1975, den var vidrig att köra på vanlig väg efteråt, tanken på att åka stadstrafik var rent skrämmande. Tungtrampad och med minimalt dragläge.
  16. Jo sedan träffas här och på bilträffar på sommaren var ju det mysiga och diskutera saker och ideer 👍
  17. Kanske generationsskifte som gör att man har andra sökvägar på nätet
  18. Nu finns ett tillfälle att få köra din Mustang på bana tillsammans med andra Mustangvänner! På privat initiativ är hela Färila Raceway, Fönebasen, utanför Ljusdal, bokad helgen 14–15 juni, för de som vill deltaga! Banan ligger cirka 25 km (30 minuter) väster om Ljusdal, 35 mil norr om Stockholm. Mer information om anläggningen finner du om du söker efter Fönebasen på Facebook. Det finns plats för uppemot 20 bilar under helgen, med körning under både lördagen och söndagen, utan begränsningar, efter eget önskemål och nivå. Konbana, toppfart eller andra moment, allt är möjligt! Vi disponerar den gamla startbanan som mäter 2100 meter och med en bredd på 25 meter, en separat driftingdel, komplett verkstad, samlingssal och kök. Det finns även en lastbil för den som vill prova, med 1000 hästkrafter och ett vridmoment på hela 2600 Nm. Vi kan även låna en Volvo utan ABS och testa på en kurvig grusbana… Finns ett fortfarande ett fåtal antal platser lediga, så skynda dig att boka. Lite säkerhetsdetaljer; hjälm för både förare och eventuell passagerare är obligatoriskt. En bilsporthjälm eller MC/moped-hjälm, både öppen och integralhjälm är OK. Heltäckande klädsel av bomull, tillexempel vanliga jeans och långärmad tröja. Vi kommer att ha en gemensam säkerhetsgenomgång på plats innan vi påbörjar körningarna. Inga person- eller bilförsäkringar ingår. Hör gärna med ditt försäkringsbolag vad som gäller vid bankörning. Vi bor med halvpension (frukost och middag), på Järvsöbaden och på JBP Hotell (4min promenad), med gemensam middag på Järvsöbaden. Dubbelrum kostar 2460 kronor per natt med halvpension. Enkelrum kostar 1230 kronor per natt med halvpension. Det finns även en fin SPA-anläggning på Järvsöbaden. https://www.jarvsobaden.se/ Frågor om evenemanget besvaras av Peter Sunmark på telefon 076-8006935, eller via mail peter.sunmark@telia.com. För att boka din plats (först till kvarn gäller!), kontakta Leif Holmqvist på telefon 070-7230829, eller via mail l.holmqvist@telia.com Passa på att ta tillfället i akt att köra på bana med likasinnade under en trevlig helg i Hälsingland. Observera att detta evenemang inte är ett evenemang ordnat av Classic Mustang Club Sweden utan är ett privat initiativ.
  19. Mussen har lite dålig camberkompensation ( blir bättre med shelbysänkningen ) och det är något man får ta med i beräkningarna när man gör hjulinställning. Just nu kör jag med 3.2° negativ camber och den kommer jag att öka, 6° caster och 0 Toe. Viktigt att toe är 0 när du kör, annars sliter du däck på innerkanterna. Har du tagit bort allt flexande gummi på reaktionsstaget och undre bärarmen kan du ställa 0 i toe statiskt. Camberkompensationen är lite av en utmaning, med tillräckligt mycket statisk camber och tillräckligt hårda fjädrar/krängningshämmare blir det bättre. På den här bilden från Falkenbergsbanan ser du hur mitt ytterhjul trots 3.2° camber nästan ser ut att gå mot positiv camber på grund av krängningen och den klena camberkompensationen.
  20. Det där kommer att göra skillnad! Finns egentligen ingen anledning att byta hela framvagnen, med rätt åtgärder får du originalkonstruktionen att bli så mycket bättre. Att mustangens framvagn har så dåligt rykte tror jag är i mångt och mycket en internetskröna. Många har åsikter men få är insatta i hur geometrin egentligen fungerar. Skillnaden mellan en utsliten originalframvagn med galen hjulinställning på fel fälgar och däck jämfört med en med lite nya delar och små modifieringar är enorm. Du är på rätt väg Christer 👋
  21. så här kan man ju göra