Jump to content

Topplista

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2025-07-02 in all areas

  1. Efter att tidigare kört Chevrolet Camaro Z28 cab 1997 i sex år och sålde bilen blev saknaden av en öppen sommarbil för stor. Camaron hade tyvärr levt ett hårt liv och efter fem problemfria år kom de dyra felen på rad. Tändmodul, vattenpump, rasad automatlåda och slutligen kompressionsläckage ut i vevhuset. Efter att ha lagt ut 49 tusen på reparationer innan jag hittade läckaget i cylinder 6 som innebar helrenovering av V8:an med en kostnadsberäkning på ca 40 000 kr pga hög dollarkurs litade jag inte på bilen längre. Hittade en begagnad LT1 V8 med hög och jämn kompression, inga oljud och bra oljetryck på Camaro och Transam skroten utanför Landvetter för 12 000 kr som lät som en bra lösning. Konstaterade smärtsamt att motorn inte gick att lyfta ur utan var tvungen att sänkas ner tillsammans med framvagnen med bilen hängande på en billyft. Fick ett kostnadsförslag av en mindre verkstad på 15-17000 kr för jobbet gav jag upp. Det innebar att om jag gjort det hade jag lagt ut nästan samma summa på reparationer som bilen kostade när jag köpte den. Efter att ha funderat några dagar blev jag uppringd av en av bilmekanikerna som blivit förtjust i bilen. Han såg det som sitt vinterprojekt och efter lite diskussion om priset sålde jag den. När sommaren kom i år saknade jag att åka öppen V8 bil. Hittade av en ren slump på Blocket en snygg och fräsch silvermetallic Mustang GT V8 Cab årsmodell 2000 utanför Falköping där ägarfamiljen väntade sitt tredje barn. Med sorg i hjärtat hos hela familjen kände dom sig tvungna att sälja då de vuxit ur den. Vi kom överens och det blev affär. Är mycket positivt överraskad av bilen som är körglad, bra åkkomfort, har mycket bra vägegenskaper då den är sänkt, rapp och alert motor med snäll bränsleförbrukning. Kort sagt en mycket mer mogen och modernare bil än vad Camaron var. Är mer än nöjd med den och närmare än så här har jag aldrig varit min drömbil som är Steve McQueens Bullit Mustang.
  2. Häromdagen tog jag första provturen och kände inga konstigheter. Ger upp hjulinställningen, det är svårt att få det exakt med bubblor och skalor och den står okej för att köra till Vianor och få det fixat. Tid är bokad 4/8. Och Arlanda testtrack.körs den 7:e. Så då kan man göra lite annat, som att snygga till bakplåten vid ändrören och städa undan en massa skräp. Ska efterdra insuget också.
  3. Sänkte ner bilen på hjul och backade ut ur garaget. Bilen är skitig och dammig, men verkar gå bra och startar mycket lätt. En liten detalj är ändrören som jag får fundera på. Byte av gummilist till framrutan och färg på taket får vänta till augusti Och nu var det framdukat för hjulinställning med verktyg, shims och bläckfisk. Skulle ha haft en sådan där toe-platta men det får duga med dubbelvikta sopsäckar. Så först mäta hur det ser ut på respektive sida, sen justera. 20250717_111930.mp4
  4. Ibland blir det så, och det här tog mer tid än förväntat och borde kanske startat i november. Men nu är det nära.
  5. Clutch Flywheel Ring Gear | Norrlands Custom
  6. 1 point
    Äntligen står den där. På min uppfart! Skimrande blå, 5,0 på sidan och längs med nedankanten på sidorna står det som alla vet. Mustang. 14 år gammal, stilren, välskött, lockande och fullständigt oförsvarbar. Motsatsen till Greta Thunberg. Den lokala bensinstationen kan nu börja dela ut bonusar till alla anställda. Oljeshejkarna kan köpa fler Premier League lag. Trots det så är det som om jag, som drömt om en egen mustang sedan jag såg en som liten skånepåg, vill avbryta semestern för att kunna åka hem och bara titta på den. Lyssna på motorn. Försöka förstå mig på hur jag ska tämja min vackra vildhäst. Kunskapen jag har av muskelbilar är ytterst begränsad, erfarenheten än mindre. Min bonusdotter fick förklara vad shortshift är. Jag tyckte bara den var märklig den där växel nummer två. Rädslan finns där. För kraften, farten och att tappa kontrollen. 413 hk sade säljaren, plus nått JTL luftintag som tydligen skulle ge ännu mer effekt. Som om 413hk inte riktigt skulle räcka till. Det kan alltid behövad tjugo till. Ford mustang GT 2011. Jag älskar dig redan. Och kärleken är inte logisk. Den är kopplad till andra delar av hjärnan. Och där är mycket roligare att vara. Frun är lika taggad som jag. Vilken underbar hustru hon är. Hon vill ut på vägarna lika mycket som jag. På onsdag om två veckor drar på ett möte på Chikos. Väl mött där eller längs vägarna. Jimmy och Jenny från Finja.
  7. 1 point
    Trevlig text, förstår precis vad du menar. Lycka till med Mussen.
  8. Till Mustangen handlar jag hos Opentracker, Virginia Classic Mustangs, NPD, Tony Branda, Cobra Automotive, StreetorTrack. En del förbrukningsartiklar köper jag från Rockauto, om inte VP har.
  9. 1 point
    Har äntligen hittat min dröm bil.. Mustang ll hatchback med 302a Tur är att jag precis blivit färdig med ghian. Så nu har man försäkrat sig än en gång med många trevliga meck timmar framöver. 😊