Jump to content

Topplista

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 2025-05-02 in all areas

  1. Äntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är: 1. Värmeslangar. 2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på framsidan nu. 4. Påfyllning av kylarvätska. 5. Oljebyte med filter. 6. Nya tändstift och montera tändkablar. 7. På med Hipo-grenrören och H-pipa. Så det är lite kvar, men under veckan som kommer blir det nog uppstart. Och då får man hålla några tummar för att det är tätt. Sen blir det inpassning av skärmar, byte av en fönsterhiss och hjulinställning.
  2. om någon kanske vill se ett av mina mitt före bygge denna bil lever numera i tyskland detta är faktisk en bil jag ängrar att jag sålde en capri mk1 perana tribute med 8.8 bakaxel, tremex låda o 5.0 v8 ford motor, drivlinan tagit ur en foxbody 11 tum fälgar fram 13 tum bak. 15 tum bbs rs splitfälgar michelin semi slicks
  3. Gick igenom proceduren igen. Tack @THOMAS, fingret i tändstifthålet och säkrade att det denna gång var kompressionsfasen. Stannade vid markeringen 10° på dämparen. Måttade in cylinder 1 på fördelaren. Sen satte jag tillbaka fördelaren och fästet. På med tändstift, fördelarlock och tändhattar. Sen var det dags att koppla in batteriet. Startar och den går lite knackigt. Vred fördelaren i linje med vevaxeln och där står den bra. Låter motorn gå en stund och den verkar gå bra. Känns som lite rappare gasrespons. Ska köra med stroboskop senare för att finjustera och lite på luftskruvarna. Däremot låter det rejält mycket från H-pipan. Ska koppla på ljuddämparna temporärt innan det kommer ett nytt avgassystem. Så nu blir det till att passa in skärmar, byta fönsterhiss och beställa tid för framvagnsinställning 20250529_150115.mp4
  4. i min värld är det vårdslös körning du känner det vattenplaner o förtsätter köra i samma hastighet då får man skylla sej själv, i mitt tycke ska du inte ha en krona av försäkringen
  5. Så här är välden idag, folk köper effektmonster och tror att datorn ska sköta allt i alla lägen. Stäng av allt skit å lär dig köra istället är mitt råd ;-) Det är såna här fall och stämningarna som blir resultatet som skapar ännu mer kontrollerande system som går in och reglerar effekten så att Svärmor ska kunna låna bilen och hämta barnen med plattan i mattan hela tiden och ändå komma fram säkert utan att köra för fort. Datorn var väl lite bisy med nåt annat i den hundradels sekunden och du var för sen på ratten, det kanske var en vindby eller stigning som gjorde att du eller cruiscontrollen ökade trotteln några %, du kanske sträckte dig efter kaffekoppen, lådan kanske växlade ner också, den lilla ökningen gav +50hk samtidigt som det var en lite längre eller djupare pöl, dieselspill kanske så antispinnen han inte med helt enkelt och du var för sen på ratten. Lanecontrollen är nog knappast konstruerad för korrigera läget vid sladd utan är tänkt att justera långsamma kursändringar och styra in bilen mellan linjerna. Har du kollat så det inte var en tidigare vägarbetesplats och gamla linjemarkeringar svängde av åt något håll. Min erfarenhet av lanecontrol vid sånt väglag du beskriver är att det känns mer osäkert och kan ge läbbiga moment vid lite småplaning eller ishalka när man kör lite fortare än vad väglaget klarar. Dock framhjulsdriven hybrid men ändå. Ibland kickar den in 70Hk eleffekt ovanpå motoreffekten trots att du kör i förbränningsläge för batteriet är urladdat (den spar alltid 20% batteri till långsam körning och kortare effektboost vid behov) lite oväntat och nyckfullt då gäller det att inte sova. :-) PS. Jag har också skickat en Musse i diket, men helt utan antinånting, helt eget fel, så jag håller själv på lär mig köra ;-)
  6. Idag blev det dags att sätta dit hiporören. Trångt är det och man måste sätta dit de långa bultarna innan man sänker ner grenrören. Sen var det bara att dra fast dem. Lite pulligt men det går. Sen i mwd tändstift och tändkablar och luftrenare. H-pipan monteras nog i slutet på veckan. Sen blir det provstart.
  7. 1 point
    är det inte denna lilla skruven sitter grillen stumt ? om den rör sig ändras ju bilden på ljuset också
  8. Vi i klubben får väl bli bättre på att marknadsföra forumet. Som det är nu finns ingen forumansvarig utan det har trillat på mig som webmaster. Tycker det är bra att frågan väcks, ska lägga in en blänkare på hemsidan samt ta upp frågan på planeringsmötet för klubben som är nästa helg i samband med årsmötet.
  9. det var ett jäkla pris jag betalde 1500kr
  10. https://www.facebook.com/grufmanbilab