Topplista
-
66ahenke
Medlemmar31Poäng340Inlägg -
Speedwell67
Klubbmedlem30Poäng313Inlägg -
Corvette
Klubbmedlem18Poäng2 880Inlägg -
Mustangmike
Klubbmedlem13Poäng908Inlägg
Popular Content
Showing content with the highest reputation since 2024-06-04 in all areas
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
3 pointsÄntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är: 1. Värmeslangar. 2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på framsidan nu. 4. Påfyllning av kylarvätska. 5. Oljebyte med filter. 6. Nya tändstift och montera tändkablar. 7. På med Hipo-grenrören och H-pipa. Så det är lite kvar, men under veckan som kommer blir det nog uppstart. Och då får man hålla några tummar för att det är tätt. Sen blir det inpassning av skärmar, byte av en fönsterhiss och hjulinställning.3 points
-
mustang 1966 ht rullande projekt
3 pointsom någon kanske vill se ett av mina mitt före bygge denna bil lever numera i tyskland detta är faktisk en bil jag ängrar att jag sålde en capri mk1 perana tribute med 8.8 bakaxel, tremex låda o 5.0 v8 ford motor, drivlinan tagit ur en foxbody 11 tum fälgar fram 13 tum bak. 15 tum bbs rs splitfälgar michelin semi slicks3 points
-
Mustang GT 1988, jakten på väghållning.
Blev ju rätt perfekt tycker jag med hjulen. Finns plats att fjädra ner också. Som sagt, förvänta er inte för mycket av lacken. Det är utfört av en långhårig dåre bland mygg, knott, löv, vind, damm och annat fanskap. 😉 Fy faaaaaan va tråkigt det är att maskera och göra underarbete. Jag funderade på en stor kolfibervinge, men det passar dåligt på en sån här bil. Då kom jag på att BMW M3 E30 EVO hade en ball vinge med en extra vingflärp på. Så jag köpte en sån vingflärp och byggde om originalvingen. Vad tycker ni om detta? Jag tycker det blev 80:tals stenhårt. 🙂 Men det är ju inte klart ännu på bilderna, så det får väl märkas när allt sitter ihop sen. Fortfarande en hel del kvar, men jag gillar stuket på vingen.3 points
-
65 fastbacken är "klar"
3 pointsHej, Nu är den äntligen "klar". Var ute på Big power meet idag och fick lite härlig feedback också så känns extra kul. Sista som kom på plats var mittkonsolen som och växelspakensknoppen. Allt egentillverkat. Mittkonsolen var Superkul del av projektet där man fick jobba i en rad olika material. Basen är gjord i trä, lite dolda 3Dprintade delar, aluminium, rostfritt, gjuten epoxy, konstläder osv. Det öppna främre facket har dold trådlös laddning, mittfacket döljer uttag å voltmätare å sen uttag för ev. Laddning i baksätet. Som en uppdatering på denna länk om ni vill se lite förebilder. Hojta om ni är intresserade av fler bilder eller om vi ses ute på nån träff så kom fram. Ska försöka komma iväg på de mesta kring Stockholmsområdet resten av sommaren iallafall. 😀3 points
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
3 pointsÅkte ut till garaget med den nya vacciumklockan som ska justeras med passande insexnyckel enligt instruktionen. Avskyr sådant! Som tur hade jag en mejsel så jag kunde justera den till rätt inställning. Däremot har någon tidigare pillat i fördelaren då en låsbricka saknades för vaccumklockan. Satte dit en ny vaccuumslang, kontrollmätte brytarna och startade bilen provade 10 graders förtändning och det blev lite för mycket över 3000 varv gick ner på 6 grader och nu inga missar. Justerade luftskruvarna tills tomgången blev jämn och fin. Ligger på ca 650 varv. Kontrollerade vaccuum igen och det ligger stabilt på 18 hg som det ska. Provtur i nästan trettio grader. Först lugn körning och sedan plågade jag bilen riktigt med fullgas acceleration och jämnhög fart. Den drar riktigt fint upp till 150 km/h, sen kunde jag inte dra på mer det tog slut på väg. Ingen misständning idag! Passade på att testa mina oassisterade bromsar och de nyper riktigt bra, och bilen bromsar duktigt och rakt. Och bilen verkar gilla 3:55 i utväxling. Men jag kommer att behöva en ny orginalfördelare vad det lider och en skojig varvräknare Men nu verkar det som det lirar. Ska testa lite mer imorgon efter jag har tankat. Och ett mycket stort tack till er alla som kommit med förslag, det har känts bra.3 points
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
2 pointsGick igenom proceduren igen. Tack @THOMAS, fingret i tändstifthålet och säkrade att det denna gång var kompressionsfasen. Stannade vid markeringen 10° på dämparen. Måttade in cylinder 1 på fördelaren. Sen satte jag tillbaka fördelaren och fästet. På med tändstift, fördelarlock och tändhattar. Sen var det dags att koppla in batteriet. Startar och den går lite knackigt. Vred fördelaren i linje med vevaxeln och där står den bra. Låter motorn gå en stund och den verkar gå bra. Känns som lite rappare gasrespons. Ska köra med stroboskop senare för att finjustera och lite på luftskruvarna. Däremot låter det rejält mycket från H-pipan. Ska koppla på ljuddämparna temporärt innan det kommer ett nytt avgassystem. Så nu blir det till att passa in skärmar, byta fönsterhiss och beställa tid för framvagnsinställning 20250529_150115.mp42 points
-
65 HT Janne J
2 points2 points
- Dags att öppna upp för kommentarer i köp och sälj.
Hej, många av oss använder säkert en del Mustang- och Fordrelaterade grupper på Facebook. Tyvärr börjar den plattformen kantra lite, med alla skojare som ska kränga prylar. Den här vändan har jag fått svar från tio skurkar som har allt och det var nog sista gången jag lägger på de grupperna. Nu har vi ett forum som kanske vore den bästa plattformen för köp och sälj, men jag saknar att kunna svara på en annons. Jag åker ju VW också och i den världen har vi Boxerville som är en utmärkt plats för köp och sälj när det gäller VW-relaterade prylar, utan att det blir en massa galenskaper. Så det vore ju fint att få till det här också.2 points- mustang 1966 ht rullande projekt
2 pointsinatt har sally sovit ute pallar inte skruva på o av hjulen hela tiden skärmerna slipade o spacklade än en gång. det var inte så mycket på höger skärm men vänster var det en dal vid skarven mellan breddare o skärmen. på höger skärm har jag fått små små hål i spacklen, som nål stick. inte överallt men på ca 5 x 10 cm, jag ska slipa bort detta vete fan va det är, jag var jätte noga med silikon remover´n ska prova skruva ner lite på lufttrycket kör med 2 bar ska prova med 1,5 istället nu ska detta slipas sen är jag nöjd med bakskärmarna lägger nock en tunn slipgrund bara för att skydda fram till bilen ska lackas bara det ville slutta blåsa så jävligt, annars får jag hänga upp pressening i verkstan2 points- mustang 1966 ht rullande projekt
2 pointstackar o bugar vänstra sida börjar ta sej färdig svetsat, mirakel vann, zinkspray, spacklad o tectylat breddaren sitter nu vart den ska. den ska skruvas mer nu behöver jag limma den, men klurar på va jag ska använda för lim dom andra jag har byggt har jag plåt breddad så inget lim någon som har förslag. goggler man får man fram allt från tuggummi till kaross lim så fort jag har ett lim kan jag göra vänstra sidan klar2 points- Andra plattformar?
2 pointsVi i klubben får väl bli bättre på att marknadsföra forumet. Som det är nu finns ingen forumansvarig utan det har trillat på mig som webmaster. Tycker det är bra att frågan väcks, ska lägga in en blänkare på hemsidan samt ta upp frågan på planeringsmötet för klubben som är nästa helg i samband med årsmötet.2 points- Andra plattformar?
2 pointsSka i ärlighetens namn erkänna att det forum jag var med och startade upp för STCS lider av samma symptom. Från att ha varit galet aktivt till en nu mycket sansad nivå. FB-gruppen jag drog igång har dock 50k+ medlemmar. 🫣 Det har mao inget med föreningen eller skötsel av forum att göra. Hittat ett amerikanskt forum som är bra, men det e ju alltid trevligare att hålla det internationellt. Funderar i vart fall på att gå med i klubben igen och väntar på svar för att få tillbaka mitt gamla medlemsnummer. 🙂2 points- Andra plattformar?
2 pointsDu får nog precisera vad du är intresserad av, gissar att det finns en uppsjö av Gen 1 grupper på fb men dom följer inte jag. Däremot följer jag ett antal, f.a Amerikanska som kör bana och tävlar med Gen 5 & 6, samt ett antal S197 av olika kvalitet och flera Modular 3V motor trådar. Skulle tro att det finns strikt original matching numbers och alla taggar å dekaler nyprintade renoveringstrådar samt diverse lite friare gen 1 grupper och ett antal motor grupper, renoveringsgrupper och trimnings grupper för 289/302 m.m. Sen finns ju sannolikt det du söker redan diskuterat, dissikerat och problemlöst någonstans här på forumet. Du måste bara engagera dig lite och söka, inte slänga ut en fråga bara och tro att andra ska söka åt dig och servera på silverfat 😃2 points- Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
2 pointsSådär! Allt bortplockat och det nya framdukat. Det enda som kommer att återanvändas är spindlarna och krängningshämmaren. Sen kunde jag inte låta bli att polera lite på fästena för krängningshämmaren och även om det inte syns, så skänker det en inre tillfredsställelse.2 points- mustang 1966 ht rullande projekt
2 pointsför att få ihop ungefär vilka fälg bredder o et jag vil ha, har jag fått köpa 2 olika fälg fabrikat. o dom har ju självklart inte samma färg 🥴 org american racing är grå barzetta är mera blå/grå ok va göra 🤔 jo varför inte sno lite från en ford gt40 o så fick det bli framfälgarna är klara, det en jävla massa att maskera när man ska lacka fälgar klara o avmaskerade 😍 nu det bara fortsätta med bak fälgarna2 points- Mustang GT Cabriolet eller Coupé?
2 pointsDu gillar modellen och färgen, väldigt viktigt. Känns det rätt köp Har du råd, tänk dig in i plånkan när du skrivit på och föreställ dig hur det känns om sex månader, känns det bra bra, köp. Sparka lite på däcken, bra stuns, köp. Njut. 🙂2 points- mustang 1966 ht rullande projekt
2 pointsnu det snart jul, då får man ha glögg o pepparkakor med sej i verkstan 🧑🎄 nu är jag nöjd med sänkningen, ska bara valsa skärmkanterna med det blev lite kapning av fram fjädern, det var redan en 1" sänknings fjäder hoppas det fungerar, annars köper jag coil over så nu fortsätter jag med nascar avgaset 😎2 points- Ge din styrväxel lite fett med kärlek
När gav du din styrväxel lite kärlek? Kanske är det dags att fylla den med lite smörja. Ett lagom pyssel en stund på eftermiddagen. http://www.stangerssite.com/lubrication.html2 points- mustang 1966 ht rullande projekt
2 pointsdå var det färdig spacklad o slipad för denna gång nu ska den få en runda sånt här rostskydd imorn när den har torkat ska jag prov montera den. hoppas den passar, o sen lämnar jag detta projekt tills lackeringen börjar. då ska den sprutspacklas osv undrar om vp parts ska ha black friday iår,jag har frågat men fick inget svar om inte får jag nock beställa hos summit racing2 points- Ny medlem Mariestad, Stickan.
2 pointsHämtade en -72 Mustang cab i onsdags utanför Eksjö. Jätteroligt då jag hade en -66-a 1971 och den satte sina spår. Nu är jag tillbaka i rätt stol känns det som. Tyvärr gick inte bilen så bra när vi åkte hem och har väl hittat ett par grejor som är fixat men jag är inte riktigt nöjd ännu, bilen känns lite orkeslös på tomgång när jag lägger i R eller driven så kan den dö. Jag får kolla runt här här finns ju alla ni som gjort det förut och generöst delar med er, det uppskattas mycket. Önskar er alla en skön bilsommar o kanske vi ses där ute. Kör snyggt.2 points- Batteri
2 pointsHär kommer resultatet på problemet: Batteriet flyttat till motorrum, startrelä bytt,de gamla kabelskorna som satt på startmotor samt startrelä är korrekt pressade med riktig presstång! Jorden återmonterad där den skall ,också den med nypressad kabelsko! så när jag nu startar så snurrar startmotor igång riktigt bra,om jag stänger av den o startar igen så startar den snällt!2 points- Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Historien börjar den 27/7 1966 när A66649 rullar ut från Ostermans bil på Vanadisvägen 2-4 i Stockholm. Femtioett år senare har den hamnat i Uppsala. Egentligen skulle det varit mina föräldrars 1965 Honey Gold Coupe' som skulle fått komma hem igen, men det är en annan historia och en framtida möjlighet. Bilen är en A-kodad, med C4, vanlig enkel standardinredning, Rally-Pac och konsol. Skicket är inte perfekt, men gott bruksskick, med lite rost i dörrarna och på en bakskärm. Jag har några tankar kring vad detta ska bli för bil. Men jag kommer använda denna sommar till att tänka igenom målbilden och vägen dit. Jag kommer att ha samma inställning att försöka bara använda sådant som ligger i närheten av 1966. Givetvis blir det säkert Det kommer inte att bli någon nerplockning i molekyler, utan enbart reparationer längs vägen. Den kommer att vara en bruksbil som ska användas! Efter den alldeles nyss gjorda renoveringen av växellådan växlar bilen smidigt utan slirande och tveksamheter och fungerande kick-down. Ett väl genomfört arbete. Nu får vi hoppas att det flyter på några år. Och apropå högt motorvarv i landsvägsfart, ja så var det 1966. Den kommer att behålla automatlådan. Närmast på tur är att uppgradera till en Edelbrock 1404 med manuell choke byta till silverlackade 14x6 Magnumfälgar med 205/70-14 med svart sida riva ur den moderna stereon och sätta dit en Z-kodad Blaupunkt Frankfurt och ta bort kickpanelerna med en massa moderna högtalare hitta rätt rattar till radion in med en Moto-Lita eller en deluxeratt göra en moderat sänkning fram och bak. Bilen ska vara vågrät. Sedan är det att ordna plåtarbetena, lackera allt utom taket, för där ska ett svart vinyltak hamna, samt byta framruta. Kommer att låta tillverka listen som ska klämma åt vinyltaket Jag kommer att försöka uppdatera under resan, t ex imorgon när de nylackade fälgarna har fått nya däck och blir monterade. Allt gott Christer1 point- Ljudnivå avgassystem Mustang GT 07
Verkar va ovanligt med nedslag p.g.a.ljud på besiktning med Mussar. Polisen på gatan, då kan vad som helst hända.1 point- mustang 1966 ht rullande projekt
1 pointbörjad demontera bilen helt o har börjad slipa bilen karossen är är nästan klar, bakstammen som saknas att bli slipad detta ser roligt ut, det org hjulet som sitter på imorn fortsätter kampen1 point- Försäkring
1 point- mustang 1966 ht rullande projekt
1 pointställde det gammla hjulet sidan om det nya, det ger lite bättre uppfattning om hur mycket breddare den blir det ju nästan dubb så bredd nu fick jag sprutat på lite slipgrund, så nu det bara börja slipa o spackla igen. men det får värre nock för idag, innan grannarna kommer o slår ihjäl mej för all jävla oljud 😁 så imorgon fortsätter spackel o slip helvete breddningen syns bättre med färg på1 point- Vin code
1 pointSe nedan Byggd i Dearborn HT med 260 2-port 5 – Designates the year the vehicle was assembled. All 1964 and 1965 Mustangs begin with a “5”, indicating 1965. Other years are as follows: 6 = 1966; 7 = 1967; 8 = 1968; 9 = 1969; 0 = 1970 R – Designates one of three assembly plants (there are F, R and T) F = Dearborn, Michigan; R = San Jose, California; T = Metuchen, New Jersey 09 – Designates one of three body styles (there are 07, 08 and 09) 07 = Coupe; 08 = Convertible; 09 = Fastback A – Designates one of seven engines used A = 289 4 V premium fuel C = 289 2 V K = 289 4 V high performance T = 200 1 V 6 cylinder U = 170 1V 6 cylinder (1964 1/2 Mustang only) D = 289 4 V (1964 1/2 Mustang only) F = 260 2 V (1964 1/2 Mustang only) 201258 – Designates the consecutive unit number1 point- Svänghjul och koppling
1 pointMin motfråga blir: hur ska du använda bilen? Jag åker bana och konbana och har valt att köra med en helt standard koppling/svänghjul till min 1995 5.0 HO motor som jag har i min 65:a musse. Mina erfarenheter av bilar med "race" koppling är att ingenstans är uttrycket "rätt sak på rätt plats" viktigare. Kompisen lät montera ett lätt svänghjul och en sinterkoppling på sin Camaro 1975, den var vidrig att köra på vanlig väg efteråt, tanken på att åka stadstrafik var rent skrämmande. Tungtrampad och med minimalt dragläge.1 point- Andra plattformar?
1 pointJo sedan träffas här och på bilträffar på sommaren var ju det mysiga och diskutera saker och ideer 👍1 point- Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Mussen har lite dålig camberkompensation ( blir bättre med shelbysänkningen ) och det är något man får ta med i beräkningarna när man gör hjulinställning. Just nu kör jag med 3.2° negativ camber och den kommer jag att öka, 6° caster och 0 Toe. Viktigt att toe är 0 när du kör, annars sliter du däck på innerkanterna. Har du tagit bort allt flexande gummi på reaktionsstaget och undre bärarmen kan du ställa 0 i toe statiskt. Camberkompensationen är lite av en utmaning, med tillräckligt mycket statisk camber och tillräckligt hårda fjädrar/krängningshämmare blir det bättre. På den här bilden från Falkenbergsbanan ser du hur mitt ytterhjul trots 3.2° camber nästan ser ut att gå mot positiv camber på grund av krängningen och den klena camberkompensationen.1 point- Ny Mustang ägare
1 pointFixar så fort fått den 😊 just nu… många frågor … behöver jag göra om i garaget så den får plats ?(den e lite längre än vad man tror 😵💫).. osv Bra med nya saker o brottas med 🥳1 point- Ny Mustang ägare
1 point- Nya Mustang S650
1 point- mustang 1966 ht rullande projekt
1 pointnu sitter spacerna på plats ända anledningen till spacern fram, är att flytta hjulet ut lite så jag kan sätta skärm breddare fram oxå. ser lite konstigt ut med breddare bak o ingen fram. om det blir rent konstigt kan jag dra in hjulet 10-20 mm annars får jag kanske prova med 10 tums fälg fram oxå, men vill helst undvika 10 tum fram. då det blir tungstyrd med så bredda fälgar fram. isåfall kanske 10 tum med 265 däck skulle funka. det jävliga är att innan man är klar har man däck, fälgar o spacers i parti o minut liggandes i verkstan, men inget nytt i det. vi får se. ska iallafal prova en runda innan jag bestämmer något. kommer se roligt ut utan front o bak, hoppas polisen äter munkar precis då 🤣 men jag tror på detta konceptet, efter vad jag har byggt tidigare. det var enklare att få till fälgarna på den sista bilen jag byggde, då använde jag bbs rs split fälgar så då kunde jag bygga fälgen precis som jag ville ha dom. det sluttade med 13 x 15 tum bak på en capri mk1. det så jävligt maffigt ut. men dessa fälgar koster multum numera + dom är inte så lätta att hitta. vet om 2 set i uk för 25000 kr setet + att dom då ska breddas till rätt bredd så slut priset blir säkert det dubbla jag beställde maier racing skärm breddare bak. lite på vinst o förlust då det inte gick att få ut några vettiga mått på dom. i värsta fall får jag väl plasta om dom. så nu det bara vänta på dom nu blev jag lite så velig igen om jag ska köpa mindre framdäck. dom jag tänkte köpa nu har samma höjd som 205 som satt på. dom jag har köpt är 5 cm högre. det låter inte mycket men jag tycker det är det. får prova o se om jag kan vänja mej. får ta en öl o sätta mej o titta på dom en stund1 point- Ralfie
1 point1 point- Mustang GT Cabriolet eller Coupé?
Vi bytte från Cab till Coupe igen Skulle vi göra om så skulle de bli en cab Finns inget underbarare att åka ner cabbat en varm sommardag Buller är minimal skillnad med taket uppe Om du köper cab se till att det är med en vindavisare / Windblocker, ett måste! Känn efter att lådan växlar som den ska, finns bulletin på detta från Ford. Ska inte hugga i växlarna vid körning samt den skall hitta växlarna direkt (mest märkbart på 2018-2019) Ford tar ej detta på garanati i Europa fast de ska det, gäller inte här är deras kommentar 🤬 Så vi bytte bil istället till en 2024:a Coupe1 point- FB_IMG_1439742123418.jpg
1 point- mustang 1966 ht rullande projekt
1 pointdetta kan bli manligt, fast med 2 rör på v sida det nock inte bra att ha ett utblås på höger sida sån här höjning av tornen ska jag oxå göra, då kanske jag kan få till sänkningen med dom grejor jag har kolla denna bil, den är sten hård tryck här Inventory Detail | Inventory scrolla ner där finns massor med bilder1 point- Ge din styrväxel lite fett med kärlek
1 point- Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
1 point- blåbärsfrågor kring Holley förgasaren / 65 Mustang C-kod
Du borde skaffa en renoveringsats och göra en ordentlig rengörning med ultraljudstvätt. Holley 600cfm är en riktigt bra förgasare och passar bra på en standard eller milt trimmad 289:a. Det ser ut som någon inte trodde Holleys tekniker viste hur sekundärspjällen skulle öppnas för det sitter en skruv som gör att sekundären öppnas mekaniskt istället för vacuumstyrt, det kan vara en anledning till dina problem. Tändningen kan man ställa statiskt på 10 grader som grund.1 point- Ny medlem, ny bil.
1 point- Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Vilar lite efter veckans starroperation på ena ögat och nästa vecka blir det andra ögat, så missade gårdagen körning på Arlanda Testtrack, vilket känns lite surt. Men det blir fler tillfällen. Ägnar tiden istället åt att leta gamla American Racing Torq Thrust, från 60-talet eller det begynnande 70-talet och med raka och spetsiga ekrar. Lite nördigt, men det får det väl vara. Men det verkar knepigt. Har skickat en fråga till en amerikansk sajt som har två 7x14. Tyvärr hade de inte några 14x6, 15x7 eller 15x6. Med lite tur så kan det bli affär. Fast det vore enklast om det fanns några gamla hjul hemmavid eller i någon del av vårt land. Till Chevrolet verkar det vara enklare. Om allt går som det ska nästa vecka borde jag kunna ut och åka lite. Om några veckor kan jag riva av framfjädring, länkarmar, mm och uppgradera med det som ligger framlagt på bänken i garaget. Ser fram emot det. Och det är ju rätt mycket sommar kvar.1 point- Jag är inte direkt ny...
1 pointHittade dock inte att jag var med här. Så 20 år för sent då... Har varit betalande medlem i klubben några omgångar, vart på träffar osv men det föll mig inte direkt i smaken, tror ingen saknar mig heller. 😇 Efter en tids dvala är dock Mustangen på vägarna igen. (Jo, samma shitbox nu som då) 🙂 Ford Mustang HT -67. Nu med 349cui stroker men fortfarande C4 låda. Den gamla garagelacken är kvar med men en hel massa högtalare har tillkommit. 🤪1 point- Misständer
1 pointJag tycker Per är grymt bra, uppfattar inte han som dryg. Däremot kommer han med många bra tips för att vi/dom som inte har så mycket erfarenhet av dessa gamla Fårdar, ofta 50-60 år gamla. Han har gjort många dyra erfarenheter som han delar med sig av. Perfekt för att den glada romantikern som äntligen köpt sin drömbil, en gammal Musse och ska börja renovera. Det kan lätt bli en mardröm och ett projekt som aldrig går i mål när romantiska naiva drömmar slås i spillror gång på gång p.g.a. Amerikanskt plyg & play skit som man får såga, fila, borra för att få dit eller Proudly made made in Kina of kinesium. Alla sköna motorrenoveringar av en +58 år gammal rostig 289 gjutjärns klump, jisses. Tycker Per har håller sig väldigt bra och på fint sätt hjälper till och försöker få personen att tänka om/till och komma framåt istället för att fastna i onödiga återvändsgator med efterföljande stora besvikelser som slutar i att projektet aldrig går i mål och barnen eller barnbarnen får sälja objektet efter ytterligare massa år. Nä Per borde få medalj. 🙂1 point- Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Nu är det december och inte mycket har hänt. Inte mer än att det fick bli åka av under hösten. Bilen står undanställd och får väl komma hem i april. Känns långt borta just nu. Nåja lite har hänt. Hittade en originalspegel för en bilig peng på Uppsalamarknaden som är monterad. Ska också försöka tälja till en radiofront till min Blaupunkt från en mall. Sedan är jag på väg att välja komponenter till framvagn och fjädrar i bak. Lutar åt prylar från Opentrackerracing, streetortrack, eller kanske från både och. Några andra firmor med också. Enda ruggiga är frakt, tull och moms som tillkommer från USA. Funderar på om jag ska ha en Shelbyfront eller inte. I sånt fall behöver jag en extra huv som kan popnita ett shelbyscoop på också. Men en grej som i alla fall landade i fredags var min Nya ratt från Moto-Lita. 16", Cobra slots polarat rattnav och liten polerad tutknapp. Sätter nog dit Mustangemblemet som följde med. Underbar finish det där hantverket och bra service från den firman. Det blir nog det första som åker på i vår. Och man får tillägga, prisvärd.1 point- 35.jpg
1 point- Gratis tips för en första kontroll om en bil har en SALVAGE/JUNK TITLE
Om du är intresserad av en bil så finns det ett mycket enkelt och gratis tips man kan ta till. Nämligen att göra en sökning på Chassinummret (VIN) på Google. För att få fram chassinummret/VIN besök Transportstyrelsen. Välj: Väg - Ford - Fordons- och ägaruppgifter - Uppgifter om andras fordon (Direkt länk https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx ) Identifieringsnummret är det du skall använda. Sök sedan helt enkelt bara på chassinummret/identifieringsnummret. Har bilen i fråga varit med på en auktion så är chansen stor att den har snappats upp av söktjänsten. Ofta får man även upp bilder på hur bilen såg ut då den auktionerades ut. Nedan är ett exempel på en bil som funnits på Blocket och som ser ut att vara i perfekt skick. Men det ser man rätt snabbt att den inte alltid varit i. Jag har blurrat försäljarens firmanamn för att jag själv inte ville lägga upp det. Det är dock inget jag hade behövt göra om man ser till lagen. SÅ SE ALLTID TILL ATT KÖRA EN ORDENTLIG KOLL PÅ EN BIL INNAN DU KÖPER NÅGOT! Om du inte bryr dig om att en bil varit krockad etc.. så är det bra när det skall prutas! Innan du gör ett köp bör du dock endå göra en riktig kontroll mot Carfax. (www.carfax.se) Lycka till med ditt köp! Obs, tråden är låst.1 point- Grundtänk för tändning.
1 pointHoppas att jag kan belysa detta ämne. Tändning på tomgång. Justera alltid tändning för att erhålla maximalt med vakum på tomgång. Nyttja en vakumklocka. Blir varvtalet för högt så skruva bara ner tomgångsjusteringen. Justera tändning först när du justerat in förgasarens lågfart. Soppa först, tändning därefter. Anledningen är att en mager blandning behöver mer tändning och en fet blandning mindre förtändning. SÅ 1, justera soppan, 2, justera tändning och 3, verifiera soppan igen med nya tändläget. Tändning på låga varvtal och Cruise. Här ska du alltid leta efter det högsta vakumet igen. Ut och kör och leta efter rätt tändläge. Troligtvis hittar du på en Wedgemotor runt 35 grader utan vakumklocka och ca 45 när du har vakumklocka inkopplad. Detta med en bränsleblandning runt 13.5 i AFR. Då går maskin rent och snyggt samt väldigt kallt i avgasporten. (minskar risken för värmeproblem och ökar livslängden på avgasventil, säte och styrning) Tändning på maxeffekt. Denna letar du fram genom att accellerera på samma ställe gång på gång med en klocka. Notera tiden från tex 3000 varv på högsta växeln till 5000. Leta efter det tändläge som ger minst tid men inte spikar. Jag brukar börja runt 36-38 grader på en vanlig smallblock wedgemotor med AFR värden runt 12.6 på bränsle. Fetare blandningar och nya förbränningsrum kräver mindre tändförställning. Vakumklocka eller ej. Det finns INGA bilar idag som inte drar fördel av en vakumklocka. Använd en av rätt sort! Finns bara fördelar. Startretard Backa tändningen i starttillfället om du har en tändbox som tillåter detta. Då minskar du påfrestningarna på startmotor och startkrans. Om du inte har detta och åker med mycket tändning på låga varv så kan du med fördel ha en separat knapp för tändningen. Se till att motorn har fått fart med startmotorn och slå sedan på tändningen. Högfartsretard Backa alltid tändning på högre varv. Ju mer varvtal desto mindre tändning. Jag brukar ta bort 1 grad per 1000 varv som grundregel över 5000 varv. Boostretard Överladdade maskiner kräver mindre tändning. Dels för spikrisken och dels för att de har komprimerad luft/bränsle som brinner snabbare. Börja med 1 grad för varje PSI av överladd och minska när du fått kontroll på motorn. Detta varierar kraftigt mellan maskiner. Lustgasretard Ca 1 grad per 50hk är ett bra utgångsläge i tändningsbackning. Ta alltid bort 2 grader i säkerhetsmarginal från början. Samma sak här. Justera efter maxeffekt och det varierar kraftigt beroende på hur fett du kör motorn. Fråga på.1 point- Problem med växellägen (4-växlad manuell)
Hej. Allt skall göras från undersidan, segmentet skall centreras, det är inte ovanligt att just detta händer efter att antal års lit i spaken. Det du gör är att hissa upp bilen, ställ in pallbockar som säkerhet, så att du kan ligga under och skruva, allternativ är givetvis att ha bilen på en lyft. Armarna som sitter under spaken är förbundna med länkar eller stag som kommer från lådan, varge stag har en (två) uppgifter. Ett stag sköter växlingslägen 1-2 nästa sköter 3-4 och slutligen ett ensammet stag för bakväxel. Lossa stagen på armarna från växelspakens segment, tag inte den muttrar o brickor, lossa bara så att du kan flytta segmentfingrar framåt bakåt. Ställ växelspaken i friläge, lossa muttrar så att du kan justera länkar, vicka på utgående axel från lådan för varje växel så att du hittar mitten även här friläge alltså. Nu tar vi en titt på segmentet igen under spaken, här finns ett hål borrat genom alla segmentfingrar och det är i det här hålet du gör centrering. Använd en borr som har 6mm använd bara delen på borren som är avsedd att sätta fast i borrmanskin, alltså bryt borren då den annars är för lång för att få plats att sticka genom segmentfingrarna, alla segmenten skall vara låsta samtidigt med borren genom segment innan du drar åt alla lossade muttrar som du tidigare lossat. Ha koll hela tiden att att grejorna sitter i neutralt läge så att ingen del hamnat i växeläge, skruva åt och upp i bilen och prova, det kan hända att du får göra lite finjobb efteråt men troligen är ditt problem löst nu, lycka till. Ja det är herr snurrig igen som skrivit, är något oklart fär du stöta på igen.1 point - Dags att öppna upp för kommentarer i köp och sälj.