Jump to content

P-O Andersson

Klubbmedlem
  • Inlägg

    24
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

P-O Andersson last won the day on 12 juli 2020

P-O Andersson had the most liked content!

About P-O Andersson

  • Födelsedag 1976-06-23

Medlemsinformation

  • CMC
    6025
  • Region
    Syd
  • Stad
    Kristianstad
  • Yrke
    Kontorsslav
  • Intressen
    Dricka öl i solen framför garaget

Senaste Profilbesöken

488 profil visningar

P-O Andersson's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

1

Omdömespoäng

  1. Mustang 67HT med konsol och C4. Fabriksmonterad AC men för närvarande ur funktion. Har precis fått liv i instrumentbelysningen. Bra! Givetvis vill jag även ha belysning i den lilla lampan som visar vilket växelläge som är valt. Denna kabel är blå/röd och försvinner in under instrumentbrädan och vidare in i en kabelhärva. Jag har försökt följa alla vindlande vägar på elschemat men blir inte klok på hur det hänger ihop. Fråga: Vart slutar andra ändan av kabeln (nr 490 enl elschema )? Första ändan är den som sitter vid växelspaken. Alltså vart får lampan vid växelspaken ström från?
  2. Snyggt! Tack för tipsen - det har förmodligen sparat mig många svordomar och tusenlappar.
  3. Bra - då har jag en hygglig bild av vad som ska köpas. Just nu två funderingar; 1. Är det bara att skruva av fläktbladen på befintlig mekanisk fläkt eller måste jag ta ur axel och hela drivningen för att det inte ska belasta motorn. 2. Skruvas elfläkten i ramen på mitt befintliga kyl eller köper man någon form av bracket?
  4. Ja, det var ju inga jättepengar för en generator. Synd bara att jag monterade en ny för två år sen. Men det får vara läropengar. Jag kikade på Summit och det verkar som om man köper kyl och kylfläkt som ett kit. Jag har aldrig märkt av att bilen haft några kylproblem så kylet verkar vara helt OK.
  5. Tack! Men vad har jag för utväxling på resp växel i en 3 stegs C4? Jag googlar.
  6. Om byte till elfläkt ger så pass mycket så borde det var en första insats. Sen vill jag att allt ska vara så originallikt som möjligt så jag får se om det går att sätta en elfläkt diskret. Hur räknar jag ut teoretiskt vad varvtalet ska vara i 90? Det måste finnas en formel? Hur avancerat är det att byta turbin i en C4?
  7. Enligt Ford hade den 225hp SAE (203hp DIN) Det är 250 DIN jag siktar mot. Och detta är ju i motorn - sen försvinner 20% i drivlina. DIN måste väl kunna jämföras med DIN, annars har ju inte det mätvärdet någon relevans. Eller? Men oavsett hur många hästar jag vill ha så verkar det krävas en gradvis uppdatering av alla komponenter. Jag trodde tills ganska nyligen att det räckte med att få motorn att andas ut avgaserna bättre skulle ge 10% upp. Men istället är det topparna som är flaskhalsen. Jag har 3.00 i utväxling på min. Tycker redan den varvar illa mycket på landsväg så där vill jag nog inte förändra något.
  8. Ja det är vintern jag hade tänkt ta till detta. Har du något foto på resultatet av motorrumslacken? Vilken färg använde du?
  9. Motorn går jättefint och svarar bra på gasen. Känns pigg och fräsch. Det säger även kompisar som har erfarenhet av V8. Borde jag trots det lämna in den på firma för koll. Är det en koll de gör på någon timma eller tar det 10h? Sen är ambitionen 250hp.Inget monster.
  10. Hm, jag får nog anledning att återkomma till detta när det blir dags. Tanken är att lyfta ur motorn och måla blocket och det svarta i motorutrymmet i karossen till en början. Jag tolkar ditt svar som om jag kan ta motorlyftet i ett första steg och sen gå på kam och toppar vid ett senare tillfälle, när motorn är tillbaka i bilen. Visst - det blir något sämre arbetsställning att hänga över skärmen. Hela tanken med bilköpet var att jag ska skruva själv så det kommer det bli. Ev med någon kunnig medhjälpare för vissa moment. Typ byte av kam.
  11. Jaha - helt omvänd ordning mot vad jag trodde för bara en vecka sen. Kan man byta toppar utan att lyfta ur motorn? Kan man byta kam utan att lyfta ur motorn? Ska kamdrev bytas samtidigt som kam byts?
  12. Är det en lådbil? (alltså delarna ligger i lådor) Mycket seriöst bygge. Jag är inte i närheten där. Men inspirerande att se.
  13. Superbra youtubeklipp! Det besvarade mina frågor samt vissa som jag ännu inte ens hade formulerat. Spot on vad jag ville höra! Jag snokade själv rätt på specen av originaltoppar som visas ovan. Men bra tips på utbytes. Och den teoretiska maxeffekten är givetvis under förutsättning att ingen del bromsar upp luft eller bränsle, dvs jag måste ha tillräckligt stort insug, avgassystem, förgasare etc. för de luftflöden som passerar topparna?
  14. Mycket bra input! Jag kikar på detta och tar mig en funderare. Tack så länge!
  15. Tack för varningen - jag har märkt att vissa Scott Drake prylar är klumpiga. Midlength är alltså shorty men med alla primärtuberna lika längd, va? Något tips på satser med insug, kam och headers som är värt att köpa?
×
×
  • Create New...