Allt skrivet av AJ
-
JA/NEJ Kompressorns vara eller icke vara
Nja, problemet vid rödljus är att "manuella" bilar och dess förare har svårt att få ner kraften. Börjar vi prata 402 m så kommer den manuella GT500 ikapp(och förbi ska jag väl tillägga) Nåväl, diskussionen manuellt vs automat handlar om tycke å smak, finns inga rätt eller fel. Finns ju dock snart inte kvar några manuella bilar, alla har ju dubbelkopplingslådor å annat jox. Tur att man köpt en manuell bil nu medans man kan. Bröder och Systrar, vi får bli könsneutrala, vad blir Hen i plural ? Henrar ? :-) För att återgå till TS fråga så svarar jag JA(igen)
-
JA/NEJ Kompressorns vara eller icke vara
Och vid rödljuset så vinner den kompressormatade Mustangen som har automat i 10 fall av 10 :-)
-
Sct x3
Jag håller med. Utväxlingensbyte märks ! Men minst 3.73 eller t o m 4.10 eftersom du har automat. Hade 3.73 på min och hade jag då vetat vad jag vet nu hade jag satt på 4.10 direkt !
-
JA/NEJ Kompressorns vara eller icke vara
Jag hade ett Vortech V3 std kit som jag köpte från Summitracing. Finns i Sverige för ca 45.000. Alla komponenter ingick i det kitet. Första monteringen tog lite tid, jag höll på på kvällarna efter jobbet så det tog nog en vecka. När den väl var monterad så tog det ca 2 timmar att demontera inför besiktning och ca 3 timmar att få på den igen. Då böt jag till orginalspridare också. Väldigt enkelt mao och jag är ingen bilmek mer än i teorin. Väl värt investeringen tycker jag, det var åtmnstone en mod som kändes :-) Sen det här om vad som händer om man blir "påkommen" med en kompressor på bilen ska jag inte spekulera i då jag inte vet. Däremot att man skulle hamna i en flygande besiktning och dom där skulle veta vad som gäller finner jag osannolikt. En GT500 har kompressor men det står inget om det i några regbevis eller liknande. Finns det överhuvudtaget något som heter flygande besiktning idag ?
-
Mustangen såld
Tack Lars. Jag kommer nog hänga på era träffar, å vem vet, kanske någon säljer sin pärla...
-
Mustangen såld
Hmm,hmm, det är redan klart ! Det blev, precis som tidigare, en 2 dörrars kupé med V8. Dock inte en amerikansk.......törs inte säga mer :-)
-
Mustangen såld
Med sorg och saknad har jag nu sålt min Mustang. Jag har haft 8 fantastiska år med Musse och på de träffar och happenings som Mustangklubben ordnat, så tack för det. Har haft svår abstinens när solen skiner och jag inte kan ta en tur med Mustangen och har också svårt att hålla mig borta från forumet. Går nu på avvänjning, t ex har jag tagit bort CMC som startsida ! Men nu är jag här igen, kommer nog hänga här lite till och från. Kanske någon gång i framtiden kommer jag tillbaks, då tror jag det blir med en "classic" mustang Nåväl, tack alla ni medlemmar som jag stött på under årens lopp, jag kommer nog förbi på nån Onsdagsträff på Vegabaren framöver för att kolla och lyssna på era bilar ! Hälsn Anders
-
Nya kammar från Brenspeed
Men du har bytt kammar, C&L Racer, FRPP 62mm TB, Steeda UDP, Headers+avgassystem och får runt 50 hk i motor. Vad kostar det per/hk ?
-
05-09 framvagns fråga
Långt ifrån alla Mustanger har detta, tror det är relaterat till undre bärarm. Denna bärarm har kommit i olka skepnader, den senast uppgraderade (2011) ska tydligen vara den bästa(och dyraste). Generellt sett skulle jag vilja påstå att Mustangerna funkar bra, det är tyvärr ett väldigt fokus på problem hela tiden. Kolla bara ägar- och -servicehistorik på bilen och bilda dig en uppfattning om hur bilen blivit omhändertagen. Sen är resten upp till dig.
-
Vad är en relevant prissättning på en GT -05/06 ?
Vet inte vilka barnsjukdomar du hänvisar till men jag tror alla 2005-2009 har ungefär samma problem, kolla bara vad som är åtgärdat. Framvagnen är väl den som spökar mest men nu går ju alla delar att byta om det börjar strula. Nu är jag ju part i målet eftersom jag har en 2005 till salu men skick och historik tycker jag personligen är viktigt. Priset är ju alltid en intressant fråga, speciellt all extrautrustning. Det är ju lite upp till dig som köpare, vill du ha en orginalbil och fixa själv eller köper du en "färdig" ? Personligen skulle jag köpa en bil som är sänkt(bilen är väldigt hög orginal, denna tråkiga kostnad tillkommer ju annars) Värdet på extrautrustningen är upp till dig men jag som säljer försöker ju bli lite kompenserad för detta.
-
Gjorde en Mustang film :P
Beroende på hur många varv man köper men ett varv kostar 26€. Jo, jag har motorsport edition men det är inte tillåtet att filma på ringen så man måste dölja kameran när man kör in på banan. Hade monterat kameran på nackskyddet men det blev lite struligt att få till därav handfilmandet. Hade inte med sugkoppen med mig tyvärr :-( Jag har inte orginalbromsar så det funkar lite bättre. Kan väl säga att jag också funderar på att sälja Mustangen och skaffa en lite bättre banbil, t ex M3 >2007 men vi får se.
-
Gjorde en Mustang film :P
Snabbast på Nurburgring blev ca 200 km/h enligt GPS:en, tror det var i det partiet som heter Flugplatz. Kom nog upp i ungefär samma hastighet på Mantorps långa raka. Att köra på bana är otroligt roligt även om Mustangen inte är den bästa kurvkramaren :-)
-
Gjorde en Mustang film :P
Här kommer mitt första bidrag. En liten film från Nurburgring och Mantorp park med min Musse ! Inga Oscars direkt men iallafall. http://youtu.be/KwXw_pvm1io
-
Är bromsarna normalt värdelösa eller är de bara mina?
Bromsarna är inget vidare, vid lite inspirerad körning så blir det som du skriver och bromskraften försvinner. Otäckt ! Det finns ju t ex http://www.americanmuscle.com/brembo-mustang-gt500-brake-kit.html som många verkar ha som funkar bra men är dyrt ! Själv har jag bytt till http://www.summitracing.com/parts/EBC-GD7255/?rtype=10 och Hawk bromsklossar, funkade utmärkt på Nurburgring och Mantorp.
-
Ta racinglicens?!
SBF är nog den rätta vägen trots allt. Här är en kurs http://www.ostergotlandsbf.se/kurskalender/295-108-racingkurs nere i Linköping som dock kräver egen bil, men du har ju en Mustang så ta den :-) Sen blir du medlem i t ex http://www.lazzat.se som är SBF ansluten. Sen ät allt klart, uppdatera CV:en och ut gasa !
-
Soppan eller tappad mappning ?
Nä, tunen är kvar. Du har ju alltid en tune i bilen, dvs orginaltunen, och det är den du byter ut till en annan tune med andra parametrar. Annars går det inte alls. Knepig definitionsfråga, en mappningen är en anpassning av parametrar som man sparar i en tune. Eller ?
-
Lite frågor inför bilköp.
Smaken är som baken ! Limegrön med beige klädsel ? Nja, inte kanske den coolaste kombinationen. Den verkar inte heller vara en GT Premium och har inte heller Interior Upgrade Package med bla färddator och olika färger i instrumentklustret. Kanske jag har fel men värt att kolla upp, det är dom små små detaljerna som gör det. Har den sen skruvad mätare, nja...... Sen håller jag med my little pony, röd klädsel, går bort, det är märkligt hur en läderklädsel kan se ut som plast. Carfax självklart men sen bör du kolla hur den är servad, är bärarmar bytta, är det gjort något åt tankproblemet(exclusive cars tog fram en specialare som hjälpte litegrann till dom första årsmodellerna) eller om tanken är bytt osv.
-
Öppet luftfilter
Nu vet jag inte vilken info du gav Bama men det ser ju ut som om du bara har ett Steeda CAI ? Det borde isådanafall redan finnas en annan tune i bilen, tycker jag, annars borde den bråka om att den får för mycket luft. Nåja, kan ju inte bli så mycket fel om CAI är din enda mod ! SCT:en laddar ur ursprungstunen innan den lägger på den nya så du har en backup. Bara att lägga tillbaks om det strular.
-
Nya fälgar och däck
Nja, utan att egentligen veta bättre skulle jag inte tro på ovanstående. Varför skulle t ex Goodyear eller Michelin släppa ett sämre däck till t ex däckonline än till en vanlig gummihandlare ? Dessutom är dom medvetna om att folk köper sina däck online och dom vågar inte ta risken att få badwill för en dålig produkt. Jag kan dessutom förstå att en onlinehandlare i Tyskland har lägre kostnader för hantering av däck, lägre marginaler pga av större omsättning osv Tycker det låter lite som en bortförklaring från en gummihandlare, lägg dessutom till snacket om arbetstillfällen, låga marginaler så blir det komplett. Några lokala gummihandlare här i Stockholm har i vissa fall 100% marginal och det är inte jag sugen på att betala.
-
Öppet luftfilter
Nä, men både mustangsunlimited och summitracing skickar. Har handlat från båda ställena.
-
Öppet luftfilter
Tror en del missuppfattat det där med reklam, det är en sak att informera om vad man köpt/kan köpa saker och att annonsera för sin egen firma. Nåväl, du har ju t ex Grufman, Exclusive Cars, NoFear Motorsport i Stockholms området och Mustangperformance i Linköpingsområdet. Sen kan du ju alltid köpa från USA direkt t ex från Summitracing eller Mustangsunlimited så sparar du en del pengar beroende på vad du ska köpa. Bara att leta runt på nätet
-
Öppet luftfilter
Med risk för att vara negativ, skillnaden du märker är att den låter annorlunda och eventuellt att gasresponsen blir lite bättre, men att du märker en "faktiskt" skillnad kan du glömma. Det kanske gör 0,1 sek i förbättrning på 402m, alltså inget som naglar fast en vid ryggstödet direkt :-)
-
Öppet luftfilter
Kolla t ex en SCT, http://www.sctflash.com/products.php?PID=2&VID=719 så får du lite andra möjligheter också.
-
Dags att köpa bil
Är den såld efter 4-5 dagar är det för billigt. Har aldrig lyckats sälja efter så kort tid, har ändå fått i närheten av begärt pris.
-
Dags att köpa bil
Ungefär lika troligt som Harrisburg, har aldrig råkat ut för några kommentarer överhuvudtaget trots att den är reg.besiktad med utanpåliggande.