Jump to content

lätt

Medlemmar
  • Inlägg

    16
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

lätt's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Jag har bara en kommentar "Det är endast döda fiskar som följer strömmen".
  2. Tommy Man måste ta i för att väcka känslor och skapa diskussion, och det har jag lyckats med....) Att jag skulle veta bättre än diverse myndigheter, nej, men jag kan mycket om de fn gällande direktiven, men å andra sidan ska faan inte myndigheterna tro att de är allena rådande! Det är som alltid i myndighetskontakter/kontrollorgan, man måste hela tiden slåss för en förändring, annars skulle INGENTING förändras. Mitt syfte är att det grundtänkande ni (vv, sbp, nvv osv) har som tex att köra till SFRO för att få EN bil godkänd och som vanligt enligt de nu gällande regler som tex vikt/effekt förhållande, skall uppdateras/ förnyas. Vi spinner vidare på din kommentar om kompressorer "50 state legal". De stora kompresssortillverkarna säljer endast kit som är just "50 state legal", annars skulle de aldrig nå försäljningsvolymer som är intressanta ur investeringssynpunkt. Avgassystem, headers, bromsar, kammar, toppar mm "50 state legal" samma sak. Dessa eftermarknadstillverkare har generösa garantier för sina produkter och tar därmed ansvar för sina produkter. Är det "välvillighet" du kallar SBP´s inställning till bilkulturen......då är det väl en "vrak" 66 HT du äger........hoppsan ;0. Då SEMA upplever en explosionsartad utveckling av försäljningen på eftermarknads produkter så pass att fler och fler biltillverkare medverkar och ställer ut bilar som har massor av eftermonterade prylar, tror du inte att vi kommer att uppleva ett eko här??? Vilka har skapat trenden, biltillverkarna, NEJ!!!! Entreprenörerna som lyssnar på vad kunden vill ha, JAAAAAA!!! Jag ser biltillverkare som startat ett upplägg där kunden köper en basbil och kan sedan utveckla sin bil med DERAS eftermarknadsprylar. Även tillverkare som haft en basmodell för ett par år sedan har nu fem olika setups på bromsar, fjädring, motor osv. Så kommer kommentaren "vi helbilsgodkänner våra bilar i Europa, all form av förändring är förbjuden" Varför ska biltillverkaren (eller ska vi kalla dem för bilsammanställaren) allena vara rådande här? Plocka bort underleverantörerna till biltillverkaren så får vi se hur många bilar det tillverkas då eller hur utvecklingen skulle se ut då? Motorer, växellådor, ABS, ESP, Xenon, däck, fälg, bromsar, sensorer, fjädring, faan jag kan hålla på och räkna upp en hel bil. OK, vart vill jag komma då? Väcka den björn som sover? Många av tillverkarna av eftermarknadsprylar är underleverantörer till bil(sammanställarna)tillverkarna, men nej, då är de ju gangsters och samtidigt seriösa går det???, hmmmmmmm. Fotnot; Skapa en förändring där kundens bilintresse tillgodoses och där eftermarknadstillverkaren får plats. Jag har ett gäng förslag som skulle underlätta för oss alla! Ps, glöm inte min inställning till alla 50 state legal produkter på bilar intagna för eget bruk!!!Ds Till nästa gång! Tjaba
  3. Tommy Axelsson!! Mig kan du basta eller hoppla hur mycket som helst utan resultat! Precis ett svar jag förväntade mig av en besiktningsingenjör. Vissa av er beter er som robotar; det som står i texten är det som gäller. Utveckla, höj blicken lite, tillverkarintyget från biltillverkaren har snart spelat ut sin roll!!! Du berör ämnet felaktigt med tonvikten på den treåriga garantin.....berör ej er. Bilprovningen agerar alltid med den ståndpunkten att alla eftermarknadstillverkare är ett gäng okunniga gangsters, VAKNA!!!!! Du vill att jag ska sätta mig in i det nationella/europeiska direktiven, det är det enda ni lutar er mot UTAN att ta reda på vad som utvecklingsmässigt händer på eftermarknaden i Europa och framför allt USA. Direktiven har jag läst till leda!! Då kommer min motkommentar; sätt er in vad de federala kraven innebär. Visste ni att när de europeiska direktiven startade (På 70- talet, det idag kallade helbilsgodkännandet) så kopierade Europa stora delar av de amerikanska direktiven. Jag påstår att USA ligger i front beträffande kollisionstester där de har mer utförliga tester såsom rollover test, där har Europa att lära. Vilka började med katalysator övervakning (Syresensor efter kat som övervakar avgasvärdena, grundförutsättningen för att klara EU miljöklass 1), USA. Vilka utvecklade OBDII, USA. Jag vet att med de EU direktiv betäffande säkerhet, bromsar, stöld uppfyller USA biltillverkarna/eftermarknad det redan idag på det sättet testerna i EU är utformade. Det enda direkta frågetecken är bullret där det fn inte finns i direktöversättning mellan marknaderna (där ligger EU först, tråkigt för snart kommer vi inte höra ljudet från V8). Grundfilosofin i USA är att tillverkarna är ansvariga för att deras bilar uppfyller kraven, annars blir det dyrt. Gäller även eftermarknad. Grundfilosofin i Europa är att ALLT ska testas kors och tvärs med hutlösa kostnader som följd (undantag krocktester för småserie sportbilar). Detta medför att många seriösa europeiska entreprenörer inte mäktar med utvecklingskostnaderna det medför. Alltså "makten åt biltillverkarna" och myndigheterna/kontrollorgan följer likt en hund efter. "En volymproducerad bil går alltid att vidareutveckla, det är bara myndigheternas/kontrollorganens tröghet, okunnighet och ovilja som bromsar" Tommy, nu vill jag inte att du ska ta det här personligt. Vi står bara på var sin sida om ett problem och jag är ARRRRRRGGGG
  4. Grufman! Ett problem av vikt innebär återkallelse av bilar, förlängd garanti, varningar och dylikt från tillverkare. (t ex kamkedjan på 4.0 explorer -97-98) Bilar går alltid sönder, oavsett märke. en del är överrepresenterade pga sin nish eller ska vi kalla det "körglädje" Därför brukar jag aldrig själv basunera ut problem som jag inte har stöd av från det aktuella märket. Tjaba!
  5. AJ, ett korrekt utlåtande från Saleen borde lugna en och annan orolig själ! Ni berör besiktningsproblematiken med kompressor. Min syn på detta: Det finns ingen seriös kompressorsatstillverkare som inte har sin sats godkänd att användas i USA. Bilen uppfyller alltså de federala krav som finns. De bilar från USA som importeras till Sverige för eget bruk skall uppfylla de federala krav som finns. Tråden kan ni inte missa.... OK, nu kommer en luttrad besiktningsingeniör och säger; Bilen är inte i ett seriemässigt utförande med tillverkaransvar. Mitt svar: Jepp, den är i ett seriemässigt utförande och med tillverkar ansvar. Kompressortillverkarna formligen sprutar ut kit på marknaden med upp till 3-åriga garantier. Kompressortillverkarna är tvugna att testa sina sater för att få de godkända och de enligt garantierna utför reparationerna på sina kit. Biltillverkarna gruffar lite i sitt garantiagerande med dessa satser på, men går det inte att härröra eventuella fel till kompressormonteringen skall garantireparationen ske. Beträffande fabriksgarantier på bilar gäller de inte utanför USA, var finns då egentligen det beryktade tillverkaransvaret?? Kontentan av detta: Bilar med eftermarknadskompressorer i USA klarar gällande avgaskrav och är OBDII kompatibla (Blir inte godkända annars). De besiktningsingenjörer som försöker säger någonting annat har inte satt sig in i ämnet, då är det väldigt enkelt att säga "nej det är inte tillåtet". Glöm inte, vi bor i Sverige. Till sist: Motorer får ha vilka otillåtna komponenter som helst sittandes i motorrummet, bara det inte är inkopplat vid besiktning!!!!! Från en som varit i branchen alldeles för länge.
  6. Snälla Grufman! Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!? Hur länge har du varit i branchen? Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel. Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel. OK folks, start walking!
  7. Tyvärr är du inte först med överladdning på -05 mussen. Första bilen byggdes för 9 månader sedan i Sverige. Sorry, old news. Kolla www.eav.se
  8. Nicke Har du beställt än?? Du vet att det finns nå´n som väntar på din kärra!!!!!
  9. NickeH Är det någon idé för dig att göra något sådant? Drömmer inte du om en 5,4l vinkel till 2007? Eller har du ändrat dig.
  10. Peter Har du sett att det finns ett kit på www.eav.se till din bil för 35´kr? De skriver att de har specialpriser under lågsäsong,,,det är väl nu???
  11. Om du frågar på www.eav.se kanske de har..
  12. Hur ställde du tändningen, detaljerat. Startar med ett muller,,,,mullrar inte alla fordar?????
  13. Grabbar, ni har rätt i etanol och motorerna, men, de långsiktiga problemen kommer på tankarmaturen, tanken, ledningar. Tänk er för innan ni ställer av bilen för vintern, framför allt. Varför inte tanka lite när man är på gashumör......
  14. En 50% effektökning på t ex escort cosworth är det aldrig någon som ifrågasätter, varför skulle det vara skillnad på mussen? Jag lovar dig att du sliter sönder din låda om du är brutal, trim eller inte. Get it on, baby
  15. Kolla på www.eav.se de har tydligen byggt till den nya mussen, 462hk,,, rätt ok eller
×
×
  • Create New...