Jump to content

JanneJ

Medlemmar
  • Inlägg

    2 732
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    80

JanneJ last won the day on 23 april

JanneJ had the most liked content!

Medlemsinformation

  • Stad
    Kinna
  • Yrke
    Egenföretagare

Senaste Profilbesöken

2 564 profil visningar

JanneJ's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • Very Popular Rare
  • Reacting Well Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Dedicated Rare
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

130

Omdömespoäng

  1. Bara för att visa hur det ser ut på min bil med originalplåten ihopskruvad och luftintaget i mitten förstorat
  2. När jag köpte min 65:a hade den ingen drivlina alls, självklart funderade jag över tänkbara möjligheter, googlade vad andra hade gjort, mätte och kollade hur mycket plats det fanns. Problemet med 65-66 är att det är trångt mellan fjädertornen, det enda som passar vettigt är en liten stötstångs V8, typ Fords smallblock. Alla nyare motorer med överliggande kamaxlar är minst 20 centimeter bredare och helt omöjliga att få ner i en 65-66 kaross utan stora modifieringar ( läs: annan framvagn..) Är du beredd på att bygga om hela framvagnen och såga rejält i karossen så går det att få ner en nyare motor men jag är tveksam till om det är värt jobbet.
  3. Vilken årsmodell har du på bilen?
  4. Behöver en stötstång 6.250 lång till en 5.0 1995 Janne noll sju noll 58 29 625
  5. Går den verkligen på alla cylindrar? Ta bort en tändkabel i taget när bilen står på tomgång, är det någon/några som inte påverkar varvtalet så har du något att jobba med.
  6. Åka med i konbanan?
  7. Min erfarenhet är att har man väl fått resonans så är det svårt att få bort det, extra dämpare och andra upphängningar löser inte grundproblemet, kryss i rören är bara en skröna, jag har testat massor av olika varianter och inget fungerar. Min känsla är att olyckliga kombinationer av diameter, rörlängder och dämpare skapar resonans, att mussen har ett väldigt långt rör från dämparen till mynningen ser jag som ett problem. Byggde ett system till en 1989 Camaro för några veckor sedan, från katalysatorn tog vi ett 2,5" rör till bara en ljuddämpare efter bakaxeln och ca 30 cm slutrör efter den, det lät hur gott som helst och hade inga otrevliga resonanser. Helst skulle jag vilja ha någon form av dämpare efter bakaxeln jämte bensintanken men där ar det lite snålt med plats, jag gjorde en sådan lösning på min 70:a cabbe och det blev bättre men inte helt 100%. Tror att det finns mycket att göra med att flytta dämpare och anpassa rörlängder men det tar nog sin lilla tid innan man blir nöjd..
  8. Hade jag köpt ett system som gav resonans hade jag gått tillbaka till VP och klagat. Har byggt flera system till både min gamla cab-70:a och min nuvarande HT-65:a och den hårda vägen insett att det inte finns någon quickfix för resonanser.
  9. Däck i 15" som har lite sportigare ambitioner är inte lätt att hitta, speciellt om man har olika dimension fram-bak. R-däck finns att få tag på men oftast i en lägre profil, standarddäck typ Eco är oftast vansinnigt mjuka i sidorna och går helt bort om man vill ha lite go känsla i chassiet. Hade Dunlop Classic på mina gamla 15" fälgar men de kostade en halv förmögenhet. Jag har helt gått över till 17" på grund av tillgången på roliga däck.
  10. När en fördelare blir sliten så hoppar tändningen fram och tillbaka när du håller ett jämnt varvtal, jag har haft gamla Engelska bilar med groteskt slitna fördelare och där kan det variera 10° på samma varvtal... de motorerna går verkligen inte lugnt och effekten brukar vara rätt medioker.
  11. Vacuumklockan är ju egentligen bara inblandad när du har undertryck i insuget, rent krasst ska du kunna plocka bort den och motorn ska gå bra ändå, förvisso med lite sämre ekonomi. Förtändningen sköts av centrifugalvikterna under plattan, du kan lätt kolla med en tändinställningslampa att tändningen flyttar sig när du varvar motorn. Tomgång brukar ligga runt 10° födp, fullt utslagen fördelare brukar hamna runt 35-38° ( när du varvar upp över ca 3500-4000 rpm )
  12. Detsamma!
  13. Sätt på ett T på bränsleledningen och mät trycket under körning.
  14. När bytte du bränslepumpen senast? Har en känsla av att många som säljs idag har tvivelaktig livslängd..
  15. Jag skulle inte bli förvånad om du har ett gäng dåliga lödningar inne i varvräknaren, tenn är allt annat än åldersstabilt speciellt om det sitter i en bil. Kolla lödda kontaktstift och större komponenter som spolar och kondensatorer först.
×
×
  • Create New...