Jump to content

JanneJ

Medlemmar
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Projekttrådar
    Sportvagnsklubben Göteborg har varje år ett klistermärke som alla som kör konbana får. Motivet varierar men i år blev det en fullträff för mig!
  2. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Projekttrådar
    Ska bli kul att höra hur du upplever den nu. Och jag gillar din ambition att göra den ännu bättre!
  3. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Motorer
    Om du stoppar i en mejsel/ståltråd/blompinne i hålet hur djupt kommer du? Stoppa in en slang och blås, bubblar det i kylaren? På min 5.0 så har skruvarna ( byts varje gång de lossats ) en form av gängtape i original.
  4. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Motorer
    Går hålen ner i vattenkanalerna? På min 5.0 HO 1995 gör de det men jag är inte så säker på att de gör det på tidiga 289:or
  5. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Projekttrådar
  6. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Projekttrådar
    Det visar sig hur det blir när du börjar köra. Min erfarenhet är att det kan bli lite överstyrt om man går på för hårt bak, speciellt i högre hastigheter.
  7. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Projekttrådar
    Varför vill du ha bilen hårdare fjädrad bak?
  8. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Projekttrådar
    Bra jobbat! Jag har helt slutat med billiga slipverktyg för dessa jobb, kostar de under 250:-/st så är det skräp. Blankpolering är inte önskvärt, låt ytorna vara lite råa. Under ventilsätet på insugssidan kan du jämna till så att det inte finns några kanter men ta inte bort mer material än nödvändigt. I övrigt lämnar du insugssidan som den är.
  9. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Projekttrådar
    Man registrerar sig här: https://svkg.se/mina-sidor/ och därifrån löser man medlemskap
  10. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Projekttrådar
    Sprintcupen med SVKG på Vårgårda flygfält har dragit igång. Nu är det totalt 5 deltävlingar fördelade under säsongen. Vi kör en konbana på tid och alla som är medlemmar i Sportvagnsklubben Göteborg kan vara med, enda kravet är hjälm, handskar och SMA-licens. Öppna bilar måste ha båge. Om någon vill testa gränserna för greppet så är det ett mycket roligare och säkrare alternativ än att gasa på i någon rondell.. I går var jag enda gammelmustangen ( brukar vara så ) men det var med en Camaro 1989 och en Mustang 2011.
  11. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Generella Mustangfrågor
    Vad är det för bil, årsmodell, motor, förgasare, insprutning?
  12. Jag hade gjort precis som du skriver: svetsa dit en ny kant
  13. Jag har byggt ett par 4-cyl tävlingsmotorer och lättat svänghjulen så mycket det gått. Det handlade om motorer som hade effekt mellan 4000-7000 varv och kördes på bana. Tillsammans med hög utväxling på 1:an var det lätt att få "kärringstopp" vid start, man var tvungen att slira lite.. Fördelen är en rappare motor när man plockar mellan växlarna, både upp och ner i varv. Någonstans finns en sweet spot där du bara har de positiva effekterna och inte märker de negativa, var den ligger kan jag inte svara på men som vanligt kan man säga att delar som betecknas som Race och semi-Race inte är kul att köra på gatan med. Race brukar innebära att varvtal mellan 0-4000 bara är en transportsträcka upp till där det händer grejor.
  14. Min motfråga blir: hur ska du använda bilen? Jag åker bana och konbana och har valt att köra med en helt standard koppling/svänghjul till min 1995 5.0 HO motor som jag har i min 65:a musse. Mina erfarenheter av bilar med "race" koppling är att ingenstans är uttrycket "rätt sak på rätt plats" viktigare. Kompisen lät montera ett lätt svänghjul och en sinterkoppling på sin Camaro 1975, den var vidrig att köra på vanlig väg efteråt, tanken på att åka stadstrafik var rent skrämmande. Tungtrampad och med minimalt dragläge.
  15. Absolut 👍