Jump to content

JanneJ

Medlemmar
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. ett inlägg i en tråd postade JanneJ i Generella Mustangfrågor
    Vad är det för bil, årsmodell, motor, förgasare, insprutning?
  2. Jag hade gjort precis som du skriver: svetsa dit en ny kant
  3. Jag har byggt ett par 4-cyl tävlingsmotorer och lättat svänghjulen så mycket det gått. Det handlade om motorer som hade effekt mellan 4000-7000 varv och kördes på bana. Tillsammans med hög utväxling på 1:an var det lätt att få "kärringstopp" vid start, man var tvungen att slira lite.. Fördelen är en rappare motor när man plockar mellan växlarna, både upp och ner i varv. Någonstans finns en sweet spot där du bara har de positiva effekterna och inte märker de negativa, var den ligger kan jag inte svara på men som vanligt kan man säga att delar som betecknas som Race och semi-Race inte är kul att köra på gatan med. Race brukar innebära att varvtal mellan 0-4000 bara är en transportsträcka upp till där det händer grejor.
  4. Min motfråga blir: hur ska du använda bilen? Jag åker bana och konbana och har valt att köra med en helt standard koppling/svänghjul till min 1995 5.0 HO motor som jag har i min 65:a musse. Mina erfarenheter av bilar med "race" koppling är att ingenstans är uttrycket "rätt sak på rätt plats" viktigare. Kompisen lät montera ett lätt svänghjul och en sinterkoppling på sin Camaro 1975, den var vidrig att köra på vanlig väg efteråt, tanken på att åka stadstrafik var rent skrämmande. Tungtrampad och med minimalt dragläge.
  5. Absolut 👍
  6. Mussen har lite dålig camberkompensation ( blir bättre med shelbysänkningen ) och det är något man får ta med i beräkningarna när man gör hjulinställning. Just nu kör jag med 3.2° negativ camber och den kommer jag att öka, 6° caster och 0 Toe. Viktigt att toe är 0 när du kör, annars sliter du däck på innerkanterna. Har du tagit bort allt flexande gummi på reaktionsstaget och undre bärarmen kan du ställa 0 i toe statiskt. Camberkompensationen är lite av en utmaning, med tillräckligt mycket statisk camber och tillräckligt hårda fjädrar/krängningshämmare blir det bättre. På den här bilden från Falkenbergsbanan ser du hur mitt ytterhjul trots 3.2° camber nästan ser ut att gå mot positiv camber på grund av krängningen och den klena camberkompensationen.
  7. Det där kommer att göra skillnad! Finns egentligen ingen anledning att byta hela framvagnen, med rätt åtgärder får du originalkonstruktionen att bli så mycket bättre. Att mustangens framvagn har så dåligt rykte tror jag är i mångt och mycket en internetskröna. Många har åsikter men få är insatta i hur geometrin egentligen fungerar. Skillnaden mellan en utsliten originalframvagn med galen hjulinställning på fel fälgar och däck jämfört med en med lite nya delar och små modifieringar är enorm. Du är på rätt väg Christer 👋
  8. I en perfekt värld så skulle bägge ytorna vara plana och det räcka med en papperspackning, tyvärr får man nog räkna med att det inte är så.. Jag brukar använda Permatex eller Loctite packningsklister, ett ytterst tunt jämnt lager räcker. Varför man ska använda klister till dörr/fönsterlister förstår jag inte, svårt att tro att den är specad för temperaturer över 100°.
  9. Kolla så att du inte har någon spricka i termostathuset, det är gjutet och inte överdrivet starkt. Du kan också plana det mot ett slippapper på en plan yta. Termostaten håller jag så här vid montering:
  10. Ska du köra lite inspirerat så kan du ta bort bromssköldarna helt, de hindrar värmen från att avges från skivan.
  11. 933 ign måste ju ha spänning på sig även när du vrider nyckeln mot start, annars hade det inte gått att starta bilen alls.
  12. Mustangen har ca 70mm scrub standard, ganska mycket om man jämför med andra bilar. Jag har provat att ha uppåt 90 mm scrub men då blir bilen klart orolig i styrningen. Samma bil med 0 offset fälgar är superstabil i över 150 km/h. Ville bara ge mina erfarenheter av breda fälgar fram.
  13. Hoppas du har koll på scrub i framvagnen, 40 mm spacer är mycket.. Jag har kört med diverse olika varianter fram och blir det för mycket ändring av scrub så blir bilen påtagligt nervös och det är inget som går att trolla bort med hjulinställning.
  14. JanneJ replied to Flodde112's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Det ser ut som en eftermarknadsgrej från 80-90 talet, antagligen har det suttit en konisk plasthylsa över den synliga kromade delen. Jag kan också ha något spröt liggande i garaget.
  15. JanneJ replied to Flodde112's post in a topic in Mustang 1964½-1973
    Finns det 2 fasningar på den nedre delen?