Jump to content

Sudden83

Medlemmar
  • Inlägg

    29
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Sudden83's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

1

Omdömespoäng

  1. Jaha, som Lasse skriver så finns det tydligen varianter även här. Min bil är ju svensksåld, så den kanske inte har likadana hållare då. Jag tror inte att jag har övre och undre hål, utan bara två i mitten. Åtminstone har jag bara använt två hål för att montera skylten....en sak är i alla fall säker "någon" kommer kolla hur hans bakskylt egentligen är monterad nästa gång han tar ut bilen
  2. På min bil sitter skylten bara med två skruvar i skyltens mittlinje. Jag har ingen ram och inga hål eller fästen syns. Du menar väl de nya skyltarna som har utåtbuktande bokstäver och siffror? Det kan knappast finnas mindre skyltar än mina i alla fall. Tyvärr har jag ingen bild på bakskylten, annars hade jag givetvis skickat den till dig. Du kan däremot gå in och kolla under bildgalleriet på klubbens huvudsida. Gå in under 64-66 sektionen, scrolla ner ganska långt, till vänster hittar du en gammal bild på min bil, "65HT M.Sundin" står det. Där ser du i alla fall att det är samma skyltstorlek vi pratar om.
  3. Jag har i för sig en helt annan dimension, men det är problem i alla fall. Det sitter 235/60R15 runt om och det tar i bak på insidan av skärmkanten. Fram har jag sett att det kan ta i stag och styrleder vid fullt rattutslag. Har du verkligen kollat upp att du får plats med så stora hjul? Dina hjul blir i för sig lite mindre än mina på höjden. Du får en rullomkrets på 1940mm och diameter på 636mm och mina hjul har en rullomkrets på 2022mm och diameter på 663mm. Som du ser på bilden så har jag en -65 HT, alltså skiljer det kanske inte så mycket från din bil.
  4. Om jag får säga min mening: NEJ! Gör ingenting, du har en underbar bil, och det är hur kul som helst med en helt orörd bil. Hur många har glädjen att ha det? Snart finns det inga orörda bilar kvar i så bra skick. Var rädd om din pärla!
  5. Det är inte alls omöjligt att jag har en nyare låda i min bil. Vad jag kunde utläsa var förra motorn från en -68, så lådan kanske också kommer från en -68. Intressant, det har jag inte tänkt på att kolla, det ska jag göra nästa gång jag ligger under bilen. Jag visste inte att växellägena skiljde mellan olika år heller. Alltid lär man sig något.
  6. Jag har en -65 med C4 och det stämmer inte med vad du skrivit. På min är det enligt följande: P R N D (1,2 och 3) D (2 och 3) 1 Alltså är Drive läget direkt efter N-läget som det brukar vara på alla lådor. Undrar om du inte bara kastade om de två Drive lägena? Mvh Magnus
  7. Tack Janne, Jag är nästan säker på att min drog över 38 grader när jag var hos Inge på US Car Service och vi kollade lite snabbt på tändningen. Han föreslog en justerbar vacuum klocka, men jag tycker egentligen inte att det borde behövas, för både förgasaren och klockan på fördelaren borde ju vara rätt kalibrerade från början. Jag kollade på länken du tipsade om och där finns ju två möjliga vacuum portar, nr50 och nr51, jag kan ju testa att byta mellan dem och se vad som händer. Jag minns inte vilken av portarna jag använder idag, men jag tror faktiskt att det är nr50. Tack för länken i alla fall, superbra att ha!
  8. Tjena! Själv skulle jag rekommendera Edelbrock performer eller performer RPM insug med en Edelbrock 600cfm förgasare. Det är bitar som lirar bra ihop och som jag vet gör skillnad mot 2-port då jag själv testat det. Om du inte har Ignitor brytarlöst tändsystem så skaffa det också (inkl. tändspolen) + en bättre luftrenare än original. Detta är enkla "bolt-on" modifieringar som gör bilen märkbart piggare och att den går bättre. Bra för den som inte planerar att riva motorn alltså.
  9. Radioman kan man lita på, hehe. Jag vet hur allt funkar och att det är vakuumklocka som styr och det där med övre dödpunkt och stroboskåplampa osv. Jag tänkte mest om någon hade tips på hur man hör/känner/märker att det står "optimalt". Om förgasaren står OK och tändningen OK, som på min, så kan man ändå få den att gå bättre eftersom det bara är mer eller mindre grundinställt. Jag tycker t.ex. att bilen blir lite slöare när den kommer upp i arbetstemp. Det blev något bättre när jag ställde förgasaren snålare. Vet någon hur högt tändningen MAX ska gå, för min drar iväg rejält med vakuumet inkopplat.
  10. Hallå där! Lite dålig respons tycker jag allt, någon av er dryga 100 personer som tittat på inlägget kan väl ge mig tips?
  11. Hej, jag är intresserad om du tänkte sälja ditt rally pack. Jag har en svensksåld -65 ht där det saknas. De svensksålda hade ju rally pack originalmonterat. Ang. värdet vet jag inte själv så mycket om det, men det är ju som med allt annat, det beror på skick och om det fungerar. Hör gärna av dig till mig, jag försökte skicka ett mail till dig på forumet men det fungerade inte.
  12. Vilken läcker historia det där med Hedbergs Bil i Malmö och att du pratat med förste ägaren av bilen! Sådant är alltid kul att läsa om. Kan bara gartulera dig till att ha en så tidig "svensk" bil. Min -65 ht är för övrigt svensksåld vilket jag tycker är kul, det gör bilen lite mer speciell tycker jag. Planerna är att den ska återställas till originalskick så småning om men med lite mer krut i maskineriet som enda modifikation.
  13. *suck* Jag undrar bara hur i he..... kan sådana företag gå runt? Inte undra på att det blir endel snack! Man kanske skulle åka dit med hammare och spik och hjälpa dem att slå igen.
  14. Är det någon som är duktig på att justera förgasare och tändning och vill tipsa mig hur man gör för att få allt att stämma. Jag skulle vilja få till det där finliret. Bilen går i för sig rätt bra som den är, men förgasaren som är en Edelbrock 600 har jag i princip bara bultat på utan att röra och tändningen är inte noggrant justerad heller. Det vore kul att veta att allt är optimalt inställt, eller i alla fall så optimalt man kan få det som "amatör", och då vill jag veta hur man går till väga. Jag vill t.ex. veta hur man märker när förgasaren har rätt blandning osv. Se så, berätta för mig nu!
  15. 3-punktsbälte borde inte vara något problem, det satt ju på svensksålda bilar. Du kankse kan göra en likadan anordning som på dessa bilar. Min HT är svensksåld men har inga bälten alls för tillfället så jag kan tyvärr inte skicka någon bild på hur det ska se ut. Vilken läcker cab du har! Supersnygg verkligen!
×
×
  • Create New...