Jump to content

Bakaxel Ford 9"


Recommended Posts

Hej! :D

Jag måste fråga er då jag ser en otroligt stor kunskap och erfarenhet av er om bl. a växellådor mm. Jag har en 69:a med en odiffad 9" med 3.00 utväxling.(351w 4V med lite vassare kam och edelbrock 600 +Pertronix fördelare) Ska försöka byta till diffad till hösten men behöver lite planeringstid då jag inte riktigt vet om man ska beställa en "klump" från Usa eller fixa en här. :D

Eftersom jag kört så lite (import sep. -08) och jag nu jobbar på att få in större däck vill jag lära känna bilen lite bättre innan jag beställer något.

Vill kompensera för de större däcken samt få lite bättre drag. Hade tänkt mig 3.50 något?? Har nu 255-60-15 men ska prova få in 275-60-15. Vad bör jag tänka på och vilken diff bör man köpa. Originaltypen eller annan?

:D Mvh. Mats Nilsson :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Mats!

Du bör köpa en diffbroms med 4 st diffdrev. Gärna också chromemoly-diffdrev. Diffhuset bör ha stålgavel på den sidan där kronhjulet sitter.

Trak-lok lamelldiffbromsarna fungerar bra.

Diffbroms är inga problem alls att byta själv.

När det gäller utväxling så är 3.50 utväxlingen 16,7% högre växlad än 3.00 medan däcken 275-profil på däcken endast ger 2,2 % skillnad i omkrets.

Byter du utväxling och däck kommer din bil varva ca 14% mer än vad den gör idag om sliret i convertern hålller sig på samma nivå som idga.

Så varvar det 3000 vid 100 km/h kommer det varva ca 3400 rpm med nya däck + utväxling.

Utväxling går också bra att byta själv, bara man tar det lugnt och tänker efter. Någorlunda van mekaniker är också bra att vara. Länken längst ner i detta inlägg visar dig en guide för att meka bakaxel.

Personligen skulle jag nog inte byta utväxling för så lite skillnad i däcksstorlek om du inte redan idag vill att det ska varva mer.

För att kunna göra mer beräkningar på varvtal, utväxling, däckstorlek etc. så kan du kolla länken nedan. Finns en pdf med lite färdiga uträkningar där.

Finns också en länk till en kalkylator för däcksstorlekar etc.

http://www.axleandparts.se/tips.html

Mvh Daniel

Link to comment
Share on other sites

:D Tack för tipsen och länken! Visste inte att däckstorleken påverkade så lite. Har visserligen gått från 235 via 255 till 275 men skillnaden blir ändå inte så stor. Enligt tabellen ska jag byta till 3.23 för att få samma varvtal som med 3.00 och 235:or. Ska köra lite mera innan jag beslutar. Har bara reg. bes. ännu. :D

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...