Jump to content

Färg


Recommended Posts

  • 1 month later...

Jag vinklar denna tråd till mina frågor om färg...

Jag ska precis renovera mitt värmepaket, byta element-packningar etc., och jag tänker så klart fräsha upp utsidan på hela paketet med. Någon som vet vilken den korrekta färgen/kulören är på ett sådant paket (på en -66a)? Jag ska även byta paddningen på instrumentpanelen. I samband med det så ska jag lacka själva plåten. Den har kulören Maroon och det ska det vara i fortsättningen med hade jag tänkt. Några tips på inköpsställe i Stockholmsområdet och korrekta färger på dessa två sakerna?

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders,

vet inte vilken typ av "färg" det ska vara på värmepaketet - ingen, tror jag. Det är ju en svartgrå plast/glasfiber burk med en lackad "dörr"...skulle lacka dörren sidenmatt svart - absolut inte mattare.

Det som var Maroon på 66orna vad gäller plåtdetaljer i inredningen var bara den tunna list som täcker gummilisten uppe vid framrutan, samt radiogallret. Resten av det röda är: 1966 interior red code 25, ppg71541, duracryl DIA71541.

För de mörkare delarna fungerar:

Burgundy 50724/DIA 71541...iofs troligt att just PPG har lagt ned dessa färgtyper iom att man byter till vattenbaserat.

Har du ponyinredning är det samma färger även om du har annan inredningskod än 25 - det är 5an som "styr".

Sedan är ju mattan maroon också, men mellan stoppningen och mattan är allt rött.

Färgforum i Huddinge 449 8540 snacka med Jerry om han finns kvar - de brukar kolla med ngt europakontor om de inte vet själv.

eller,

Olsson & Ekberg AB

Svetsv. 3, 283 43 OSBY 0479-165 65

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Det är helt rätt att det ska vara den "vanliga" röda på instrumentplåten. Min paddning är Maroon likaså mattan som du säger. Då blir det till att köpa 2 kulörer då jag ska fixa till a-stolpens insida med.

Jag får väl se hur värmepaketet ser ut när jag tvättat det rent. man kanske får bättra på det så att det inte ser flammigt ut.

Tack för snabbt svar :D

Link to comment
Share on other sites

Då kan jag förresten passa på att fråga om mittkonsollen. Min ser mest ut som solblekt orangeaktig nu. Har den med varit den vanliga röda, eller Maroon?

Min bil har blivit renoverad invändigt tidigare så och den ser ut som följer:

Mattan, insidan dörrar (plåten), paddningen på instrumentpanel:

Maroon

Dörrklädsel, säten, innertak, solskydd, instrumentpanel (plåten):

Red

/Innertaket är dock en aningen mörkare, kan vara att den åldrats förstås/

Jag har inte hittat ngn spec på hur det ska var original i min litteratur.

Någon som vet utantill eller var jag kan hitta?

Link to comment
Share on other sites

Hej, konsolen ska vara "vanliga" röda.

Dessutom (vilket jag inte skrev tidigare) så är ju kick panelerna "66 red"

så nu tror jag att du har all info.

Det finns noteringar i en av Mustang Monthlys tidiga "How To-böcker" avs vad som ska lackeras i olika färger, men jag tror att du klarar dig med den här posten - om du nu litar på mig, vill säga :-- .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...