Jump to content

Vilken stallspeed passar mig?


Recommended Posts

Skulle behäva hjälp med att välja en lämplig stallspeed.

bilen varvar ca 3000 varv i 110 med en standard låda med lite högre stall samt en standard 351w 3.25:1 bakaxelutväxling och 255/60 17".

Min nya motor som jag håller att bygga ger enligt desktop dyno ett maxvrid på 517 ft.lbs vid 3500 varv och vid 2000varv ger den 504ft.lbs. Vridkurvan är alltså ganska plan.

Vilket stallspeed är lämplig för gatbruk, vill ju inte ha för mycket värmeutveckling i motorvägsfart men vill ändå utnyttja motorns effekt.

Enligt växellådsfirman i USA ska man generellt ligga 500rpm under sitt maxvrid.

Detta betyder att jag igentligen ska ha en turbin som stallar vid 3000rpm. men då kommer den väl slira ganska mycket upp till detta varvtal?

Vad tycker ni? jag kommer inte köra på strippen eller så.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har precis går igenom en liknande period av funderingar gällande stallspeed. Du kan säkert se det i min tråd. :)

Klurade på om man skulle ha 2500 eller 3000 i stall och jag bestämde mig för 2500 för att slippa den värsta värmeutvecklingen vid crusing etc.

Handlade mig en turbin från Hughes via summit, jag skall bygga ihop det inom några veckor, vi får se hur det verkar.

Men de tips och råd jag fick på olika ställen var just att man skulle undvika för högt stall pga risken för överhettning vid för hög bakaxelutväxling och stadskörning. Jag köpte ändå en kyl för att vara på den säkra sidan, 2500rpm i stall ger ju ändå mer värme än original... Då du har en högre utväxling bak än mig borde du dock klara dig lite lindrigare undan med värmen.

Spana lite här; http://www.mustangpower.se/mussestep.html

Och du jag vill MYCKET GÄRNA se hur du fått dit dubbelt 3" tyckte 2,5" vart trångt... 8) Samt hur det ser ut med så hög profil på bakdäcken.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skickat mina kam uppgifter mm till växellådsfirman och han tyckte att mellan 2500-3000 var okej, 2800 var great.

Så jag provar nog med 2800 då jag också tänker montera en oljekylare, sen går det ju att komplettera med en extra kylfläkt också om det skulle gå för varmt.

Mitt 3 tums system är än så länge bara ett projekt då jag inte satt ihop min motor än, och vid närmare eftertanke så passar 2.5 tum bättre så det är nog det jag kommer att välja.

Lägger iallafall en beställning på en c4 med nållager som ska klara 500hp hos broader performance snart. Får se senare i sommar hur lådan fungerar :?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag har en nållagrad C4:a jag köpte från dem i vintras. Bra kvalitet på lådan. Rapp och stiff i växlarna när man ger på och mjuk och fin, näst intill steglös vid normalkörning.

Jag kör med 2400 stall vilket funkar hyfsat, jag har 2.73 utväxling och min vrid-pivå på 4500 och så här efteråt så skulle jag nog ha valt 3000-3500rpm för snabbare starter. Så 2800 för dig med lite mer botten blir nog kanon.

För mig blir det 3.55 i vinter. ;o)

/Matte

Link to comment
Share on other sites

2800rpm är helt rätt för vanligt gatbruk men 3000rpm är roligare helt klart men det måste ju passa motorkonfigurationen.

Som sagt så är ju värmeproblem ett gissel så det är bäst att bygga efter vad man ska använda bilen till samt vad som passar bäst till kamaxeln.

Själv kör jag nållagrad 3000rpm stallspeed och det är en riktigt bra kick i bilen! Nästan omöjligt köra normalt för jag vill alltid trycka på! :twisted:

Jag kör 3.50 bakaxel utväxling och tycker den går bra i landsväg (det lilla jag kör iallafall)

Men jag har en rejält stor oljekyl med elfläkt som styrs via givare i lådans oljetråg.

Ligger stadigt på 170-180F vilket är perfekt.

Nu har jag dessutom en ganska vass rullkam som styr det hela och funderar nu på att byta den mot en mildare och samtidigt går ner i stallspeed till ca 2800 eller strax under det.

För jag använder ju faktiskt bilen till 95% som en vanlig bil.

Hur som helst rekommendationen du får från Broader Performance är bäst att hålla sig till för då blir det rätt!

Vill du ha en mild stallspeed så måste motorkonfigurationen passa till det annars blir bilen en seg historia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...