affe brandman March 25, 2009 Report March 25, 2009 Har en 69 302 motor.kolvarna på den ser annulunda ut frästa spår i.Har 289 kolvar dom är släta.Kan dom med spår i vara nått med avgasrening?Kan man sätta dit en slät kolv med dom andra? Kanske ojämn gång eller?Var kan man få tag i sånna kolvar.Eller ska jag byta alla mot släta.är det nån som har bra tips hur jag får loss kolven från vevstaken utan att göra sönder kolven.Affebrandman Citera
JH March 25, 2009 Report March 25, 2009 Ha samma kolvar i alla cylindrar, annars olika comp. Kovlbultarna har pressinfattning, så du får pressa dem ur. Går bra i ett stort skruvstäd om du inte har tillgång till en hydralpress. Använd något mindre hylsa än kolvbulten och motsvarande mothållshylsa där den pressas ur. Citera
affe brandman March 25, 2009 Author Report March 25, 2009 Jag har kollat lite idag.tydligen har jag snikkolvar 2 portskolvar .ska ju sätta på 4 port edelbrock då är det bättre att byta alla kolvarna för att få bättre comp o fart så det är bara att byta alla.Dyrt att renovera en motor med alla saker som kommer till. Affe Citera
bosewallius March 26, 2009 Report March 26, 2009 Kolla noga så att ventilerna inte slår i kolvarna. Spåren du snackarom är förmodligen för att ge ventilerna utrymme.Mvh Bosse Citera
ThomasFB March 26, 2009 Report March 26, 2009 Kovlbultarna har pressinfattning, så du får pressa dem ur. Går bra i ett stort skruvstäd om du inte har tillgång till en hydralpress. Använd något mindre hylsa än kolvbulten och motsvarande mothållshylsa där den pressas ur. Arrrrggghhhh Ett gott råd: Lämna detta åt en maskinverkstad om du tänker använda stakar eller kovar pånytt.Kolla noga så att ventilerna inte slår i kolvarna. Spåren du snackarom är förmodligen för att ge ventilerna utrymme. Nåt sånt du tänker på kanske (lite tajt på insugssidan, va?): Citera
JH March 26, 2009 Report March 26, 2009 Kovlbultarna har pressinfattning, så du får pressa dem ur. Går bra i ett stort skruvstäd om du inte har tillgång till en hydralpress. Använd något mindre hylsa än kolvbulten och motsvarande mothållshylsa där den pressas ur. Arrrrggghhhh Ett gott råd: Lämna detta åt en maskinverkstad om du tänker använda stakar eller kovar pånytt.Du kanske missförstår mitt förslag att pressa ur kolvar på, men det vanligaste är väl att man inte sätter tillbaka samma kolvar, (om de är olika eller slitna.)Maskinverkstad pressar också ur kolvbulten fast oftast med någon form av press. Skulle det skada delarna på något sätt om du använder någon annan typ av press? Renoverar man en motor så riktar man samtliga stakar oavsett pressmetod av kolvbulten. Är det sliten lillända kan man ju alltid bussa om , eller sätta dit en annan kolvbult med annan diameter. Naturligtvis måttanapssas då också kolvbultshålet. Kan oftast maskinverkstan också utföra. Nu var ju frågan hur man tar bort en kolv från staken och oavsett verktyg så är det ändå pressning som används. Vid montering kan man alltid kyla/värma respektive del.Ett annat sätt är om du vil ha full flexibilitet av kolv att fräsa upp kolvhålen och sätta in kolbultar med anpassad längd. Du fräser då ur och sätter låsringar, (helst dubbla) i varje ände vid kolvbultsänden för fullflytande kolvrörelse. Gör naturligtvis maskinverkstan. Citera
ThomasFB March 26, 2009 Report March 26, 2009 Förstår inte riktigt nu, 1) Varför riktar man en begagnad vevstake om den redan är rak?2) Varför brotschar man lilländen för en större tapp, om det ändå går att låta bli? Då måste även kolvarna köras upp och ny kolvtapp skaffas. Detta gör man inte rutinmässigt med pressade delar.3) Varför byter man till flytande kolvtapp, om det räcker med pressad? Det är ju onödigt att förstöra både kolv och stake, om man tänker använda begagnade delar. Höjer bara kostnaderna i renoveringen+ verkstadstimmen/maskinarbetet kostar. Jag antar att vi pratar standardrenoveringar, inte specialbyggen?BTW- man brukar också värma vid utpress av kolvtapp, inte bara vid inpress. Har sett ett antal motorer där tappen börjat vandra, och därmed skadat cylindern. ALLA dessa har haft HEMMAPRESSADE uppsättningar- vågar påstå, att 9 av 10 haverier beror på att man gör "hemkört". Citera
JH March 26, 2009 Report March 26, 2009 Finns inte ett fel i ditt inlägg, du har helt rätt på alla punkter. Citera
MrTurbo_1645 March 31, 2009 Report March 31, 2009 Jag bytte från sådana här kolvar:Till åtta av den här sorten;Som sagt se till att det finns utrymme för ventilerna, jag handlade Keith Black till min motor, kan rekommendera dem. Gällande det kompförhållande som anges vid köp av kolvar så tänk på att topparna påverkar detta med. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.