Jump to content

Featured Replies

comment_70301

Nu när det blev pengar över efter renovering av växellåda som nu är hel och fin :D så tänkte jag ta och fixa utväxlingen. Ni som nu har gjort det är det svårt att få den klumpen och axlarna hur sitter dessa fast? Minna hus djur i garaget åt upp min service bok så jag har inte något att titta i. Sen hur gjorde ni med kalibrering av hastighetsmätaren. Tror det blir 4.10 eller har någon annan något bra förslag/tips. Vad mer än själva utväxlingen behöver man köpa?

comment_70324

Så du har fått låddan tyst o fin nu? Va gött...

Minst 3.73 iaf.... 8)

Själva demonteringen brukar inte vålla några problem. 8.8 axeln är ju en sk C-clip axel där man tar väck kåpan, lossar en bult på diffen och drar ut en axel. Sen trycker man in drivaxlarna lite till mot mitten och du kommer åt att plocka väck själva c-clipet, sen drar man ur axlarna men var försiktig när du drar ur dom så du inte skadar packboxarna på vägen ut/in. Innan detta måste ju bromsarna väck och allt sånt förståss...

Sen börjar pillet med att riva den gamla diffen och dit med nya grejer, nu kan det också vara idé att renovera lamelldiffen eller stoppa i nåt värre... När man ändå är där så att säga...

Har du tid över så riv isär och kolla vad som går åt, annars är ju ett "masterkit" till axeln rätt överkomligt med alla lager, tätningar, chims och allt sånt... Blir säkert mycket över på en bil som inte gått mycket och en axel som är i bra skick...

Mätaren ska du kunna kalibrera om med en "tunerdosa" så den stämmer...

comment_70344

Hej Henrik!

Jag håller på med samma operation,jag går från 2.73 till 3.73.

Jag tycker inte det ska vara några problem för en hobbymek om

du är lite händig o nogran,ha inte för bråttom o sök på nätet.

Behöver du delar så tycker jag du ska kontakta Håkan Prytz på

Mustang Performance.

Henrik.

comment_70367

Jag har fått ut diffen och har mätt djupet på pinjongen bara för att ha en

referens att gå efter.

Jag plockar ut pinjongen imorrn o tar med den och diffen till jobbet i veckan o byter kronhjul och lager.

Plockar ut lamellerna ur diffen o kollar så dom inte är skrot när jag ändå

har diffen ute.

comment_70427

Vi tar ej emot hela bilar, endast axel/klump.

Det händer att kunder själva har delar med sig, men självklart är det enklare att diskutera pris när en kund köper delarna av oss.

Vi har rejäl kö just nu, skulle tro att du får vänta till slutet av maj innan du kan få tillbaka din axel.

Ibland händer det att vi gör en axel över en dag eller så, men brukar inte vilja ha kunden i verkstan hela tiden, utan oftast handlar det om att man åker förbi och lämnar på morgonen och sedan gör något under dagen och sedan hämtar på em/kväll.

Vi brukar hjälpa kunder som försöker meka själva genom att svara på frågor över telefon när det blir frågetecken eller strular, även på helger och liknande.

Anledningen till detta är att vi brukar ha väldigt mycket att göra så här års.

Jag kan ju passa på att förtydliga att jag är själv inte anställd i firman, utan det är min far som har firman. Jag brukar hjälpa till lite på kvällar och helger när det är mycket. Men under våren har jag inte hunnit då jag har fullt upp och lite till på jobbet.

comment_70524

På en 8.8 axel är det ju hela axeln som gäller.... Ingen lös "klump" som på en 8 eller 9 tummare.... tyvärr...

Lamellerna i diffen skulle jag byta i vilket fall... renoveringssatsen till orginalet är inte dyr eller så byter du diff till en lite stöddigare typ som Stig säkert har på hyllan...

Sen det här med känsla och varvtal efter bytet... Vet inte vad din låda har för utväxling mellan fyran o femman men på min bil ´93 GT med T5 lådan... är det nästan exakt samma förhållande mellan fyran och femman som att byta från orginal 2.73 till 3.73 i axeln... skillnaden blev alltså som att köra på fyran istället för femman.... varvar nu ca 2000 vid 100km.... Känslan efter bytet vid acc.... Ja en helt annan bil att köra och bra mycket piggare.... och gick billigare på landsvägen så länge man höll sig runt 110km... Man hamnade väl helt enkelt på rätt vartalsområde...

  • Author
comment_70619

Det var backdrevet som sitter i själva stommen som kuggarna var sena som man såg under en lupp. Så drevet kuggade då inte i bottenstocken ordentligt rätt. Hoppas du att det är så då jag inte har provkört lådan än men betalat en hel del pengar för detta. Så i slut ändan men alla delar från er och tid samt den hjälp från Norrorts så hade det blivit kanske inte biligare men inte långt ifrån att köpt en ny t-56 låda.

comment_70651

Hej, denna sida innehåller matnytting information om man skall byta utväxling. Jag har dessutom till salu verktyget som används för att mäta "Pinion depth". Det är helt nytt aldrig använt.

Byta utväxling: http://www.angelfire.com/oh5/cpa5oh/cpa5ohtech001.htm

Pinion depth verktyg: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Hälsningar Peter

comment_70801

Jag sålde bilen för ett halvår sedan, men bytet till 4:10 gav bilen nytt liv och absolut inget jag ångrar. Var som att få 100a hk till känndes det som. Varvtalen kommer jag inte ihåg, men bilen blev iaf mycket mera lättkörd.

Jag körde bara in bilen så fixade han som gjorde det allt :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...