Thomas Ladö March 27, 2009 Report March 27, 2009 Hej motorvänner!Jag har läckage mellan motor och låda och jag kan se att det olja som kommer från motorn och troligtvis är det väl en packbox som behöver bytas?Jag har manuell låda och det läcker bara om växeln är i friläge! Någon som har haft liknande erfarenhet och därmed kloka tips?Det läcker dock inte tillräckligt för att jag ska plocka ner hela lådan...Mvh,Thomas Citera
Nenne March 27, 2009 Report March 27, 2009 Är Du säker på att det är motorolja? Det verkar lite egendomligt att det skulle bero på om växel ligger i eller ej för att det ska läcka från motorn. Citera
Thomas Ladö March 27, 2009 Author Report March 27, 2009 Ja, jag är säker på att det är motorolja.Jag började märka läckaget förra säsongen och nu kan konstatera att det blir mindre läckage om jag lägger i en växel. Citera
M-Code March 27, 2009 Report March 27, 2009 Porva Omega 917 PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ”Hårda industri packningar tätar igen under driftSmart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utandemontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir.Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etcMix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljanTätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor... Har provat på en av mina traktorer och funkar jätte bra Ska prova på mussen i sommar för den fuktar någonstans från motorn. Citera
Per Berglund March 27, 2009 Report March 27, 2009 Se till att vevhus ventilationen fungerar.Om det inte är inkopplat får du ett övertryck inuti blocket somkan bidra till att trycka ut olja från packboxarna."M-Code's" tips om Omega olja är bra också! Citera
Thomas Ladö March 27, 2009 Author Report March 27, 2009 Ok, så det är bara att hälla i hur mycket?Jag ska absolut testa produkten som verkar finnas på mekonomen och se om det blir någon skillnad. I långa loppet måste jag naturligtvis plocka ner lådan och byta packboxen. Citera
Nenne March 27, 2009 Report March 27, 2009 Vevaxeltätningen är en tvådelad historia som riskerar att läcka om den inte monteras på rätt sätt, så jag skulle nog lyfta ur motorn i stället. Citera
M-Code March 28, 2009 Report March 28, 2009 Prova det här istället billigare fungerar lika bra http://www.triboron.se/ Citera
Thomas Ladö March 28, 2009 Author Report March 28, 2009 Hej!Jag vill helst undika alltför stora ingrepp - så mycket läckage är det inte och jag får ta det i etapper. Har haft bilen i snart tre år och kunde stolt konstatatera att min "jänkebil" inte läckte en en droppe de två första, men det få jag äta upp nu. Kan passa på att nämna att det är min första bil överhuvudtaget - tänkte att man kan lika gärna börja med en mustang!/Thomas Citera
Thomas Ladö March 28, 2009 Author Report March 28, 2009 Ok,tyvärr verkar det inte finnas en enda återförsäljare av triboron söder om södermanland. Men det är klart postorder går väl att lösa. Citera
Recommended Posts