Leijon CMC 855 March 27, 2009 Report March 27, 2009 God kväll gott folk!Vi ska byta innertak på HT'n och behöver demontera fram och bakruta. Hur ska nu detta går till. Hur får man bort de kromade listerna runt rutan??Vad händer sen när man väl fått bort dem - något man bör tänka på innan vi kör igång ?? (förutom att helst inte tappa den i golvet )Tacksam för svar!//Leijon Citera
bosewallius March 28, 2009 Report March 28, 2009 Hej!Det finns ett speciellt verktyg att ta bort listerna för att undvika skador.Vissa använder en burköppnare. Mvh Bosse Citera
Jonasm March 28, 2009 Report March 28, 2009 Jag brukar ta en piannotråd ( måste vara 2 pers ) å skära runt rutan med. Man får lyfta rutan lite efter man skurit en bit ca 5-10mm. Gäller rutor som är limmade. Har du gummilist så skärsönder den å köp ny gummilist.Så gjör jag och de funkar för jag Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 29, 2009 Report March 29, 2009 Hej.Verktyget kan du säkert låna från din lokala glasmästare,syns på bilder från ett av minna reportage i klubbtidningen. Vindrutan monteras i gummilist t.o.m 1968, f.o.m. 69 limmasrutan i rutramen. Citera
Ingo March 29, 2009 Report March 29, 2009 Bakrutan är inget problem,en härdad sak som tål rätt mycket,och sitter i gummilister.Framrutan däremot är ju kinkigare.De äldre sitter väl med gummilister,men 71-73 är limmade,(när man började limma vete sjutton)men värmepistol som mjukar upp limmet och försöka få igenom en vire från exempelvis cykel broms och sedan såga sig runt,samtidigt som en medhjälpare försiktigt trycker på rutan.framrutan är ju laminerad,och därmed lätt att få sprickor på,speciellt om det finns stenskott på rutan.. Citera
Leijon CMC 855 March 29, 2009 Author Report March 29, 2009 Jag tackar för svar! (Glömde ju säga att det var en 66'a som det gäller... my bad) Få se om man kan ro fram ett sådant verktyg. Det var just de kromade listerna som orsakade lite bekymmer, hur man fick av dem. Jag antar att verktyget är lösningen till det - rent praktiskt (så man inte förstör mer än nödvändigt) hur går man till väga?//Leijon Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 29, 2009 Report March 29, 2009 Verktyget stoppas in mellan gummilisten och kromlisten,trycks ned tills det tar stopp, leta med att dra verktygetmed kroken fram i sidled tills klips hittats. Tryck in spetsen under klipset och använd den rundabakkanten som mothåll och vågfunktion bryt lätt underklipset och drag ut listen med fingrar eller försiktigt med ett knivblad mellan gummi och kromlist. Citera
Leijon CMC 855 March 29, 2009 Author Report March 29, 2009 Ahhh... Jag tackar väldigt mycket för denna ypperligt välformulerade beskrivning Lars! Kalas - då vet jag nu hur påsken ska "användas" //Leijon Citera
Sundgren cmc1227 July 6, 2009 Report July 6, 2009 Leijon...jag smyger mig in lite i det här ämnet och lånar tråden..Jag har problem att min bakruta läcker som ett såll i listen, allt hamnar i bagageluckan. Förra året tätade glasmästaren den på rutsidan, alltså inte kaross sidan, med sån där svart gucka. Å det hjälpte inte ett dugg. Sen lade jag detta på hyllan inför vintern.Nu är man ute och rullar frekvent igen och börjar tröttna på att välja 100% soliga dagar att åka på. Så jag var inne hos en ny glasmästare och frågade lite vad man kunde göra, varpå han påstod att man måste plocka ut hela rutan för att komma åt att täta från andra hållet. Stämmer verkligen detta, om jag tar bort kromlisterna borde jag då inte komma åt och täta utifrån?Ett andra problem är att nån har lackat om bilen och snålat lite för de har bara maskat av listen så det är lackat hela vägen fram till kromlisten. Vågar man ta bort kromlisten eller tror ni lacken kommer knäcka loss? Kanske ska man skära med rakblad runt listen först för att vara på säkra sidan? Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 6, 2009 Report July 6, 2009 Hej.Försök inte att gå runt problemet på olika sätt, beställ enny gummilist, demontera försiktigt krom, skär bort gamlagummilisten med yrkesrakblad eller mattkniv.Stoppa in kniven mellan glas och gummi skär i bottenså att den yttre delan av gummin losnar likt en storgummisnodd, lyft ur rutan och demontera bort restenav gummilisten.Nu har du alla möjligheter att göra rent och montera nya grejor, lovar att du blir nöjdare så. Citera
Sundgren cmc1227 July 6, 2009 Report July 6, 2009 Jag lyssnar och lär! Två oberoende som säger samma sak, då måste man ju lyssna.Pausar problemet till hösten och håller tummarna för en regnfri sommar Citera
jack February 6, 2010 Report February 6, 2010 Har nyligen demonterat min framruta HT-65, för lite andra jobb. När gummilist och den gamla tätmassan är borta ser jag 4 st rostfria skruvar.två uppe i vardera hörn, en på varsin sida H/V i mitten. Är det någon som "försträrkt" karrossen eller..... // jack Citera
bige February 6, 2010 Report February 6, 2010 http://www.mustangmonthly.com/techartic ... index.html Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 6, 2010 Report February 6, 2010 Har nyligen demonterat min framruta HT-65, för lite andra jobb. När gummilist och den gamla tätmassan är borta ser jag 4 st rostfria skruvar.två uppe i vardera hörn, en på varsin sida H/V i mitten. Är det någon som "försträrkt" karrossen eller..... // jackHej.1965 monteras klipps med rostfria skruv antagligen ärklippsen borta eller sönderrostade och skruvarna sitterkvar eller så har man endast monterat skruvar .1966-67-68 sitter klipsen med en permanent nit istället för skruv, alltså niten sitter svetsad och klipset hakasfast i niten .OBS klipsen är också olika, så det är viktigt att köparätt klips till rätt årsmodell. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.