Jump to content

Mer strul FMX-låda


Recommended Posts

Har problem med min FMX låda på en -69 Mach1:a. Den växlar inte upp som den ska och växlar framför allt ”för sent” vid lågt gaspådrag & det känns som den ”slirar” lite, framför allt när 3:an ska i. Den växlar också ner redan vid 60-70 km/h och ”motorbromsar”, vilket är j-ligt irriterande. Det började lite smått, men blev värre & värre efter lite aggressiv körning & nu är den i stort sett okörbar.

Det som har föregått detta är att jag dränerade lådan & converter i vintras i samband med reparation av läckande oljetråg & utbyte av filter & packning i tråget. Hade lite problem med dränering av convertern enl. tidigare tråd här på forumet, men det löste sig nog… Fyllde på olja & fick i lite mindre än vad specen säger, men även efter att bilen startats och körts en stund så anger mätstickan rätt mängd olja i lådan. Den gick som den skulle i början men blev efter kanske 2-3 körda timmar snabbt mycket sämre.

Vad kan ha hänt? Är det en packning inne i växellådan som gett sig? Måste jag riva ner hela skiten & renovera växellådan, eller kan det vara nå´t enklare?

Tacksam för tips!

Link to comment
Share on other sites

Ford sade att FMX är en "Heavy Duty" Transmission men många amerikaner säger att den är bara "Heavy".

I ditt fall blir det nog renovering.

Mvh Bosse

:lol:

Nja, det är väl egentligen ingen dålig låda. Den tål ju rätt mycket effekt "out of the box" om man säger så... Den väger väl bara 50 kg mer än en C4, t.ex?!?

Vad kan hända om jag fyller på en liter eller två? (förutom att det blir kladdigt på golvet/uppfarten om det rinnner över ;) ) Det borde gå i lite mer olja. Kan det vara så enkelt?

Annars får jag nog be nå´n lokal expert kolla på den & ge ett utlåtande...

Nå´n som känner nå´n i Motala/Linköping/Mjölby området som kan tänka sig en så´n operation utan att det kostar både skjortan & kavajen?

/Ronnie

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så enkelt som att kickdown-reglaget inte går tillbaka ordentligt...?

Det hände på min förut och då växlade lådan väldigt konstigt, både uppåt och neråt, tack vare att kicken låg i hela tiden.

Ta mig f-n om det inte var så enkelt... :lol:

Är inte helt säker, men det kändes som att det "klickade till" när jag slet i staget & se´n gick den kanon, både kall & varm!

Nu kan de ju bli några mil i helgen! Härligt! Kanske tom. tar pärlan ner till Jönköpig i helgen...

Tack som f-n!!!

/Ronnie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...