Tobias CMC1505 April 7, 2009 Report April 7, 2009 Hallå igen !Var idag in och gjorde en framvagnsinställning hos Däck Team.Jäklar vilka bra grejor, går ju att ställa in exakt på mikromillimetern.Åkte därifrån, jäkligt nöjd. Bilen gick rakt och ratten var äntligen rak.Åkte ett par kilometer innan jag stannade till i en ficka, drog fullt rattutslag och gasen i båtten och lämnade ett fintlitet U efter mig. Men sen så stod ratten snett till vänster, den hade vridit sig ett kvarts varv !Plus att den börjar dra till vänster, fast på ett konstigt vis.Håller jag bilen rakt på vägen och släpper ratten så tar det några sekunder innan den börjar gira vänster.Inte som vanligt att den direkt går vänster och att man sitter å "mothåller" ratten.Samtidigt så har servoremmen börjat slira nå så in i h*****.Ungefär som om att servopumpen är tungjobbad som bara den helt plötsligt. Ny rem + att det är riktigt bra spänn på den.Kan det vara nå skit i Styrsnäckan som gör det?Känns ju väldigt konstigt att ratten bara hamnar ett snäpp vänster. Ungefär som om att den kuggatöver i styrsnäckan?Någon som varit med om detta syndrom?Mvh / Tobias Citera
Tobias CMC1505 April 7, 2009 Author Report April 7, 2009 Aaah, ja visst ja. Det glömde jag helt bort.Får åka tillbaka imorgon och dra en höger också. Har inte hunnit kolla det än.Vart sitter kontrollventilen? Citera
THOMAS April 7, 2009 Report April 7, 2009 71/73 har inte den sortens servo som du beskriver Janne !På dessa sitter servot integrerat i styrsnäckan (saginaw). Citera
JanneJ April 7, 2009 Report April 7, 2009 71/73 har inte den sortens servo som du beskriver Janne !På dessa sitter servot integrerat i styrsnäckan (saginaw). Citera
Tobias CMC1505 April 7, 2009 Author Report April 7, 2009 Sluta radera dina inlägg. Det hjälper mig inte det minsta. Måste man ha ett filter imellan?Antar att det hamnar MYCKET skit i en Servo som är 40 år gammal.Går det att köpa dessa till en vanlig bil eller är det olika motstånd osv? Citera
Tobias CMC1505 April 8, 2009 Author Report April 8, 2009 Kan man komma loss returslangen, starta bilen och vrida ratten höger-vänster några gånger och tömma systemet eller riskerar man då att servopumpen rasar?När jag tänker på det så är oljan rätt skitig, även fast jag bytt 1 gång. Citera
Tobias CMC1505 April 8, 2009 Author Report April 8, 2009 Rev loss returslangen och sköljde igenom systemet..Skiiiiiiiiiiiiiiiit.Nej det är inte rött, utan svart.Köpte några liter billig hydralolja och sköljde igenom systemet med.Tog ett par liter innan det ens började ge sken till att vara genomskinligt.Efter det så fyllde jag på med riktig Red Line olja och nu känns det mycket bättre i styrningen.Inge mer "lättare höger än vänster" osv.Däremot så pekade höger framhjul iaf en centimeter fel! La märke till att mina däck faktiskt tar i rätt rejält vid fullt rattutslag.Så måste ha tagit i + att jag gasade fullt vilket måste ha gett höger däck en rejäl smäll så det hoppat snett.Vilket resulterar i att däcket då pekar utåt och att bilen drar vänster i spår.Har nu 225/70 - 15 men tänkte gå ner till 225/60 när jag byter däck. 4-4.5cm mindre i diameter, kanske hjälper.Finns det någonstans där man kan ställa att rattutslaget inte ska gå så långt?Ps. ! Bak på mätstickan så står det ju faktiskt "Use Transmission Fluid".Kanske var så på 70-talet men sakerna borde väl funka bättre med riktig Hydralolja ? Citera
Tobias CMC1505 April 8, 2009 Author Report April 8, 2009 Sluta vara så lat och hjälp mig nu för f*n. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.