mill April 11, 2009 Report April 11, 2009 Har inte kört på ett tag, var nog en månad sen senast. När jag låser upp bilen med fjärren funkade det bra. Sen hände ingen när jag skulle öppna bakluckan med fjärren. Troode batteriet i fjärren var slut. Öppnar dörren och sätter i nyckeln och vrider om -- inget händer mer än att det låter ett litet knorrande ljud!Inget elektriskt verkar fungera, dvs inget centrallås, fönsterhissar osv. När man vrider om tändningen tänds följande lampor:Handbroms (inte så konstigt)ABSMotorBatteriOljelampanAntispinnGissar på att det är slut på batteriet? Några tips eller förslag? Tacksam för all hjälp! Citera
CMC 1061 Berra April 11, 2009 Report April 11, 2009 Testa med att ladda batteriet med en laddare. Undvik snabbladdning och hjälpstart på bilar med datorer i. Det kan skada din utrustning. Så långtidsladdning är ett första försök. Och det billigaste. Berra Citera
RoTe April 11, 2009 Report April 11, 2009 Du har säkert glömt stänga av stereon manuellt innan du stängde av bilen. Då är det batteritorsk så det skriker om det. Citera
mill April 11, 2009 Author Report April 11, 2009 Testa med att ladda batteriet med en laddare. Undvik snabbladdning och hjälpstart på bilar med datorer i. Det kan skada din utrustning. Så långtidsladdning är ett första försök. Och det billigaste. BerraTack! Ska testa så fort jag får tag på en batteriladdare. Hur länge bör man ladda? Citera
mill April 11, 2009 Author Report April 11, 2009 Du har säkert glömt stänga av stereon manuellt innan du stängde av bilen. Då är det batteritorsk så det skriker om det.Mkt möjligt, första gången så fall hehe. Får hoppas det är det. Citera
CMC 1061 Berra April 11, 2009 Report April 11, 2009 tycker du inte ska ha bråttom. Låt get ladda ordentligt. Gärna över hela natten. Men minst fyra timmar. Ju längre dästo bättre. Men inte flera dagar. Det beror på batteriet. Men det verkar som det finns ström fortfarande. Så kör en fyra timmars laddning från början. Om det funkar. Så åk ut ett par timmar med bilen. Då har generatorn gett all ström som behövs för att få ett fullladdat batteri.Berra Citera
Daniel Linde April 11, 2009 Report April 11, 2009 För övrigt Om man stänger av stereon manuellt innan man nattar den.Det gjorde jag till vintervilan. Bilen startades 1 gång i månaden ungefär utanproblem. Och startade även efter vintervilan.Så stänger man bara av stereon kan den stå LÄNGE // Danne Citera
rullebull April 11, 2009 Report April 11, 2009 tja! köp dig en riktig underhålls laddare typ c-tek eller något liknande och ha den på hela tiden! har en sån på både mc-n och bilen hela vintern och aldrig några batteri problem!! p.s glad påsk på er mustang lowers Citera
Magnus Motala April 11, 2009 Report April 11, 2009 Hej å glad påsk på er! Man ska alltid ladda ett batteri med en batteriladdare då o då för en generator laddar aldrig upp ett batteri till full styrka, om man laddar ofta med en bra batteriladdare så får man längre livslängd på batterierna. Mvh Magnus Citera
mill April 11, 2009 Author Report April 11, 2009 Tack för alla tips!Det var batteriet som var urladdat, som tur var, man blir lite skraj när alla varningslampor lyser och inget funkar hehe. Ska vara extra noggrann med att stänga av stereon manuellt i fortsättningen. Och glad påsk! Nu kanske det kan bli konstrunda trots allt Citera
PerA April 11, 2009 Report April 11, 2009 Stereon slår väl av sig när man öppnar dörren. Har aldrig stängt av stereon manuellt. Inte när jag ställde av den heller och den startade direkt efter ha stått nästan två månader, Citera
pools April 11, 2009 Report April 11, 2009 tja! köp dig en riktig underhålls laddare typ c-tek eller något liknande och ha den på hela tiden! har en sån på både mc-n och bilen hela vintern och aldrig några batteri problem!! p.s glad påsk på er mustang lowersCtek laddaren är en jättebra laddare. Men, se till att den har ström hela tiden.Om den är ansluten till batteriet och inte till nätet, då kommer den att suga urbatteriet totalt. Jag vet, jag har råkat ut för det. Mvh.pools Citera
CMC 1061 Berra April 11, 2009 Report April 11, 2009 Bra tips där P.O. Tror att många behöver veta sånt. Jag har säkert gjort samma fel. Tror jag.Berra Citera
Tobias CMC1505 April 11, 2009 Report April 11, 2009 Ctek laddaren är en jättebra laddare. Men, se till att den har ström hela tiden.Om den är ansluten till batteriet och inte till nätet, då kommer den att suga urbatteriet totalt. Jag vet, jag har råkat ut för det. Mvh.poolsHumma, och jag som tänkte bygga in en via motorvärmarkabeln på personbilen!Tur att man inte gjorde det då.Kanske finns dom med spärr? Citera
pools April 11, 2009 Report April 11, 2009 Ctek laddaren är en jättebra laddare. Men, se till att den har ström hela tiden.Om den är ansluten till batteriet och inte till nätet, då kommer den att suga urbatteriet totalt. Jag vet, jag har råkat ut för det. Mvh.poolsHumma, och jag som tänkte bygga in en via motorvärmarkabeln på personbilen!Tur att man inte gjorde det då.Kanske finns dom med spärr?Kanske gör det det, min laddare är några år gammal.Defa har ett system som innehåller en laddare tillsammans med motorvärmare.Man kanske kan utesluta värmaren. Jag vet inte. Kolla här: http://cor.defa.com/Mvh.pools Citera
RoTe April 12, 2009 Report April 12, 2009 Stereon slår väl av sig när man öppnar dörren. Har aldrig stängt av stereon manuellt. Inte när jag ställde av den heller och den startade direkt efter ha stått nästan två månader,Grattis, du har haft en sjuhelvetes tur. Det är nämligen en bugg eller ska man säga barnsjukdom i våra bilar att stereon drar en massa ström om man inte stänger av den manuellt innan man stänger av bilen och kliver ur. Vill du slippa problem i framtiden slår du av stereon manuellt!Dessutom vill jag råda er att köpa en Ctek laddare. Det finns ingen bättre batteriladdare! Citera
Henrik77 April 12, 2009 Report April 12, 2009 Det förklarar varför mitt batteri var stendött när jag skulle ta fram den från vinterförvaringen , nytt batteri var enda lösningen. Citera
Peter /Cobra April 12, 2009 Report April 12, 2009 Ctek laddaren är en jättebra laddare. Men, se till att den har ström hela tiden.Om den är ansluten till batteriet och inte till nätet, då kommer den att suga urbatteriet totalt. Jag vet, jag har råkat ut för det. Mvh.poolsHumma, och jag som tänkte bygga in en via motorvärmarkabeln på personbilen!Tur att man inte gjorde det då.Kanske finns dom med spärr?Borde väl gå att lösa med ett vanligt relä? Citera
mill April 12, 2009 Author Report April 12, 2009 Skön dag idag, körde nästan slut på en hel tank. Satte på de nya fälgarna idag med, blev bra. Bild från Sövde. Såg dessutom nog minst tre mussar idag när jag for runt på småvägarna! En blå 05 GT cab, en röd 05 V6 cab och en lite tidigare modell. Citera
RoTe April 12, 2009 Report April 12, 2009 Ctek laddaren är en jättebra laddare. Men, se till att den har ström hela tiden.Om den är ansluten till batteriet och inte till nätet, då kommer den att suga urbatteriet totalt. Jag vet, jag har råkat ut för det. Mvh.poolsDå hade du endera ett redan kasst batteri eller en trasig laddare. En MULTI XS 7000 drar under 3mA...Min Musse har laddaren suttit inkopplad på batteriet hela vintern men jag har endast laddat den en gång per månad och då bara i 48 timmar. Citera
pools April 12, 2009 Report April 12, 2009 Då hade du endera ett redan kasst batteri eller en trasig laddare. En MULTI XS 7000 drar under 3mA...Kan vara fel på laddaren, men den fungerar på ett nytt batteri! Batteriet var nästan nytt,tre år, har suttit en bil (inte mussen) i fyra år. Bilen går c:a 100 mil per år. Därav misstaget.Visste inte att den kunde dra ur batteriet på fyra månader! Min Musse har laddaren suttit inkopplad på batteriet hela vintern men jag har endast laddat den en gång per månad och då bara i 48 timmar. Förstår inte riktigt vad du menar Mvh.pools Citera
MOS April 12, 2009 Report April 12, 2009 Du har säkert glömt stänga av stereon manuellt innan du stängde av bilen. Då är det batteritorsk så det skriker om det.Tack för tipset Robert!Förklarar säkert min urladdning.../M-O Citera
Recommended Posts