April 14, 200916 yr comment_71567 Hej Har ev. en vattenskidbåt med Ford 351 Marinmotor -96 260hp på gång.Någon som vet om block,toppar,insug är samma som 351W ?Tänker på eventuella reperationer i framtiden.
April 14, 200916 yr comment_71589 Hej Jag tror inte att det är samma, tror motorn är baserad på 5.0 i grunden, så tror inte att delarna passar.Har nämligen en vattenskidbåt med 260hp motor en -92 dock.
April 14, 200916 yr comment_71613 Penta använde 351W men jag har inte hittat någon 260-hästare, fast jag har bara kollar Aquamati-modellerna.http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-s ... search.htmMen det kan ju också vara en Mercruiser eller något annat.
April 15, 200916 yr comment_71621 Jag är inte helt säker men har för mig att när det gäller Volvo Penta V8or så bygger det på GM-motorer i grunden. Har själv en Volvo Penta 271A i båten, vilket är en cheva 350motor i grunden, med vissa anpassade delar.Ford´s motorer i marinutförande går under benämningen Mercrusier. Jag har skruvat på 2st Fordmarin, en 351W och en 460 och de var väldigt lika bilmotorerna. Avgas, förgasare + tänddelar skiljde, samt naturligtvis övergången mot drevet. En marinmotor roterar visst åt andra hållet än en bilmotor, om jag inte missminner mig.
April 15, 200916 yr comment_71642 Kolla noga att topparna inte är spruckna, då detta inte är helt ovanligt. På våran båt är dom det och det sprutar lite vatten men det gör ju inget i en båt då det finns obegränsat med vatten att tillgå. Men i en bil är det ju inte så.I vår båt är det inte en penta motor, båten är en amerikansk Correct Craft.
April 15, 200916 yr comment_71667 Ford´s motorer i marinutförande går under benämningen Mercrusier. Jag har skruvat på 2st Fordmarin, en 351W och en 460 och de var väldigt lika bilmotorerna. Avgas, förgasare + tänddelar skiljde, samt naturligtvis övergången mot drevet. Ford i marinutförande går under namnet omcGm i marinutförande går under namnet Mercrusier=penta
April 16, 200916 yr comment_71688 Ett par länkar som kanske kan hjälpa dig lite på traven. Lita inte på vad vi svarar när det gäller båtmotorer.Jag kan enbart intyga att mycket slitdelar som säljs till båtmototer är samma som till bilmotorer.http://www.hansenracing.se/kataloger/marine8_30-38.pdfhttp://www.hansenmarine.se/
April 16, 200916 yr comment_71699 Jag är inte helt säker men har för mig att när det gäller Volvo Penta V8or så bygger det på GM-motorer i grunden. Har själv en Volvo Penta 271A i båten, vilket är en cheva 350motor i grunden, med vissa anpassade delar.Ford´s motorer i marinutförande går under benämningen Mercrusier. Jag har skruvat på 2st Fordmarin, en 351W och en 460 och de var väldigt lika bilmotorerna. Avgas, förgasare + tänddelar skiljde, samt naturligtvis övergången mot drevet. En marinmotor roterar visst åt andra hållet än en bilmotor, om jag inte missminner mig.Volvo har använt Ford motorer (och även Buick V6) men de flesta är Chevrolet.Mercruiser har också använt både Chevrolet och Ford, jag har även skruvat i en Renault 16 motor som Mercruiser använde för mindre båtar, så det finns en stor variation här.Att de skulle gå åt "fel" håll är inte helt korrekt. Det fanns en del 427:or i marinutförande som gick åt motsatt håll om man skulle ha två motorer, men för Penta behövs int det, man bara låter det ena drevet gå baklänges.
April 16, 200916 yr comment_71707 Jag är inte helt säker men har för mig att när det gäller Volvo Penta V8or så bygger det på GM-motorer i grunden. Har själv en Volvo Penta 271A i båten, vilket är en cheva 350motor i grunden, med vissa anpassade delar.Ford´s motorer i marinutförande går under benämningen Mercrusier. Jag har skruvat på 2st Fordmarin, en 351W och en 460 och de var väldigt lika bilmotorerna. Avgas, förgasare + tänddelar skiljde, samt naturligtvis övergången mot drevet. En marinmotor roterar visst åt andra hållet än en bilmotor, om jag inte missminner mig.Volvo har använt Ford motorer (och även Buick V6) men de flesta är Chevrolet.Mercruiser har också använt både Chevrolet och Ford, jag har även skruvat i en Renault 16 motor som Mercruiser använde för mindre båtar, så det finns en stor variation här.Att de skulle gå åt "fel" håll är inte helt korrekt. Det fanns en del 427:or i marinutförande som gick åt motsatt håll om man skulle ha två motorer, men för Penta behövs int det, man bara låter det ena drevet gå baklänges.Det du säger stämmer nog bra för jag vet att till och med försäljningställen är lite osäkra ibland när man frågat efter delar till marinmotorer.Där fick vi också förklaringen till varför det kan gå åt andra hållet.
April 16, 200916 yr comment_71722 Generellt kan man säga att en marinmotor arbetar hårdare än en bilmotor, lite grand som att köra i uppförbacke hela tiden.För att klara detta har marinmotorernas kylsystem uppdaterats, oftast inget märkvärdigare än en separat kylvattenpump, men även termostat och tempgivare är vanligt att man har andra värden för. Även andra komponenter som har med kylningen att göra kan ha ett annat utförande för marint bruk.Härdade ventilsäten i marintopparna är också vanligt och definitivt en bra sak eftersom båtmotorerna arbetar så hårt.Fördelaren på en båtmotor är omkalibrerad och det är inte ovanligt att man slopat vakuumförställningen.Sedan är det troligt att man har en kamaxel som ger mycket bottenvrid, men inte varvar så mycket Förgasaren är också utbytt mot något mer lämpat för båtbruk.I övrigt går det säkert bra att använda bildelar istället. Det finns ju ingen större anledning att ändra på bottendelen när man marinkonverterar en motor, det är toppar och kylning som måste uppdateras.
April 17, 200916 yr Author comment_71729 Tack allaTur att man inte är återförsäljare för reservdelar till dessa motorer verkar vara en salig röra då man skall hitta rätt motor.PCM Ford 351 256HK -96Motornr PLD 00000Serie nr 390969Hittar inte den någonstans. OMC eller Penta ??Ha en trevlig helg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.