Jump to content

Featured Replies

comment_71621

Jag är inte helt säker men har för mig att när det gäller Volvo Penta V8or så bygger det på GM-motorer i grunden. Har själv en Volvo Penta 271A i båten, vilket är en cheva 350motor i grunden, med vissa anpassade delar.

Ford´s motorer i marinutförande går under benämningen Mercrusier. Jag har skruvat på 2st Fordmarin, en 351W och en 460 och de var väldigt lika bilmotorerna. Avgas, förgasare + tänddelar skiljde, samt naturligtvis övergången mot drevet.

En marinmotor roterar visst åt andra hållet än en bilmotor, om jag inte missminner mig.

comment_71642

Kolla noga att topparna inte är spruckna, då detta inte är helt ovanligt.

På våran båt är dom det och det sprutar lite vatten men det gör ju inget i en båt då det finns obegränsat med vatten att tillgå.

Men i en bil är det ju inte så.

I vår båt är det inte en penta motor, båten är en amerikansk Correct Craft.

comment_71667

Ford´s motorer i marinutförande går under benämningen Mercrusier. Jag har skruvat på 2st Fordmarin, en 351W och en 460 och de var väldigt lika bilmotorerna. Avgas, förgasare + tänddelar skiljde, samt naturligtvis övergången mot drevet.

Ford i marinutförande går under namnet omc

Gm i marinutförande går under namnet Mercrusier=penta 8)

comment_71699
Jag är inte helt säker men har för mig att när det gäller Volvo Penta V8or så bygger det på GM-motorer i grunden. Har själv en Volvo Penta 271A i båten, vilket är en cheva 350motor i grunden, med vissa anpassade delar.

En marinmotor roterar visst åt andra hållet än en bilmotor, om jag inte missminner mig.

Volvo har använt Ford motorer (och även Buick V6) men de flesta är Chevrolet.

Mercruiser har också använt både Chevrolet och Ford, jag har även skruvat i en Renault 16 motor som Mercruiser använde för mindre båtar, så det finns en stor variation här.

Att de skulle gå åt "fel" håll är inte helt korrekt. Det fanns en del 427:or i marinutförande som gick åt motsatt håll om man skulle ha två motorer, men för Penta behövs int det, man bara låter det ena drevet gå baklänges.

comment_71707

Volvo har använt Ford motorer (och även Buick V6) men de flesta är Chevrolet.

Mercruiser har också använt både Chevrolet och Ford, jag har även skruvat i en Renault 16 motor som Mercruiser använde för mindre båtar, så det finns en stor variation här.

Att de skulle gå åt "fel" håll är inte helt korrekt. Det fanns en del 427:or i marinutförande som gick åt motsatt håll om man skulle ha två motorer, men för Penta behövs int det, man bara låter det ena drevet gå baklänges.

Det du säger stämmer nog bra för jag vet att till och med försäljningställen är lite osäkra ibland när man frågat efter delar till marinmotorer.

Där fick vi också förklaringen till varför det kan gå åt andra hållet.

comment_71722

Generellt kan man säga att en marinmotor arbetar hårdare än en bilmotor, lite grand som att köra i uppförbacke hela tiden.

För att klara detta har marinmotorernas kylsystem uppdaterats, oftast inget märkvärdigare än en separat kylvattenpump, men även termostat och tempgivare är vanligt att man har andra värden för. Även andra komponenter som har med kylningen att göra kan ha ett annat utförande för marint bruk.

Härdade ventilsäten i marintopparna är också vanligt och definitivt en bra sak eftersom båtmotorerna arbetar så hårt.

Fördelaren på en båtmotor är omkalibrerad och det är inte ovanligt att man slopat vakuumförställningen.

Sedan är det troligt att man har en kamaxel som ger mycket bottenvrid, men inte varvar så mycket

Förgasaren är också utbytt mot något mer lämpat för båtbruk.

I övrigt går det säkert bra att använda bildelar istället. Det finns ju ingen större anledning att ändra på bottendelen när man marinkonverterar en motor, det är toppar och kylning som måste uppdateras.