Ingo May 1, 2009 Report May 1, 2009 Hej.Avgasrening , det är snarare en fuskvariant, manpumpar med hjälp av en luftpump in ren luft utifrån inpå avgassidans ventil i toppen för att späda ut avbräntoch oavbränt bränsle. Resultatet blir ganska rena avgaser i slutrören ettfult sätt att lura myndigheterna i Kalifornien. Här hemma har vi än så länge inte några krav på avgas-rening när det gäller våra gamla Mustanger så att monterabort den s.k. TERMAKTOR har ingen påverkan hos ABSvensk Bilprovning ännu. Det är inget fult trick det funkar.Efterförbränning,typ som jetplan etc.vi använder tekniken på jobbet bla för att rena rökgaser genom att tillsätta syrgas.vi hade samma system i sverige från kring 76 på många bilar.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 1, 2009 Report May 1, 2009 Ja. Men inte med samma funktion som 1966, den vi talar om här och nu är den som kom som lag i Kalifornien 1966, den varianten följde med oförändrad i funktion upp till tidigt 1968, därefter utveklades dom s.k. smogg motorerna där också utveklingen blev en katastrof för alla typer av motorer med stora förluster på kraftsidan. Vi behöver inte prata fakta för TERMAKTOR utan bara konstatera att den inte är nödvändig för ASB och att den i miljösynpunkt är under alla kritik och snarare ett sätt att fuska. Citera
Equus May 1, 2009 Report May 1, 2009 HejÄr det nån som har koll på vad det är dimension och gäng på de bultar man kan plugga tilluftshålen med? 1966 289 cid.E J Citera
Ingo May 2, 2009 Report May 2, 2009 Ja. Men inte med samma funktion som 1966, den vi talar om här och nu är den som kom som lag i Kalifornien 1966, den varianten följde med oförändrad i funktion upp till tidigt 1968, därefter utveklades dom s.k. smogg motorerna där också utveklingen blev en katastrof för alla typer av motorer med stora förluster på kraftsidan. Vi behöver inte prata fakta för TERMAKTOR utan bara konstatera att den inte är nödvändig för ASB och att den i miljösynpunkt är under alla kritik och snarare ett sätt att fuska. iden på det som kom på sextiotalet och i sverige kring 76 är likvärdig,och faktum är att katbilarna också har samm teknik som ger extra syre för efterförbränning.Luftpumparna stjäl ju effekt men helt klart funkar det.men här i sverige behöver vi ju inte ens sluten vevhusventilation förrän 1969.Det var ju kring 71 man sänkte blyhalten i bensinen och därmed även tvingades ta ned kompressionen på motorerna,sedan så sänktes dessutom tändningen för att få långsammare förbränning och då gick effekten ner rejält.men på luftpumptiden var ju jänkemotorerna som starkast före modern tid. Citera
Equus May 4, 2009 Report May 4, 2009 HejÄr det nån som har koll på vad det är dimension och gäng på de bultar man kan plugga tilluftshålen med? 1966 289 cid.E JJag tror att jag hittat svaret:The thread size in the head is 5/8-11. The size of the thread in the Thermactor Plug (part # F4ZZ-6E086-A) is 5/16-18.If you don't have the Thermactor Plugs in the heads, you can use a 5/8-11 x 3/4" long bolt from your local Hardware Store to plug the hole in the head. Most of the ones I have seen have had a 7/8" head on them. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 10, 2009 Report May 10, 2009 Hej.Instrumentlampor är lättare att byta på din 67a än på65-66 som du fotat av. Armstödet heter HUMPHUGGER och är en eftermarknadsprylfinns i olika varianter och färger. På 67-68 skruvar du bort de skruvar som håller instrument-huset, skruvarna syns framifrån, drag ut instrumenthusetförsiktigt, koppla loss elkontakter på vänstersidan. Elkontakterna syns när instrumentet dragits ut en liten bit,efter att du tagit isär el så skall hastighetsmätarvajer tasloss, kläm ihop plastkopplingen bakom mätarhuset påvajern och drag ur vajer. Burken bakom förgasaren går att demontera helt, komihåg att kolla luftslangar mm, burken tillhör termaktoroch om allt är rätt och den inte används så är den baraatt ta bort. De tunna slangarna med T-koppling hör säkert till AC,vågar inte uttala mig, troligen bör du låta dessa sittakvar om du inte väljer att demontera hela AC anl. Det tilltäpta eller ihopnypta röret är det till andra sidansingång i topp för termaktor, den följer med när du tarbort burken bakom förgasaren. En fördel är att demontera ratt när du tar loss instrument,lättare att komma åt, men det är inte ett måste att ta bortratt. Vilket jäkla flipper det blev med svaren, hoppas dubegriper något. Citera
Draken May 10, 2009 Author Report May 10, 2009 Hej.Instrumentlampor är lättare att byta på din 67a än på65-66 som du fotat av. Armstödet heter HUMPHUGGER och är en eftermarknadsprylfinns i olika varianter och färger. På 67-68 skruvar du bort de skruvar som håller instrument-huset, skruvarna syns framifrån, drag ut instrumenthusetförsiktigt, koppla loss elkontakter på vänstersidan. Elkontakterna syns när instrumentet dragits ut en liten bit,efter att du tagit isär el så skall hastighetsmätarvajer tasloss, kläm ihop plastkopplingen bakom mätarhuset påvajern och drag ur vajer. Burken bakom förgasaren går att demontera helt, komihåg att kolla luftslangar mm, burken tillhör termaktoroch om allt är rätt och den inte används så är den baraatt ta bort. De tunna slangarna med T-koppling hör säkert till AC,vågar inte uttala mig, troligen bör du låta dessa sittakvar om du inte väljer att demontera hela AC anl. Det tilltäpta eller ihopnypta röret är det till andra sidansingång i topp för termaktor, den följer med när du tarbort burken bakom förgasaren. En fördel är att demontera ratt när du tar loss instrument,lättare att komma åt, men det är inte ett måste att ta bortratt. Vilket jäkla flipper det blev med svaren, hoppas dubegriper något. Kalas Ac´n får sitta kvar!Jag fattar vad du menar Vem säljer HUMPHUGGER ? Citera
dacke May 10, 2009 Report May 10, 2009 I Usa säljs Humphuggern av i princip alla som sysslar med delar till Mustang, Bara söka på Mustangsunlimited.com, Npdlink.com mm,mm.Finns säkert på Ebay också.Finns i två olika storlekar...Den på bilden du har är den lilla Humphuggern.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 12, 2009 Report May 12, 2009 Hej.Förgasaren är en av FORDs bästa, Autolite eller Motorcraft4300 förgasaren har en lång utvecklingstid med många småförändringar. Jag gissar på att din är en original 67, en ompackning ochgrundjustering så är det åkbar direkt, lite finjusteringardär efter så har du en drömförgasare. Kolla i sökfunktionen överst på sidan och knappa in 4300så får du lite mer att ta in. Citera
Draken May 12, 2009 Author Report May 12, 2009 Hej.Förgasaren är en av FORDs bästa, Autolite eller Motorcraft4300 förgasaren har en lång utvecklingstid med många småförändringar. Jag gissar på att din är en original 67, en ompackning ochgrundjustering så är det åkbar direkt, lite finjusteringardär efter så har du en drömförgasare. Kolla i sökfunktionen överst på sidan och knappa in 4300så får du lite mer att ta in. Tack! Citera
Ronnie S May 17, 2009 Report May 17, 2009 7R01C207160 är bilens chassienummer, och ska stämma överens med det som står instämplat i vänster innerskärm. Det händer ju att dörrar genom åren kan ha bytts, och att det därmed hamnar fel skylt på bilen, menar jag.Chassienumret tyds så här:7: 1967R: Tillverkad i San Josefabriken, California01: HTC: 289-2V på 200hk207160: Ett löpnummer.Övriga koder tyds så här:65A: HT med standardinredningZ: Lackad i Sauterne gold http://www.svs.com/zim/mustang/images/67-Z.jpg2G: Inredning i färgen Light and medium ivy gold https://www.mustangsunlimited.com/itemd ... y=emustang11E: Planerad tillverkningsdag 11 maj 196771: Såld i Los Angeles återförsäljardistrikt0: bakaxelutväxling 2,79:1W: C4 automatHoppas jag läste av koderna rätt på din skylt, det var lite svårt att se vissa på bilden. Citera
Draken May 17, 2009 Author Report May 17, 2009 7R01C207160 är bilens chassienummer, och ska stämma överens med det som står instämplat i vänster innerskärm. Det händer ju att dörrar genom åren kan ha bytts, och att det därmed hamnar fel skylt på bilen, menar jag.Chassienumret tyds så här:7: 1967R: Tillverkad i San Josefabriken, California01: HTC: 289-2V på 200hk207160: Ett löpnummer.Övriga koder tyds så här:65A: HT med standardinredningZ: Lackad i Sauterne gold http://www.svs.com/zim/mustang/images/67-Z.jpg2G: Inredning i färgen Light and medium ivy gold https://www.mustangsunlimited.com/itemd ... y=emustang11E: Planerad tillverkningsdag 11 maj 196771: Såld i Los Angeles återförsäljardistrikt0: bakaxelutväxling 2,79:1W: C4 automatHoppas jag läste av koderna rätt på din skylt, det var lite svårt att se vissa på bilden.Tack!Gillar gröna färgen bättre Citera
Gtttggg May 26, 2009 Report May 26, 2009 Nya frågor 22-23!Det finns två st kabelhärvor i motorrummet. Det *stora* är till framljus, signalhorn, p-ljus osv och kostar en del beroende på om man har originalvarvräknare eller inte samt det är inte svårt att byta ut det. Det *lilla* går till tändningen. Har ingen aning vad *lilla* härvan kostar men kan inte vara lika dyr som den *stora*.Det ska finnas belysning till aut-väljaren. Lampan är antagligen sönder på din bil. Citera
Draken May 26, 2009 Author Report May 26, 2009 Nya frågor 22-23!Det finns två st kabelhärvor i motorrummet. Det *stora* är till framljus, signalhorn, p-ljus osv och kostar en del beroende på om man har originalvarvräknare eller inte samt det är inte svårt att byta ut det. Det *lilla* går till tändningen. Har ingen aning vad *lilla* härvan kostar men kan inte vara lika dyr som den *stora*.Det ska finnas belysning till aut-väljaren. Lampan är antagligen sönder på din bil.Tack för svaren Robban Då fär jag försöka kolla vilken stamm det är som är dålig! Citera
Gtttggg May 26, 2009 Report May 26, 2009 Nya frågor 22-23!Det finns två st kabelhärvor i motorrummet. Det *stora* är till framljus, signalhorn, p-ljus osv och kostar en del beroende på om man har originalvarvräknare eller inte samt det är inte svårt att byta ut det. Det *lilla* går till tändningen. Har ingen aning vad *lilla* härvan kostar men kan inte vara lika dyr som den *stora*.Det ska finnas belysning till aut-väljaren. Lampan är antagligen sönder på din bil.Tack för svaren Robban Då fär jag försöka kolla vilken stamm det är som är dålig!Det var så lite. Du kan följa den *stora* härvan från torpedväggen intill huvudbromscylindern och då ser du om det är just den härvan som är kass. Citera
Draken May 26, 2009 Author Report May 26, 2009 Nya frågor 22-23!Det finns två st kabelhärvor i motorrummet. Det *stora* är till framljus, signalhorn, p-ljus osv och kostar en del beroende på om man har originalvarvräknare eller inte samt det är inte svårt att byta ut det. Det *lilla* går till tändningen. Har ingen aning vad *lilla* härvan kostar men kan inte vara lika dyr som den *stora*.Det ska finnas belysning till aut-väljaren. Lampan är antagligen sönder på din bil.Tack för svaren Robban Då fär jag försöka kolla vilken stamm det är som är dålig!Det var så lite. Du kan följa den *stora* härvan från torpedväggen intill huvudbromscylindern och då ser du om det är just den härvan som är kass.Det va den Citera
Gtttggg May 26, 2009 Report May 26, 2009 Aj då. Då får du köpa ny härva. Kostar ca 2600 kr utan varvräknare. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.