Jump to content

Olja till Equa Lock diffbromsad bakaxel


Recommended Posts

Vad skall jag ha för olja i bakaxeln på min 1965 Ford Mustang med Equa Loch diffbroms?

Jag behöver fylla på någon dryg halvliter för att komma upp till nivåpluggen.

Enl. den gamla handbok jag har ska man använda:

Hypoid Gear Lubricant SAE 90.

M-2C50-B (Fords specifikation) Part No C1AZ-19580-E, F or G. (R-154-G, F) "R" kanske står för Rotunda ???

Sedan ska det till additive Part No C1AA-19B546-A (R-154-A) 1 oz. per pint of lubricant.

Finns kanske lämplig bakaxelolja nuförtiden med additivet redan iblandat för diffbromsade Fordaxlar?

tacksam för snabb rekommendation!

SA

Link to comment
Share on other sites

Du bör använda en olja 80/90 LS.Ls står för att det är tillsatser i oljan för diffade axlar.Jag tror det blir svårt att hitta en olja som heter Knäppolja :?: Jag har då aldrig sett att det står på någon flaska.Sedan som BERRA skriver bara för oljan heter Unical 76 så innerhäller den INTE LS tillsatser men du kan fråga i affären då det fabrikatet även har en 80/90 LS olja.

Link to comment
Share on other sites

Jag kritiserade inte utan skrev fakta.Om han som ska ha oljan och går in på exempel Mekonomen där han bor och ber expediten om knäppolja så är jag ganska övertygad om att han eller hon inte vet vad kunden ska ha.

Link to comment
Share on other sites

Gå in i Hansen katalogen och läs klar och tydligt. Så står det. Oljetillsats för bakaxlar med lamelldiff. Populärt kallad knäppolja. den minskar friktionen mellan lamellerna så man slipper vibrationer och knäppande ljud då man svänger eller kör i kurvor. Pruduktens Nr GMC 1052358.

Finns på Hansen Racing. Tel 08/474 50 00. Sidan 20 i katalogen

Lazlo hoppas du fick svar. varför den kallas knäppolja.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...