Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har du också ketchup i gaspedalen?

Featured Replies

Många musseägare märker att dom har mer eller mindre ketchupgas så här på vårkanten. Märker du också att bilen är VÄLDIGT svårgasad från stillastående? På gränsen till farlig? Lyser shiftnyckeln på instrumentpanelen?

Byt spjällhus. Vi har det hemma. Over and out. Gäller både GT och V6.

Hur pass vanligt är detta fenomen?

Sprider det sig i alla årsmodeller?

Inget jag märkt av på min direkt som tur är, och jag e rätt nojjig :)

  • Author
Hur pass vanligt är detta fenomen?

Sprider det sig i alla årsmodeller?

Inget jag märkt av på min direkt som tur är, och jag e rätt nojjig :)

rätt ovanligt

Hur gör man för att få lite "ketchup" i pedalen. Min är rätt häftig på pedalen, jag måste smyga försiktigt när jag skall igång.

Annars ser drt ut att vara en fjortis bakom ratten som aldrig kort bilo förut. Jag tyckte mycket mera om min 00:a både låda och pedalrespons.

  • Author
Hur gör man för att få lite "ketchup" i pedalen. Min är rätt häftig på pedalen, jag måste smyga försiktigt när jag skall igång.

Annars ser drt ut att vara en fjortis bakom ratten som aldrig kort bilo förut. Jag tyckte mycket mera om min 00:a både låda och pedalrespons.

där har du felet jag beskrev.

å när man ändå byter spjällhuset kanske man ska överväga att gå upp i dimension? :roll:

Vad beror felet på? Är det nya spjällhuset modifierat så inte samma problem dyker upp igen?

  • Author

det jag personligen tror händer är att elmotorn bäckar ihop och blir "trög" de första 10 graderna som spjället öppnar sig. Sen säger det "ploiing" så åker spjället upp med kraft - därav ketchupeffekten. Nya spjäll löser problemet. Jag har själv rivit isär ett sånt där spjäll. man är ju nyfiken. Det såg sterilt ut, som ett operationsrum, så det kanske är motorn som blir dålig. Det kan hända.

Vet inte om detta bidrar till diskussionen, men alldeles efter att man "nollställt" automatlådan (på det individuella körsättet och i den lilla luckan intill vxl-spaken) försvinner tillfälligt denna ketchup-slangbälleeffekt. Efter ett tag kommer det dock tillbaka. Känns lite som mjukvara också påverkar detta. Inte bara spjällhus. Vad tror du Grufman? Kan man "lära autlådan att vara mindre

ketchup-slangbälla vid start och i så fall med vilket körsätt efter nollställningen?

Lasse

  • Author
Hör inte denna typen av annonser hemma i "Kommersiell annonsering" :roll:

nej

  • Author
Behöver nya gasspjället ny mjukvara?

Nej, ford kräver inte det, men i samband med att man byter TPS-sensor så behövs ny programvara. TPS-sensorerna va rätt poppis för några år sen och drabbade bara 05 tror jag.

  • Author
Vet inte om detta bidrar till diskussionen, men alldeles efter att man "nollställt" automatlådan (på det individuella körsättet och i den lilla luckan intill vxl-spaken) försvinner tillfälligt denna ketchup-slangbälleeffekt. Efter ett tag kommer det dock tillbaka. Känns lite som mjukvara också påverkar detta. Inte bara spjällhus. Vad tror du Grufman? Kan man "lära autlådan att vara mindre

ketchup-slangbälla vid start och i så fall med vilket körsätt efter nollställningen?

Lasse

Jag tror faktiskt inte det påverkar, det verkar vara ett helt mekaniskt bekymmer. Däremot kan spjället kanske ligga lite högre när man nollat programvaran, då kärvar det kanske inte lika mycket?

Hör inte denna typen av annonser hemma i "Kommersiell annonsering" :roll:

nej

hepp 8)

Vet inte om detta bidrar till diskussionen, men alldeles efter att man "nollställt" automatlådan (på det individuella körsättet och i den lilla luckan intill vxl-spaken) försvinner tillfälligt denna ketchup-slangbälleeffekt. Efter ett tag kommer det dock tillbaka. Känns lite som mjukvara också påverkar detta. Inte bara spjällhus. Vad tror du Grufman? Kan man "lära autlådan att vara mindre

ketchup-slangbälla vid start och i så fall med vilket körsätt efter nollställningen?

Lasse

Jag tror faktiskt inte det påverkar, det verkar vara ett helt mekaniskt bekymmer. Däremot kan spjället kanske ligga lite högre när man nollat programvaran, då kärvar det kanske inte lika mycket?

Om man menar tunes när man säger programvara så påverkar det iallafall i min bil. Om jag växlar manuellt och t ex lägger i ettan så behövar man inte ens tänka på att gasa förrens den sticker iväg, den är istort sett okörbar, för normal körning, medans när jag lägger i driven så är sirapeffekten tillbaks. Nu har jag en tune anpassad för Vortech kompressorn så där har dom nog micklat lite. Men, tunes påverkar gasresponsen och jag tror inte jag har spjällhus problemet på min

  • 3 weeks later...

Prova en race tune så ska ni få se.

Nästan omöjligt att starta utan däckspinn

3mm på gaspedalen = halvt öppet spjällhus :twisted::twisted:

//Micke.

Prova en race tune så ska ni få se.

Nästan omöjligt att starta utan däckspinn

3mm på gaspedalen = halvt öppet spjällhus :twisted::twisted:

//Micke.

Totalt livsfarligt. Hade den i tills jag skulle lämna bilen på rekond och kom på att den nog skulle krockas med den mjukvaran i bilen...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.