Jump to content

Recommended Posts

Tjabba alla duktiga mustangkännare.

Farfar ägde en vit 66'a med svart vinyltak, V8 och autmatlåda. Rullade i Hofors på slutet av 60-talet. Vad behövs för att ta reda på vad den bilen heter idag? Finns det svenska listor på ursprungliga ägare?

Trör att du ska kontakta länsstyrelsen i det län bilen var registrerad för att få de uppgifterna.

Jag beställde alla tidigare ägare mm från länsstyrelsen, vägverkets register går inte så långt bak i tiden har jag för mig.

Det är troligen Landsarkivet i Härnösand du måste kontakta för att få en kopia på det gamla besiktningsinstrumentet från X län.

Tänk på att bilarna bytte registreringsnummer när dom bytte län, så man får ofta forska ett tag, och skicka efter diverse kopior på besiktningsinstrument innan man kommer till det sista (runt 1973). På detta sista besiktningsinstrument brukar det finnas antecknat vad bilen fick för registreringsnummer i det nya systemet (med tre bokstäver och tre siffror).

I den här tråden finns lite mer liknande info: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... ndsarkivet

  • 3 months later...

Du får räckna med att de kostar. Jag har gjort desamma tror de kostade runt 100 kr men de var ett par år sen..+ att de va, för varje papper. De kan bli ett par st om de har vart många ägare på bilen. Men de är de värt :D

  • 3 weeks later...

efter IDOGT letande har vi hittat bilens originalregistreringsnummer på en gammal diabild. X41808 är vi med 99% sannolikhet säkra på att det är, så sökandet fortsätter. 100% säkra.

dsc00705sy.jpg

såja. Med på bild är farmor påväg in i bilen till vänster (hon lever fortfarande), farsan som precis tagit studenten. Och bilen då. Nu behöver jag hjälp. Är det en 65a eller 66a vi har på bild? Kan vi se något mer? Är det någon som känner igen bilen? TACK!

Japp 66ans tanklock är det. Men det kan vara utbytt. 65an har plast i mitten med running horse.

Berra

farfar köpte bilen helt ny, så det är nog inte så sannolikt att något bytts, han var aldrig den typen hellre. Kan man se något mer?

Farsan lyckades som ni märkt skaka fram ett kort, där regnumret framgick.

Sen räckte det med ett samtal till länsarkivet för att få fram mer info, dvs chassienumret. Med det i hand så kunde vägverkets kundtjänst plocka fram aktuellt regnummer, och det är en herre på lidingö som äger bilen.

Bilen är i helt orört originalskick och har bara körts vid bra väder, således borde det vara rätt små rostproblem. Han har haft planer på att renovera upp den de senaste 10 åren, men med så mycket annat så hinns det inte alltid med. Den har inte rullat på 7-8 år, och i somras startade den inte heller, men somsagt, skicket ska visst vara gott.

Bilen har varit i denne familjs ägo länge, och nuvarande ägarens far köpte den direkt av min farfar, så egentligen har bilen bara haft två ägare. Han visste dessutom att farfar va chef på skf i hofors och att han sålde den för att han fått firmabil (merca), så allt verkar stämma. Förhoppningsvis kan vi få komma och titta på bilen, det föreföll som att det skulle kunna gå för sig iallafall.

:-)

ps: farsan är rätt sugen, men nu gäller det att tassa försiktigt!

Hej.

Följer tråden, skillnader 65-66, det där med fönstervev

och handtag i våg kan vi bortse ifrån. :?

65-66 har samma kaross och det mästa i drivlina chassi

är samma, här bör nämnas att motorfärgen 65 är svart

och att den är blå på 66. :shock:

Sedan är det många delar gällande exteriör/interiör som är

olika 65-66, utsidan är grill, kapslar, bakskärmkrom, tanklock

olika. :roll:

Insidan kan det faktisiskt vara samma typ av 5 runda mätare på

båda årsmodeller men då skall man veta, OM 65an har dessa 5

runda så är den extrautrustad, men har 66 dessa så är det standard

för årsmodellen, 65an har annars den s.k. Falcon instrumentet

som är en lång och liggande skala. :?

Mera är som är olika är kromade handtagen på insidan, backspeglar

mm, vi får nog stoppa här då det finns massor av detaljer och färger i

klädslar mm som också kan skilja en del och också gör det. ;)

Såja, nu har vi besökt gamla bilen. Den ser typ exakt ut som på bilden ovan, fast med andra plåtar på såklart.

Bilen är helt orört originalskick (förutom ett biltema-batteri) och har gått ca 1500 mil enligt mätaren. Original vinterdäck finns fortfarande till bilen, likväl farfars myntsamlare som det står SKF Steel på.. så man kan säga att bilen har stått som i en tidskapsel sen 1967 när den såldes... helt sanslöst.

Tyvärr är den lite fuktskadad inuti (stått i kallt villagarage) med mögelfäckar på säten osv, men inget värre än så. Lite matt i lacken, men en hederlig helrekond + polering blir den som ny igen.

Vi får väl se om det är så att vi blir intresserade, just nu känns det dock som att den står bäst där den står.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...