Cabbe70 August 10, 2009 Author Report August 10, 2009 Cabbe70 said: Cabbe70 said: Har nu kört ca. 100 mil med bilen efter balanseingen av hjulen. Funkar hyfsat tycker jag visserligen inte helt vibrationsfri. Nästa steg är att byta svängningsdämpare och växellådsfäste. Får ta tag i det nu när det snart är semester./DanHar nu bytt svängningdämpare efter en del svärande och inköp av 1st avdragare. Har fått en helt annan motor efter detta, stor skillnad på tomgången. Går nu jämt och fint med driven i. Tidigare stod den och hoppade som en guttaperka boll vid vare rödljus. Märker en viss färbättring ochså vid landsvägs körning. Återstår nu att byta växellåds fästet ochså. Förhoppningsvis har man en riktig cruiser sedan.Dan Har i dag bytt växellådsfästet. Inga problem att byta det, trots att jag inte harnågon billyft utan får krypa och åla mig under bilen. Tyvärr gav detta ingen nämnvärd förbättring av skakningarna. Provade ochså att lägga på mina original fälgar och däck fram, men det blev ännu sämre. Nu återstår som jag ser det att byta motorfästena och eventuellt lagret i yoken. Fler tips någon??? Annars så blir kanske snart en cab 70 till salu.Dan. Citera
JanneJ August 10, 2009 Report August 10, 2009 Det här kanske låter vanskligt...Om du hissar upp bilen bak och sätter ett par pallbockar under bakaxeln, lägger klossar vid framhjulen så den säkert in kan röra sig, lägger i drive och accelererar upp till 55 km/h med bakhjulen i luften vibrerar bilen då?I så fall har du ringat in problemet till drivlina- bakaxel, om inte så borde framvagnen vara boven.Men, var försiktig. Citera
Cabbe70 August 11, 2009 Author Report August 11, 2009 Gjorde som du sa i dag. Inga vibrationer från drivning, men från motorn???? Jag hade huven uppe när jag testade och då såg jag att motorn skakade något fruktansvärt vid just den hastigheten. Mellan 55 och 70 km/h. Kollade alla kablar och slangar, ryckte loss vacumslangen på fördelaren och plötsligt gick motorn som en klocka. Hittade en spricka i slangen, kapade av en bit och monterade på slangen igen. Motorn går mycket bättre nu, men går jämnast utan vacumslangen ansluten. Har kollat så att vacumklockan funkar, verkar ok. Någon som har en ide' om varför motorn går jämnare utan vacumslangen ansluten??/Dan Citera
JanneJ August 11, 2009 Report August 11, 2009 Cabbe70 said: Gjorde som du sa i dag. Inga vibrationer från drivning, men från motorn???? Jag hade huven uppe när jag testade och då såg jag att motorn skakade något fruktansvärt vid just den hastigheten. Mellan 55 och 70 km/h. Kollade alla kablar och slangar, ryckte loss vacumslangen på fördelaren och plötsligt gick motorn som en klocka. Hittade en spricka i slangen, kapade av en bit och monterade på slangen igen. Motorn går mycket bättre nu, men går jämnast utan vacumslangen ansluten. Har kollat så att vacumklockan funkar, verkar ok. Någon som har en ide' om varför motorn går jämnare utan vacumslangen ansluten??/Dan Är vacuumslangen ansluten till rätt port på förgasaren? Timed vacuum ska det vara, inte full. Citera
John August 12, 2009 Report August 12, 2009 Har varit ute för liknande problem två gånger.Båda gångerna var fördelaren bytt mot en usa "renoverad".Felet var att när vacuumförställningen aktiverades så ändrades kamvinkeln.Så koppla in en kamvinkelmätare och läs av medan du ansluter vacuum,har du tillgång till en vacuumpump underlättar det.Har för mig att jag bara bytte ut brytarplattan från den gamla fördelaren så fungerade det. Citera
Cabbe70 August 12, 2009 Author Report August 12, 2009 Hej. Nu e de så att jag har Ignitor i min fördelare, men det kanske blir samma fenomen ändå. Är inte riktigt säker på hur du menar att kamvinkeln ändras, påverkar det brytaravståndet eller vad?? Fördelarn har suttit i bilen så länge jag har haft den och är av original typ. Vet inte om den har blivit renoverad. Förmodligen för länge sedan i så fall. Bilen är intagen till Sverige som flyttgods från Kanada i början av nittiotalet. Förmodligen renoverad där innan flytt till Sverige./Dan Citera
JanneJ August 12, 2009 Report August 12, 2009 Ignitor eller inte, fördelaren har vacuum ändå.Koppla bort vacuumet helt och provkör, motorn tar absolut ingen skada.Vacuumförställningen påverkar tändningen vid små gaspådrag ( = stort vacuum ), bränsleförbrukningen och körbarheten vid små gaspådrag påverkas. Citera
Cabbe70 August 12, 2009 Author Report August 12, 2009 Jo visst har den vaccum, men kamvinkelförändring är inte riktigt säker på vad Johan menar med det? Jag har som jag sa i tidigare inlägg noterat att motorn går jämnare utan vaccum, men jag vill ha jämn gång även med vaccum. Citera
Janne Holm CMC1740 August 12, 2009 Report August 12, 2009 Då du menar jämn gång menar du bara på tomgång då eller överhuvudtaget? Citera
Cabbe70 August 12, 2009 Author Report August 12, 2009 Hej.Både och, men skillnaden är störst vid körning mellan 55-65 km/h. Skulle tro att det motsvarar ca. 1800-2500 rpm Citera
John August 12, 2009 Report August 12, 2009 Ja !det är brytaravståndet / kamvinkeln som blev fel med de fördelare jag råkade ut för när man satte vacuum på advancen.Vet inte hur en ignitor påverkas av att avståndet ändras. Men det finns det säkert någon som kan ge besked om. Citera
Cabbe70 August 13, 2009 Author Report August 13, 2009 Janne J cmc303 said: Cabbe70 said: Gjorde som du sa i dag. Inga vibrationer från drivning, men från motorn???? Jag hade huven uppe när jag testade och då såg jag att motorn skakade något fruktansvärt vid just den hastigheten. Mellan 55 och 70 km/h. Kollade alla kablar och slangar, ryckte loss vacumslangen på fördelaren och plötsligt gick motorn som en klocka. Hittade en spricka i slangen, kapade av en bit och monterade på slangen igen. Motorn går mycket bättre nu, men går jämnast utan vacumslangen ansluten. Har kollat så att vacumklockan funkar, verkar ok. Någon som har en ide' om varför motorn går jämnare utan vacumslangen ansluten??/Dan Är vacuumslangen ansluten till rätt port på förgasaren? Timed vacuum ska det vara, inte full.Slangen är kopplad till timed vaccum, har en Edelbrock 4 port 500cfm förgasare. Har provat koppla till full vaccum ochså enligt Edelbrocks instruktioner om man har icke original kamaxel och har problem med ojämn tomgång. Funkade sådär tyckte jag. Citera
Cabbe70 March 21, 2012 Author Report March 21, 2012 Hej.Ville bara meddela att problemen med vibrationerna är löst. Det var kardanstången som var kass. Lämnade in den till Malmö Motor Renovering för balansering.Dom dömde ut hela skiten. Ny kardan och renovertat joke och ny bussning i struten på växellådan gjorde susen. Ser fram emot en sommar med vibrationsfri cruising nu. Trots att bensinpriset har börjat löpa amok./Dan Citera
Recommended Posts