Jump to content

Recommended Posts

Köpte min -66:a för några år sedan, har stått mest sedan dess. Motorn var nyrenoverad och lite preppad. Det bubblar i kylsystemet när motorn är igång, verkar som det går ut kompression i vattnet. Min gissning är att motorn inte blev efterdragen efter att den blev ihopsatt. Jag är inte så förtjust i tanken att jag kan ha en spricka i toppen eller liknande. Är det bara att byta topplockspackningen eller tror ni att det går det att efterdra efter så lång tid? Jag tycker att packningen borde ju ha blåst sönder när läckaget uppstog men har inte en blekaste då jag aldrig skruvat mustang tidigare. Vill bara ha lite kommentarer och avanserade gissningar innan jag börjar riva.

/Henke

Alltså har du problem med varmgång,att värmen försvinner etc?

Bubblar i kylaren kan det ju göra ändå av det vattenpumpen spolar runt...

Bäst vore ju att kolla kylvattnet med en avgasanalysator,då ser man direkt..

har man lite känslig näsa kan känna på lukten om det kommer avgaser i kylvattnet men säkrare är självklart som Ingo skriver ta hjälp av en avgasanalysator men prova först med nosen

vet man klassen på kylvätskan brukar man kunna se typ en film på vattenytan när motorn är kall och avstängd,och även känna smutsavlagringar på insidan kylartanken.

Men lätt att bli lurad där om det varit geggigt tidigare och aldrig riktigt rengjort.

men finns ytterligare ett sätt att kolla.

det är att ta bort termostat och termostathus,koppla bort fläktrem som driver vattenpump ,fyll upp vätska jäms med toppen på termostathuset och starta motorn.

läcker toppackningen börjar det bubbla direkt,men är ju väldigt svårt att kolla på typ vindsor med termostat huset framåt.där får man ta bort termostaten och sätta tillbaks huset med en vinklad slang(uppåt) och fylla nivån så högt upp i slangstumpen som möjligt.

Det är mer bubbel än från vattenpumpen. När jag körde motorn ett tag så byggdes det upp ett tryck och det kom kylvatten ur övertrycksslangen vid påfyllningslocket. Tyckte dessutom att det luktade avgaser. Det är nog bara att beställa packningar och börja riva.

Det sitter en 302 i som är lite borrad till 306, kan jag använda originalpackningar utan bekymmer?

Är även lite sugen på att skruva på en lysholmare, är det någon som har några positiva/negativa erfarenheter som de vill dela med sig av?

//Henke"dum som ett ägg"

Det är mer bubbel än från vattenpumpen. När jag körde motorn ett tag så byggdes det upp ett tryck och det kom kylvatten ur övertrycksslangen vid påfyllningslocket. Tyckte dessutom att det luktade avgaser. Det är nog bara att beställa packningar och börja riva.

Det sitter en 302 i som är lite borrad till 306, kan jag använda originalpackningar utan bekymmer?

Är även lite sugen på att skruva på en lysholmare, är det någon som har några positiva/negativa erfarenheter som de vill dela med sig av?

//Henke"dum som ett ägg"

Det låter ju onekligen som om det är dags för ett byta av topplockspackningar, har du tagit komp. prov? Det borde kunna ge dig svaret på vart läckan sitter om du inte redan vet det.

Vad det sedan gäller kompressorn så är allt möjligt, dock kanske inte särskillt "smart".

Visst kan man "slänga på" en ´kompressor men för att få grejerna att hålla behövs vad jag förstår en hel del lite tåligare delar i motor, växellåda och bakaxel... Sen klart, man behöver ju inte ladda på med särskillt mycket, då håller det längre även med standard-prylar :twisted: .

Kolla på forumet, finns en hel del om ämnet och här finns ju även några som kör överladd i olika former.

Mvh Axel

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...