Bengy May 13, 2009 Report May 13, 2009 Fick äntligen starta upp "sommarhästen" efter vintersömnen och noterade då att det tog cirka 1 minut innan mätaren för oljetryck gav utslag! Var just på väg att stänga av då mätaret vaknade.. Är detta normalt eller tecken på sliten pump eller så?94:a cab 5.0 Citera
Nenne May 13, 2009 Report May 13, 2009 Tja, inte så lätt att säja, men har den stått hela vintern så kan väl oljan i kanaler och annat ha letat sig ner i sumpen. Min BMW brukar i alla fall bära sig åt på det viset när den stått oanvänd länge. Citera
Bengy June 3, 2009 Author Report June 3, 2009 Oljetrycksmätaren står ofta (tycker jag) oroväckande lågt? Är detta tecken på potentiella problem? Den är stundtals uppe i mitten av skalan men oftast i det "låga" området. Se bilder. Efter gaspådrag och sedan återgång till normal gas "vaknar" mätaren en stund för att sedan återgå till lågt tryck. Någon som kan lugna mina nerver? Citera
Bengy June 3, 2009 Author Report June 3, 2009 Här är trycket lugnare för mina nerver. Detta är efter gaspådrag och sedan återgång till låg fart. Men som sagt efter ett tag så sjunker det igen. Citera
freddan302 June 3, 2009 Report June 3, 2009 På min 95 GT så står nålen alltid mellan M och A på mätaren...Kolla kontakter etc på givaren... Har läst att det egentligen inte är en "steglös" oljetrycks givare utan vid när den känner av tryck så står nålen i ett visst läge... Kanske någon kan verifiera detta? Citera
matsadona June 3, 2009 Report June 3, 2009 Rätta mig om jag har fel, men oljetrycksgivaren är väl "digital"?Dvs utslag eller inte utslag.Det finns ingen "analog" gradering som på tex. hastighetsmätaren...Hmm... läste inte föregående svar så nog. Så ja, snart är det väl bekräftat om vi är flera som hävdar samma sak Citera
Lassemålare CMC 2071 June 3, 2009 Report June 3, 2009 Jag har samma fenomen fast på temp mätaren, den går bara upptill en fjärdedels varmt enligt mätaren. Däremot står både ladd och olje mätarna nästan rakt upp. Tror i ock för sig att mätarna i våra bilar inte är av den mest exakta typen. MVH Lasse. Citera
mrv8 August 25, 2009 Report August 25, 2009 På min sitter det bara en vanlig on off switch till olje trycket, precis som på bilar med lampa bara att i stället för lampa sitter det en mättare som vissar 0 eller lite över halv. inget annat lägge.Vad jag hört var det något för att ford skulle slippa en massa frågor om oljetrycket vad som var bra eller inte bra.Skulle rådda dig att byta denna givare som sitter fram vid olje filtret och se om det blir bättre sen, kan ju vara så att den börjar bli dålig.Att du skulle vara utan oljetryck en hel minut med motorn på låter inte troligt om den är på fyld med olja utan troligen att den här givaren inte ville ändra lägge utan fastnat i läget för inget oljetryck.berätta vidare om du får upp mättaren, föresten har den ståt så där hela tidne eller börjat göra det nu?MvhMrV8 Citera
mrv8 September 8, 2009 Report September 8, 2009 Ahh här har vi länken som har svaret på det här med oljetrycket Ville ju bytta till en givare som gör att min mättare vissar trycket en gång i tiden och inte bara att de tär tryck men fick då höra att det inte gick och här är ett av dom svaren jag fick i denna fråga.http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =oljetryckMvhMrV8 Citera
Recommended Posts