elboy cmc 388 May 13, 2009 Report May 13, 2009 Fick hem min SCT X3 idag och har några funderinar. Är det någon annan här som har denna som har testat sig fram och ändrat luft/bränsle blandningen? Det andra är vad får man för skilnad om man ändrar idle drive & idle neutral =? Vad är WOT FULE samt BIG AIR 2400 ?Tack för svar Citera
Pernolf cmc 558 May 13, 2009 Report May 13, 2009 idle drive lär ju vara tomgången när du kör bilen, och "idle neutral" när växeln är i friläge.Big air 2400 är en eftermarknads luftmassemätare Citera
elboy cmc 388 May 13, 2009 Author Report May 13, 2009 det gick inte så bra Efter att jag laddat över endast ändringen av utväxlingen men inte ändrat något annat så spikar den på alla växlar över hela registret samt gick dåligt. Laddade över original inställningarna och den går som klockan igen. Nu är frågan om man måste ändra några andra inställningar för att den ska gå bra eller har man kastat många $$$$ i sjön på något som bara funkar på vissa bilar. Citera
87gt50 May 13, 2009 Report May 13, 2009 Kanske dags att läsa på innan du gör en massa förändringar som kanske kör sönder ditt ekipage i stället för att ge de förbättringar som du väntat dig...? En tuner är inget trollspö, utan ett verktyg som under rätt förutsättningar kan förbättre både prestanda och ekonomi, men om det används fel kan förstöra en hel del. Att ha koll på din luft/bränsleblandning är a och o, och för att få det "måste" du ha en bredbandslambda eller göra tuningen på exempelvis en rullande landsväg där sådan utrustning finns. Om en motor spikar i 1ans växel kan du vara rätt säker på att den gör det även i de övriga växlarna, och när den gjort det ett par gånger för mycket är det dags för nya kolvar... Citera
elboy cmc 388 May 13, 2009 Author Report May 13, 2009 Jag antog att den tunne som kommer med enheten som original ska bara vara att ladda över & att den är anpassad efter våra original bilar som till vilken Saab eller Volvo. Som jag skrev så det jag ändrade på var utväxlingen till 4.10 inget annat. Citera
1096 May 13, 2009 Report May 13, 2009 Kan inte dosan läsa bakåt så att säga... så den läser den mappning du har i bilen dvs original? Först därefter kan du ju ändra din utväxling... och annat lämpligt... men att stoppa i en universaltune som man inte vet nåt om kan bli både dyrt o jobbigt... Å andra sidan så finns det hur mycket som helst att plugga vad gäller Ford EEC motorstyrningar om man vill lära sig och sätta sig in i hur datorn tänker... I slutändan är det inte så krångligt som många vill göra gällande... Citera
elboy cmc 388 May 13, 2009 Author Report May 13, 2009 Tror inte det inte vad jag kunnat läsa mig till . Det ända är att den spar original mappningen så den kan återställas som tur är! Har ju testat liknade till Saab, Volvo och det funkar utmärkt även Corvette Citera
1096 May 13, 2009 Report May 13, 2009 Låter konstigt... eller rättare sagt livsfarligt för den stackars fyrsexan om det ändrar mer än vad det ska via dosan...Sen "Vad är WOT FULE" är Wide Open Throttle Fuel.... brukar vara ett värde vilken datorn räknar ut hur lång pulsvidden ska bli för ett kalkylerat nytt lambdavärde... detta efter att motorn försatts i fullgasläge förmodligen via ett givet värde på TPS:en eller ett givet load.... vilket som nu inträffar först... Citera
elboy cmc 388 May 14, 2009 Author Report May 14, 2009 Tur att den är köpt hos en seriös handlare som tar tillbaka den fast det kanske det är min bil som felar Det är sådant som gör att man kommer gärna tillbaka och handlar mer saker då man vet att relationen fungerar och man alltid löser saker. Citera
Daniel Linde May 14, 2009 Report May 14, 2009 Beställ en ny tune till dosan från ex brenspeed.Du kanske hade SCTs custom mappningar som ligger som orginal på dosan? Citera
parar May 14, 2009 Report May 14, 2009 Ring och hör med Andreas på nofear motorsport han kan nog fixa en tune som fungerar bra, det gjorde han åt mig och bilen går som aldrig förr Citera
grufman May 14, 2009 Report May 14, 2009 jag tror fortfarande att din luftmassemätare är pippad. det är inte tunen som är fel. Citera
Daniel Linde May 14, 2009 Report May 14, 2009 Om MAFen är "pippad" borde du ju kunna se den om du kopplar upp Xcalen mot en bärbar och kör igång bilen. Då ska du kunna läsa ut värdena på laptopen med ett program som finns på sctflash.com Citera
elboy cmc 388 May 14, 2009 Author Report May 14, 2009 Bytte luftmassemätar oxå mot en annan för att testa men inte blev det någon skilnad heller så tyvärr inte det felet Citera
elboy cmc 388 May 14, 2009 Author Report May 14, 2009 Linde: Har haft den inne hos Grufman för jag hoppades/gissade att dom av alla skulle kunna men fick svaret då att dom inte viste om den var trasig eller ej. Och beställa hem en för 3500:- bara för att testa . Nu provade jag en beg men fick samma resultat så 2 borde inte vara trasiga. Får se om jag kan få låna en tredje och testa, Citera
elboy cmc 388 May 14, 2009 Author Report May 14, 2009 Testade med live programmet med men fick inte in någon signal på givarnapå datorn.Fick kontakt med enheten och allt men inte mer! Hade hoppas på att kunna se allt där eller är den begränsad på något sätt? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.