Tomgro cmc 702 May 15, 2009 Report Share May 15, 2009 Trötta brytare ska ut och in ska Ignitor är det tänkt Fick tips om att man bör byta tändspole och kablar (8 mm) och 1,1 m.m. avstånd på tändstiften för att få full effekt av Ignitor.Någon som har erfarenhet eller tips om detta ?Märker man skillnaden på ovanstående jämfört med att "bara" byta till Ignitors brytarlösa detalj ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 May 15, 2009 Report Share May 15, 2009 Byta tändspole behövs inte då du sätter dit ignitor utan fördelen med ignitor är att du aldrig mer behöver justera brytarspetsarna eller slipa på dess kontaktytor som kan bli brända. Har man taskiga brytare så märker man nog skillnad men förmodligen inte annars Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 15, 2009 Report Share May 15, 2009 Jag satte dit Pertronix på min 67:a med 289 HP. Ingen större skillnadmot dubbelbrytare. Köpte en Pertronix spole och bilen gick jämnare.Bytte sedan kablarna från Martis HP repos mot Pertronix. Vilken skillnad!!!Bilen drar mindre soppa och går mycket jämnare.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 May 15, 2009 Report Share May 15, 2009 Jag satte dit Pertronix på min 67:a med 289 HP. Ingen större skillnadmot dubbelbrytare. Köpte en Pertronix spole och bilen gick jämnare.Bytte sedan kablarna från Martis HP repos mot Pertronix. Vilken skillnad!!!Bilen drar mindre soppa och går mycket jämnare.Mvh BosseDet där håller jag med om fräscha tändkablar betyder mycket kanske mer än tändstift i många fall Det är nog många somunderskattat dess betydelse och bara byter tändstift Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ante May 25, 2009 Report Share May 25, 2009 Byt även tändspole! jag gjorde misstaget att inte byta och då blev jag ståendes efter vägen pga att tändspolen blivit för varm. bilen startade igen efter att den kallnat. (IGNITOR II) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenneth Olsson May 28, 2009 Report Share May 28, 2009 Har bytt till Ignitor brytarlöst, bytte även tändspolen.Bilen gick bra före, och går likadant efter bytet.Flera personer sa att bilen drar mindre bensin med brytarlöst.Märker ingen skillnad varken på hur bilen går eller på bränsleförbrukningen.Märks nog bara skillnad om man har en sliten fördelare innan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 May 28, 2009 Report Share May 28, 2009 Har bytt till Ignitor brytarlöst, bytte även tändspolen.Bilen gick bra före, och går likadant efter bytet.Flera personer sa att bilen drar mindre bensin med brytarlöst.Märker ingen skillnad varken på hur bilen går eller på bränsleförbrukningen.Märks nog bara skillnad om man har en sliten fördelare innan.Den stora fördelen med brytarlöst är nog det att man inte behöver bekymra sig om att kolla brytarnas avstånd, att de inte bränts på kontaktytorna o.s.v.Är man "brytarfreak" och håller koll på sådant så tror jag inte att man får speciellt lägre bensinförbrukning men kör man med taskiga brytare ja då går nog soppakonsumtionen upp. Kör själv just nu med brytare hade Ignitor tidigare men av misstag så gick den sönder ska inte berätta om vad jag hade gjort för klantighet så att jag var tvungen att sätta tillbaks brytaren igen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra May 28, 2009 Report Share May 28, 2009 Svårt att tro soppa förbrukningen skulle minska. Men du får effektivare förbränning med brytarlöst. Spolen får en längre uppladdningstid på sig. Därav en starkare gnista. Det jag skulle tro i märkbarhet. Är en mera lättstartad motor Ev jämnare tomgång. Det är väl dom stora skilnader som märks.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts