Jenza May 18, 2009 Report May 18, 2009 Hej!Är ännu en i mängden nykomlingar som efter många års suktande slutligen bestämt sig för att bli Mustang-ägare. Mitt huvudbry gäller prisläget på ett objekt jag kollat in.Bilen är en -65 HT med 289:a och C4-låda- importerad för ca5-6 år sedan- en ägare i Sverige- Omlackad vit i USA (original röd)- Eftermonterat Pony-inredning i USA (dock lämnat röd instrumentbräda och mattor)- Riktigt fin i motor och låda- Lacken är hyfsad (finns begynnande små fläckar med rost vid bakskärmarnas kanter, lite i bagaget och några andra ställen)- Motorrummet rätt skitigt och färgsläpp här och där- Färgen på motorn i princip borta- Saknar brickan i framdörren med koder (hittade ingen i motorrummet heller)- Osäker på övrig dokumentation- En del saker bytt (bussningar, stag, dämpare, förgasare, lister etc.)Min känsla (efter att ha tittat på bilen och läst på lite här på forumet) är att priset borde ligga runt 125 tkr. Är jag rätt ute?Det jag är lite fundersam över är avsaknaden av koder samt omlackningen. Borde väl inte direkt göra den varken dyrare eller mer lättsåld?Tacksam för tips&råd./J Citera
Janne Holm CMC1740 May 18, 2009 Report May 18, 2009 Det är som med de flesta bilköpen att rosten kan vara det dyra att åtgärdadär kan man kanske plussa på 30k till 50k om man vill åtgärda sådana problem, mest ekonomiskt är nog att söka en rostfri bil även om prislappen är högre Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 18, 2009 Report May 18, 2009 Hej.Jag kan bara säga att den skall vara billigare änandra med ID brika, just 65-66 är inte den modellensom man vill sakna denna fakta. Det finns nästan inget sätt att spåra bilens utrustningmm om den är borta. Pressa ner priset, peka just på att id saknas, tyvärrär det en kraftigt värdesänkande sak. Citera
Jenza May 19, 2009 Author Report May 19, 2009 Tackar för svaren! Den enda koden som jag kunde hitta var den som sitter instansad i vä-framskärm. Är detta samma som VIN-nr? Denna ger väl bara tillverkningsår, fabrik, chassi, motor, och löpnr?/J Citera
Janne Holm CMC1740 May 19, 2009 Report May 19, 2009 Det är VIN numret som ska vara stansat där dessutom ska en bricka med VIN nummret sitta på instrumentbrädans vänstra övre del så det kan läsas utifrån övrig info om färg utrustning m.m läses på dörrtaggen som oftast saknas om bilen blivit omlackerad. I motorutrymmet kan det finnas en plåtbricka som var avsedd för de som stod på banden och monterade Citera
bulan May 19, 2009 Report May 19, 2009 Du skriver objekt men inte om den är besiktigad efter importen eller om den endast är registreringsbesiktigad eller kanske inte ens ursprungskontrollerad. Hur som helst ska du inte köpa bilen utan riktig identitet. VIN-nr i rutan måste finnas men "dörrplåten" samt rapporter om hur bilen levererades från fabriken går att beställa från http://www.martiauto.com/. Håller med Janne om att det lönar sig att leta upp en körbar besiktigad bil även om den inte är i superskick. Det är ALLTID mer att göra på ett objekt än man tror. Tycker att 120 000 låter alldeles för mycket men det är min personliga åsikt. Lycka till! Mvh. Mats NilssonCMC 2089 Citera
Nenne May 19, 2009 Report May 19, 2009 ...dessutom ska en bricka med VIN nummret sitta på instrumentbrädans vänstra övre del så det kan läsas utifrån ...Inte på en 65:a, den brickan kom inte förrän 1968. Citera
Janne Holm CMC1740 May 19, 2009 Report May 19, 2009 ...dessutom ska en bricka med VIN nummret sitta på instrumentbrädans vänstra övre del så det kan läsas utifrån ...Inte på en 65:a, den brickan kom inte förrän 1968. Citera
Bosse N May 20, 2009 Report May 20, 2009 VIN-nr i rutan måste finnas men "dörrplåten" samt rapporter om hur bilen levererades från fabriken går att beställa från http://www.martiauto.com/. Mvh. Mats NilssonCMC 2089Vadå??? Frågan gällde ju en -65:a. Martirapport på en -65:a går väl inte att få och VIN-nr i rutan existerar inte på en -65:a Citera
Nenne May 20, 2009 Report May 20, 2009 Det är riktigt att det inte går att få en Martirapport på en 65:a, men om Du kan pussla ihop alla uppgifter, så går det att beställa en ny "dörrplåt".http://www.martiauto.com/tags.cfmMånga bilar har fått nya dörrar under årens lopp och eftersom dörrplåten inte är särskilt viktig (det står till och med på den att den inte får användas i registreringssyfte i USA), saknas den nog på ganska många bilar. Det kan till och med vara helt fel uppgifter om man tagit en dörr från en annan bil. Citera
bulan May 20, 2009 Report May 20, 2009 Beklagar felen om martireport och vin-tag i rutan men bilen måste väl ändå ha en identitet om den gått igenom tull i Usa vid exporten samt ursprungskontrollen här i sverige. Mvh. Mats Citera
Nenne May 20, 2009 Report May 20, 2009 Chassinumret är i original stansat på innerskärmen, där skärmen har ett uttag, så det kan ju vara vad man använt.(På senare modeller sitter skärmen monterad över detta nummer så det syns inte utan att skruva bort skärmen.) Citera
Recommended Posts