May 19, 200915 yr comment_73748 Hej!Jag har totarenoverat min 302 -68 i vinter och då även bytt till en lite vassare kam. är det ngn som kan tala om för mig vad jag skall sätta tändningen på. Har ställt den på 6 grader FÖD är det rätt?kammen är ES 1217Rint=204-280 grader vall lift 448exh=214-290 grader vall lift 472sen står det K=23=07hoppas att ngn kan ge mig ett svar på detta
May 19, 200915 yr comment_73768 De 6 grader du använt är säkert bra som grundinställning.Nu skall du kolla att motorn inte spikar vid belastning, dvsnär du accellererar. Om inte, öka två grader till 8 och gör omsamma sak. Du fortsätter till motorn börjar spika och därefterbackar du tändningen just så mycket att spikningen lägger av.Kolla att den totala förtändningen inte överstiger 38 grader.Alla motorer är olika och genom ovan metod får du ut maximaltur motorn.Lycka till,Mvh Bosse
May 20, 200915 yr Author comment_73808 Testat detta idag jag fick aldrig motorn att spika men redan vi 10 grader så var jag uppe i 38 grader med vakumen påkopplad vid högre varrv. vet du hur många grader vakum fördelaren skall justera som max från inställt läge?
May 20, 200915 yr comment_73813 Kolla alltid tändningen med vakumslangen bortkopplad från fördelaren och pluggad. Vakumet höjer (förställer) sen tändningen när du fisåker,gasspjället lite öppet och höga varv=mycket vakum.Ställ tändningen till och börja med på ca 10-12grader på tomgång vid varv ca 36-38. Vakumet kan nog säkert höja totaltändningen med 10 grader till men det gör inget det är bara när du fis åker utan belastning.Gresse
May 20, 200915 yr Author comment_73818 jo det är nog rött som du skriver men centrifugalregulatorn ställer ju om en del. jag fick svaret innan att när jag varvar får inte tändningen bli mer än 38 grader. och då hmnar jag på 10 grader utan vacum slangen i. men jag undrar hur mycket skall det ändras , och om man kan justera detta så att jag kan ligga på tidigare tändning vid låga varv.
May 20, 200915 yr comment_73828 Många eftermarknads fördelare kan man justera utslänget på.En originalare får man riva isär och modifiera slitsarna i för att begränsa utslänget.Vissa originalfördelare verkar slänga ut nästan hur mycket som helst,blir bara mer och mer ju mer man varvar.Varje motor är unik och vill ha sin speciella tändkurva,med en jättevass kamaxel och lös turbin kan man sågott som ha fast tändning på ex.38 grader. Men generellt brukar fullt utsläng ca 20-25 grader vid 3000 varv funka bra.Gresse
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.