Jump to content

Klonkande baktill vid gaspådrag


Niklas.L

Recommended Posts

Märkte nu vid en provtur att det är något som klonkar baktill vid gaspådrag. Har alltid trott att det var avgassystemet som tog i, men så är inte fallet då jag nu hängt upp det ordentligt.

Klonkandet kommer som sagt i samband med gaspådrag och vid lugn körning på låga varv. Det klonkar i takt med att bilen rycker. Med andra ord är det något som är glappt, jag misstänker knutkorset. Har tyvärr ingen möjlighet att undersöka detta närmare för tillfället och frågar därför er. Vad tror ni att det kan vara?

Mvh/Niklas

Link to comment
Share on other sites

Knutkorsen är väl som du säger en bra gissning.

Klonkar det när du lägger i driven/släpper upp gasen på ettan

eller mellan växlingarna, då är det nog korsen. :shock:

MVH lasse. 8)

Klonkandet uppkommer när man försiktigt gasar/släpper på gasen. Samt när man kör på låga varv är det lätt att bilen kommer i "självgungning".

Link to comment
Share on other sites

Knutkorsen är väl som du säger en bra gissning.

Klonkar det när du lägger i driven/släpper upp gasen på ettan

eller mellan växlingarna, då är det nog korsen. :shock:

MVH lasse. 8)

Klonkandet uppkommer när man försiktigt gasar/släpper på gasen. Samt när man kör på låga varv är det lätt att bilen kommer i "självgungning".[/quote:2c764h1u]

Du har alltid ett visst spel i bakaxeln. Jag vet inte detaljerna på din bil och vad du gjort med den, men det kan lika väl var en bussning till bakvagn (bärarmar, dämpare t.ex) som skapar klonket. Sätt bilen på pallbockar, neutral i lådan, och börja känna över vad dom händer när du snurrar kardanen för hand. Rucka den framo tillbaka. Gör samma sak med hjulen. sätt sen bilen på ballbockar där vikten ligger på karossen, och använd domkraften till att simulera rörelsen i upphängningen. Kanske kan du se ifall nåt glappar då...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Du har alltid ett visst spel i bakaxeln. Jag vet inte detaljerna på din bil och vad du gjort med den, men det kan lika väl var en bussning till bakvagn (bärarmar, dämpare t.ex) som skapar klonket. Sätt bilen på pallbockar, neutral i lådan, och börja känna över vad dom händer när du snurrar kardanen för hand. Rucka den framo tillbaka. Gör samma sak med hjulen. sätt sen bilen på ballbockar där vikten ligger på karossen, och använd domkraften till att simulera rörelsen i upphängningen. Kanske kan du se ifall nåt glappar då...

mvh

Jocke

Jo, får ta och göra detta någon gång när jag har tid.

Märkte nu när jag var ute och körde att det ibland klonkar när man kör i gupp också. Så nånting är knasigt därbak. Sedan att dämparna är väldigt hårt ställda gör ju även att påfrestningarna blir större.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...