May 20, 200915 yr comment_73826 Märkte nu vid en provtur att det är något som klonkar baktill vid gaspådrag. Har alltid trott att det var avgassystemet som tog i, men så är inte fallet då jag nu hängt upp det ordentligt. Klonkandet kommer som sagt i samband med gaspådrag och vid lugn körning på låga varv. Det klonkar i takt med att bilen rycker. Med andra ord är det något som är glappt, jag misstänker knutkorset. Har tyvärr ingen möjlighet att undersöka detta närmare för tillfället och frågar därför er. Vad tror ni att det kan vara?Mvh/Niklas
May 20, 200915 yr comment_73835 Knutkorsen är väl som du säger en bra gissning.Klonkar det när du lägger i driven/släpper upp gasen på ettaneller mellan växlingarna, då är det nog korsen. MVH lasse.
May 20, 200915 yr Author comment_73839 Knutkorsen är väl som du säger en bra gissning.Klonkar det när du lägger i driven/släpper upp gasen på ettaneller mellan växlingarna, då är det nog korsen. MVH lasse. Klonkandet uppkommer när man försiktigt gasar/släpper på gasen. Samt när man kör på låga varv är det lätt att bilen kommer i "självgungning".
May 21, 200915 yr comment_73896 Knutkorsen är väl som du säger en bra gissning.Klonkar det när du lägger i driven/släpper upp gasen på ettaneller mellan växlingarna, då är det nog korsen. MVH lasse. Klonkandet uppkommer när man försiktigt gasar/släpper på gasen. Samt när man kör på låga varv är det lätt att bilen kommer i "självgungning".[/quote:2c764h1u]Du har alltid ett visst spel i bakaxeln. Jag vet inte detaljerna på din bil och vad du gjort med den, men det kan lika väl var en bussning till bakvagn (bärarmar, dämpare t.ex) som skapar klonket. Sätt bilen på pallbockar, neutral i lådan, och börja känna över vad dom händer när du snurrar kardanen för hand. Rucka den framo tillbaka. Gör samma sak med hjulen. sätt sen bilen på ballbockar där vikten ligger på karossen, och använd domkraften till att simulera rörelsen i upphängningen. Kanske kan du se ifall nåt glappar då...mvhJocke
May 21, 200915 yr Author comment_73906 Du har alltid ett visst spel i bakaxeln. Jag vet inte detaljerna på din bil och vad du gjort med den, men det kan lika väl var en bussning till bakvagn (bärarmar, dämpare t.ex) som skapar klonket. Sätt bilen på pallbockar, neutral i lådan, och börja känna över vad dom händer när du snurrar kardanen för hand. Rucka den framo tillbaka. Gör samma sak med hjulen. sätt sen bilen på ballbockar där vikten ligger på karossen, och använd domkraften till att simulera rörelsen i upphängningen. Kanske kan du se ifall nåt glappar då...mvhJockeJo, får ta och göra detta någon gång när jag har tid. Märkte nu när jag var ute och körde att det ibland klonkar när man kör i gupp också. Så nånting är knasigt därbak. Sedan att dämparna är väldigt hårt ställda gör ju även att påfrestningarna blir större.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.