Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Vi funderar på att renovera motorn till hösten och har lite funderingar på om man samtidigt skall konvertera den till etanol-drift.

Finns det någon som har erfarenhet av detta?

Vart skall man i så fall vända sig? Någon som vet någon firma som håller på med detta, där man kan få tips?

Bilen är en ht från 68 med en 302-motor.

Tar tacksamt emot förslag och ideer.

Mvh Fredrik.

Inget att rekommendera enligt mig. Vet själv vilka stora förändringar som görs i en modern motor som skall gå på etanol.

Etanol är mycket aggressivt, inte bara mot gummi och plast, utan även mot metall. Alla lager, kolvar, kolvringar, packningar etc i motorn måste vara resistant mot etanolen för att det skall hålla lika länge som det gör med bensin.

Tyvärr är mycket få medvetna om detta och kör sina bensinmotorer på E85, visst går det men inte alls lika länge. Ford har tex haft stora problem med någon motor som de helt plötsligt gjorde om från bensinmotor till FlexiFuel (eller vad de kallade det) utan att vidta några större förändringar. De har la mörkat det så gott det går men inte lyckats helt.

Många säger; "Det är ju redan etanol i bensinen vi köper." Men det är så ynka lite att det inte gör skillnad. Jämför det med ett glas vatten, tar du en droppe saft i vattnet är det fortfarande vatten... :)

Läste ett reportage i Mustang Monthly eller om det var Popular Hotrodding förra året om en E85 konvertering. Sök på deras hemsidor så hittar du med lite tur artikeln. Tydligen gillade inte E85 och aluminium varandra så det var konverterade förgasare mm ( helt plötsligt kanske insuget har vittrat bort när man ska hem efter en träff ;) )

Ekonomiskt är det väl knappast nån vinst, snarast tvärtom.

Det finns massor av sidor på nätet som tar upp detta med HUR LÄTT det är att konvertera till E85. Få (inga) tar upp problemen med det så man skall inte tro på allt man läser tyvärr. 8)

Konvertera förgasare är det minsta bekymret, det finns ju spritförgasare att köpa väl? En sådan sak som vev och ramlager är ju mer spännande, vilka pallar med att umgås med etanolen? Genomrinningen är högre på etanol än bensin, späder alltså oljan mer än bensin gör.

Inget att rekommendera enligt mig. Vet själv vilka stora förändringar som görs i en modern motor som skall gå på etanol.

Etanol är mycket aggressivt, inte bara mot gummi och plast, utan även mot metall. Alla lager, kolvar, kolvringar, packningar etc i motorn måste vara resistant mot etanolen för att det skall hålla lika länge som det gör med bensin.

Tyvärr är mycket få medvetna om detta och kör sina bensinmotorer på E85, visst går det men inte alls lika länge. Ford har tex haft stora problem med någon motor som de helt plötsligt gjorde om från bensinmotor till FlexiFuel (eller vad de kallade det) utan att vidta några större förändringar. De har la mörkat det så gott det går men inte lyckats helt.

Många säger; "Det är ju redan etanol i bensinen vi köper." Men det är så ynka lite att det inte gör skillnad. Jämför det med ett glas vatten, tar du en droppe saft i vattnet är det fortfarande vatten... :)

Volvomekarna säger desamma om deras bilar. En som går på E85 har kortare servicintevaller en vad en som går på bensin.

Har en kompis som konvertera till E85 med en ny 350 Cheva + en gasare som var gjord för E85 (8000kr bara för gasaren) den motor dog efter en sommar.

Nä ska du åka billigt köp en annan bil eller släng ner en diesel 8);)

Men de är min åsikt....

Men om du vill läsa lite själv så kan ja rekomndera www.etanol.nu

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...