Draken May 24, 2009 Report May 24, 2009 Fick batteritorsk i dag Mätte upp batteriet och den ger 12.6V på tomgångkan laddningsrelät ha pajat när jag fick lite kortis på ena kabelstammen som hamnade på grenröret?Vart sitter relät? Citera
Gtttggg May 25, 2009 Report May 25, 2009 12,6 V är för lite på tomgång. Provade du rusa motorn och se om det hjälpte? Det går att laga kabelstammen tillfälligt tills ny har monterats.Reläet bör sitta på höger sida om kylaren sedd framifrån. Kolla även alla anslutningar i motorrummet om nåt sitter löst. Citera
Draken May 25, 2009 Author Report May 25, 2009 Felsökte lite i dag och märkte att generaotorn laddar inget Citera
Gtttggg May 26, 2009 Report May 26, 2009 Hmmm... låter som generatorn behöver en översyn. Kolborstarna är kanske slut. Ta loss generatorn och kolla invändigt. Citera
Ronnie S May 26, 2009 Report May 26, 2009 jag fick lite kortis på ena kabelstammen som hamnade på grenröret?Jag tror att det är stor risk att dioderna i generatorn kan ha blivit brända. Citera
Draken May 31, 2009 Author Report May 31, 2009 jag fick lite kortis på ena kabelstammen som hamnade på grenröret?Jag tror att det är stor risk att dioderna i generatorn kan ha blivit brända.Går det att mäta upp relät på något sätt för att kunna se att den är ok? Citera
CMC 1061 Berra May 31, 2009 Report May 31, 2009 Då dör du öppna reläet och mäta dioderna var för sig. Innebär att du måste löda loss dioderna för rätt resultat. Lycka till. Tycker annars att det är nog inte så dyrt med ett nytt.Berra Citera
Draken May 31, 2009 Author Report May 31, 2009 Är den röda lampan Laddningslampa ?Den lyser aldrig!Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?Läste på en sidaLaddningslampaGenerellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen Citera
CMC 1061 Berra May 31, 2009 Report May 31, 2009 Det är samma om lampan är trasig. så uteblir laddning. Det gäller att utesluta allt innan man byter. Man får gå steg för steg. Tills man påträffar felet. Det är lätt att tips blir många. Och till slut blir man snurrig av tipsen. Men det är bra att lagra tipsen och sedan börja beta av en sak i taget.Berra Citera
Draken May 31, 2009 Author Report May 31, 2009 Är den röda lampan Laddningslampa ?Den lyser aldrig!Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?Läste på en sidaLaddningslampaGenerellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningenPlockade ner instrumentpanelen för att kollla lampan!Men det sitter ingen lampa där!Hittade en kabel som är avklippt och en kontakt som hängde löst! Undrar vad dom går till?.......... Citera
THOMAS May 31, 2009 Report May 31, 2009 Har du ampere meter så har du väl inte samtidigt en laddningslampa ?Såvida ingen har kopplat om i el systemet. Citera
Draken May 31, 2009 Author Report May 31, 2009 Har du ampere meter så har du väl inte samtidigt en laddningslampa ?Såvida ingen har kopplat om i el systemet.Det är mycket möjligt!?Jag vet inte.....Det är därför jag frågar! Citera
THOMAS May 31, 2009 Report May 31, 2009 Är inte lätt för en utomstående att veta om ditt elsystem är ombyggt.Det är bara att skaffa ett kopplings schema och börja felsöka.Ett förslag är att koppla in en separat laddningslampa direkt på generatorn.Dock behöver du göra vissa omkopplingar på laddrelät har jag för mig.olika inkopplingar för lampa än för mätare. Citera
bosewallius May 31, 2009 Report May 31, 2009 Någon har strulat med ditt el/laddningssystem. Den röda lampan är inteoriginal och alternator mätaren skall stå långt till höger när du just startatbilen och sedan flytta sig närmare mitten när batteriet blivit fullt laddat. Om du slår på ljuset med motorn avstängd, flyttar sig alternatormätaren till vänster om mitten? Om inte tror jag mätaren är bortkopplad.Mvh Bosse Citera
Draken May 31, 2009 Author Report May 31, 2009 Någon har strulat med ditt el/laddningssystem. Den röda lampan är inteoriginal och alternator mätaren skall stå långt till höger när du just startatbilen och sedan flytta sig närmare mitten när batteriet blivit fullt laddat. Om du slår på ljuset med motorn avstängd, flyttar sig alternatormätaren till vänster om mitten? Om inte tror jag mätaren är bortkopplad.Mvh BosseDen rör sig inte! Citera
Gtttggg June 1, 2009 Report June 1, 2009 Är den röda lampan Laddningslampa ?Den lyser aldrig!Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?Läste på en sidaLaddningslampaGenerellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningenPlockade ner instrumentpanelen för att kollla lampan!Men det sitter ingen lampa där!Hittade en kabel som är avklippt och en kontakt som hängde löst! Undrar vad dom går till?..........Prova med en testlampa alt multimeter på kontakten som hänger löst och den avklippta kabeln. Dock inte tillsammans. Slå på en strömbrytare i taget och se om vad som sker. Citera
pools June 1, 2009 Report June 1, 2009 Då dör du öppna reläet och mäta dioderna var för sig. Innebär att du måste löda loss dioderna för rätt resultat. Lycka till. Tycker annars att det är nog inte så dyrt med ett nytt.Berra Berra! Dioderna sitter i generatorn. Mvh.pools Citera
Svedis June 1, 2009 Report June 1, 2009 "Alternator" är trasig på de flesta jag sett bilar( inkl min egen). Finns en gammal länk hur man kan fixa den, men inte lätt. Så visaren säger dig troligen ingenting!! Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 2, 2009 Report June 2, 2009 Hej.Gammla original relä eller laddrelä är som namnetsäger relästyrt, detta relä är ett av det driftsäkrastesom tillverkats. Dom nya med elektronic där det finns IC och dioderär också driftsäker, men med minsta klantighet såkan det bli helt oanvändbart. Det relä som är gjort enligt gammla varianten ärlätt att underhålla och justera, jag har justerat ettflertal med gott resultat. Detta med den s.k. laddmätaren är ett omtvistat ämne, oftast så synns det inget alls på mätare närtändning slås på, det är därför många istället kombinerar med en lampa vilket är mer rätt ochlättuppfattat för ögat med sin funktion. Citera
Draken June 2, 2009 Author Report June 2, 2009 "Alternator" är trasig på de flesta jag sett bilar( inkl min egen). Finns en gammal länk hur man kan fixa den, men inte lätt. Så visaren säger dig troligen ingenting!!Hittar inte den länken Citera
Draken June 4, 2009 Author Report June 4, 2009 Någon som vet vart kabeln går till?Den hänger löst!? Citera
Gtttggg June 4, 2009 Report June 4, 2009 Vad exakt är det för färger på kablarna? Svårt att se på bilden. Om en av dem är hel-gul, verkar den gå till startreläet från tändningslåset enligt el-schemat. Blå med röd rand går till instrumentbelysningen. Tredje kabelns färger är jag lite osäker på. Citera
bosewallius June 4, 2009 Report June 4, 2009 En sak jag lärt på det svåra (dyra sättet) är att AMK's fina generatorersom är en fröjd för ögat och har alla rätta märkningar inte passar ihop med deras laddningsrelä. Detta är gjort enligt ursprungsspecen ochgeneratorn (alternator) ger ca 61amp medan reläet är gjort för 42 amp.Flera packade ihop för mig innan jag satte dit ett elektroniskt relä medrätt kåpa. Varit frid och fröjd sedan dess på mina bilar.Mvh Bosse P.S. AMKs nya katalog har inte dessa grejor med lägre. Citera
Draken June 5, 2009 Author Report June 5, 2009 Drog om alla kablar löst !Vart ingen skillnad i alla fall!Hade generatorn inne på koll för att kolla att det inte va något fel på den!Den va Ok! Citera
Tobias CMC1505 June 5, 2009 Report June 5, 2009 Om man försöker sig på att sätta dit generatorn själv, utan ko-ben eller bändmaterial, spänna remmen dvs.Så kan det faktiskt vara så att remmen ändå bara glider även fast man inte märker det eller tycker att remmen är slapp.Varav ingen laddning.Promise me, i know. Inte för att vara elak men du har ju kollat igenom ALLT nu så jag tänkte bara.. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.