May 24, 200915 yr comment_74109 Fick batteritorsk i dag Mätte upp batteriet och den ger 12.6V på tomgångkan laddningsrelät ha pajat när jag fick lite kortis på ena kabelstammen som hamnade på grenröret?Vart sitter relät?
May 25, 200915 yr comment_74156 12,6 V är för lite på tomgång. Provade du rusa motorn och se om det hjälpte? Det går att laga kabelstammen tillfälligt tills ny har monterats.Reläet bör sitta på höger sida om kylaren sedd framifrån. Kolla även alla anslutningar i motorrummet om nåt sitter löst.
May 26, 200915 yr comment_74235 Hmmm... låter som generatorn behöver en översyn. Kolborstarna är kanske slut. Ta loss generatorn och kolla invändigt.
May 26, 200915 yr comment_74272 jag fick lite kortis på ena kabelstammen som hamnade på grenröret?Jag tror att det är stor risk att dioderna i generatorn kan ha blivit brända.
May 31, 200915 yr Author comment_74509 jag fick lite kortis på ena kabelstammen som hamnade på grenröret?Jag tror att det är stor risk att dioderna i generatorn kan ha blivit brända.Går det att mäta upp relät på något sätt för att kunna se att den är ok?
May 31, 200915 yr comment_74510 Då dör du öppna reläet och mäta dioderna var för sig. Innebär att du måste löda loss dioderna för rätt resultat. Lycka till. Tycker annars att det är nog inte så dyrt med ett nytt.Berra
May 31, 200915 yr Author comment_74515 Är den röda lampan Laddningslampa ?Den lyser aldrig!Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?Läste på en sidaLaddningslampaGenerellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen
May 31, 200915 yr comment_74516 Det är samma om lampan är trasig. så uteblir laddning. Det gäller att utesluta allt innan man byter. Man får gå steg för steg. Tills man påträffar felet. Det är lätt att tips blir många. Och till slut blir man snurrig av tipsen. Men det är bra att lagra tipsen och sedan börja beta av en sak i taget.Berra
May 31, 200915 yr Author comment_74525 Är den röda lampan Laddningslampa ?Den lyser aldrig!Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?Läste på en sidaLaddningslampaGenerellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningenPlockade ner instrumentpanelen för att kollla lampan!Men det sitter ingen lampa där!Hittade en kabel som är avklippt och en kontakt som hängde löst! Undrar vad dom går till?..........
May 31, 200915 yr comment_74528 Har du ampere meter så har du väl inte samtidigt en laddningslampa ?Såvida ingen har kopplat om i el systemet.
May 31, 200915 yr Author comment_74530 Har du ampere meter så har du väl inte samtidigt en laddningslampa ?Såvida ingen har kopplat om i el systemet.Det är mycket möjligt!?Jag vet inte.....Det är därför jag frågar!
May 31, 200915 yr comment_74532 Är inte lätt för en utomstående att veta om ditt elsystem är ombyggt.Det är bara att skaffa ett kopplings schema och börja felsöka.Ett förslag är att koppla in en separat laddningslampa direkt på generatorn.Dock behöver du göra vissa omkopplingar på laddrelät har jag för mig.olika inkopplingar för lampa än för mätare.
May 31, 200915 yr comment_74540 Någon har strulat med ditt el/laddningssystem. Den röda lampan är inteoriginal och alternator mätaren skall stå långt till höger när du just startatbilen och sedan flytta sig närmare mitten när batteriet blivit fullt laddat. Om du slår på ljuset med motorn avstängd, flyttar sig alternatormätaren till vänster om mitten? Om inte tror jag mätaren är bortkopplad.Mvh Bosse
May 31, 200915 yr Author comment_74543 Någon har strulat med ditt el/laddningssystem. Den röda lampan är inteoriginal och alternator mätaren skall stå långt till höger när du just startatbilen och sedan flytta sig närmare mitten när batteriet blivit fullt laddat. Om du slår på ljuset med motorn avstängd, flyttar sig alternatormätaren till vänster om mitten? Om inte tror jag mätaren är bortkopplad.Mvh BosseDen rör sig inte!
June 1, 200915 yr comment_74595 Är den röda lampan Laddningslampa ?Den lyser aldrig!Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?Läste på en sidaLaddningslampaGenerellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningenPlockade ner instrumentpanelen för att kollla lampan!Men det sitter ingen lampa där!Hittade en kabel som är avklippt och en kontakt som hängde löst! Undrar vad dom går till?..........Prova med en testlampa alt multimeter på kontakten som hänger löst och den avklippta kabeln. Dock inte tillsammans. Slå på en strömbrytare i taget och se om vad som sker.
June 1, 200915 yr comment_74616 Då dör du öppna reläet och mäta dioderna var för sig. Innebär att du måste löda loss dioderna för rätt resultat. Lycka till. Tycker annars att det är nog inte så dyrt med ett nytt.Berra Berra! Dioderna sitter i generatorn. Mvh.pools
June 1, 200915 yr comment_74619 "Alternator" är trasig på de flesta jag sett bilar( inkl min egen). Finns en gammal länk hur man kan fixa den, men inte lätt. Så visaren säger dig troligen ingenting!!
June 2, 200915 yr comment_74630 Hej.Gammla original relä eller laddrelä är som namnetsäger relästyrt, detta relä är ett av det driftsäkrastesom tillverkats. Dom nya med elektronic där det finns IC och dioderär också driftsäker, men med minsta klantighet såkan det bli helt oanvändbart. Det relä som är gjort enligt gammla varianten ärlätt att underhålla och justera, jag har justerat ettflertal med gott resultat. Detta med den s.k. laddmätaren är ett omtvistat ämne, oftast så synns det inget alls på mätare närtändning slås på, det är därför många istället kombinerar med en lampa vilket är mer rätt ochlättuppfattat för ögat med sin funktion.
June 2, 200915 yr Author comment_74632 "Alternator" är trasig på de flesta jag sett bilar( inkl min egen). Finns en gammal länk hur man kan fixa den, men inte lätt. Så visaren säger dig troligen ingenting!!Hittar inte den länken
June 4, 200915 yr comment_74723 Vad exakt är det för färger på kablarna? Svårt att se på bilden. Om en av dem är hel-gul, verkar den gå till startreläet från tändningslåset enligt el-schemat. Blå med röd rand går till instrumentbelysningen. Tredje kabelns färger är jag lite osäker på.
June 4, 200915 yr comment_74729 En sak jag lärt på det svåra (dyra sättet) är att AMK's fina generatorersom är en fröjd för ögat och har alla rätta märkningar inte passar ihop med deras laddningsrelä. Detta är gjort enligt ursprungsspecen ochgeneratorn (alternator) ger ca 61amp medan reläet är gjort för 42 amp.Flera packade ihop för mig innan jag satte dit ett elektroniskt relä medrätt kåpa. Varit frid och fröjd sedan dess på mina bilar.Mvh Bosse P.S. AMKs nya katalog har inte dessa grejor med lägre.
June 5, 200915 yr Author comment_74787 Drog om alla kablar löst !Vart ingen skillnad i alla fall!Hade generatorn inne på koll för att kolla att det inte va något fel på den!Den va Ok!
June 5, 200915 yr comment_74788 Om man försöker sig på att sätta dit generatorn själv, utan ko-ben eller bändmaterial, spänna remmen dvs.Så kan det faktiskt vara så att remmen ändå bara glider även fast man inte märker det eller tycker att remmen är slapp.Varav ingen laddning.Promise me, i know. Inte för att vara elak men du har ju kollat igenom ALLT nu så jag tänkte bara..
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.