Jump to content

Featured Replies

comment_74156

12,6 V är för lite på tomgång. Provade du rusa motorn och se om det hjälpte? Det går att laga kabelstammen tillfälligt tills ny har monterats.

Reläet bör sitta på höger sida om kylaren sedd framifrån. Kolla även alla anslutningar i motorrummet om nåt sitter löst.

  • Author
comment_74515

Är den röda lampan Laddningslampa ?

Den lyser aldrig!

Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?

lgim0031111b.jpg

Läste på en sida

Laddningslampa

Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen

comment_74516

Det är samma om lampan är trasig. så uteblir laddning. Det gäller att utesluta allt innan man byter. Man får gå steg för steg. Tills man påträffar felet. Det är lätt att tips blir många. Och till slut blir man snurrig av tipsen. Men det är bra att lagra tipsen och sedan börja beta av en sak i taget.

Berra

  • Author
comment_74525
Är den röda lampan Laddningslampa ?

Den lyser aldrig!

Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?

lgim0031111b.jpg

Läste på en sida

Laddningslampa

Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen

Plockade ner instrumentpanelen för att kollla lampan!

Men det sitter ingen lampa där!

Hittade en kabel som är avklippt och en kontakt som hängde löst! Undrar vad dom går till?..........

comment_74532

Är inte lätt för en utomstående att veta om ditt elsystem är ombyggt.

Det är bara att skaffa ett kopplings schema och börja felsöka.

Ett förslag är att koppla in en separat laddningslampa direkt på generatorn.

Dock behöver du göra vissa omkopplingar på laddrelät har jag för mig.

olika inkopplingar för lampa än för mätare.

comment_74540

Någon har strulat med ditt el/laddningssystem. Den röda lampan är inte

original och alternator mätaren skall stå långt till höger när du just startat

bilen och sedan flytta sig närmare mitten när batteriet blivit fullt laddat.

Om du slår på ljuset med motorn avstängd, flyttar sig alternator

mätaren till vänster om mitten? Om inte tror jag mätaren är bortkopplad.

Mvh Bosse

  • Author
comment_74543
Någon har strulat med ditt el/laddningssystem. Den röda lampan är inte

original och alternator mätaren skall stå långt till höger när du just startat

bilen och sedan flytta sig närmare mitten när batteriet blivit fullt laddat.

Om du slår på ljuset med motorn avstängd, flyttar sig alternator

mätaren till vänster om mitten? Om inte tror jag mätaren är bortkopplad.

Mvh Bosse

Den rör sig inte!
comment_74595
Är den röda lampan Laddningslampa ?

Den lyser aldrig!

Ska "Alternaror visaren vara i mitten hela tiden?

lgim0031111b.jpg

Läste på en sida

Laddningslampa

Generellt gäller: UTAN DEN - INGEN LADDNING! Lyser inte bilens laddningslampa efter generatorinstallation uteblir oftast laddningen

Plockade ner instrumentpanelen för att kollla lampan!

Men det sitter ingen lampa där!

Hittade en kabel som är avklippt och en kontakt som hängde löst! Undrar vad dom går till?..........

Prova med en testlampa alt multimeter på kontakten som hänger löst och den avklippta kabeln. Dock inte tillsammans. Slå på en strömbrytare i taget och se om vad som sker.

comment_74616
Då dör du öppna reläet och mäta dioderna var för sig. Innebär att du måste löda loss dioderna för rätt resultat. Lycka till. Tycker annars att det är nog inte så dyrt med ett nytt.

Berra

Berra! Dioderna sitter i generatorn. ;)

Mvh.

pools

comment_74630

Hej.

Gammla original relä eller laddrelä är som namnet

säger relästyrt, detta relä är ett av det driftsäkraste

som tillverkats. 8)

Dom nya med elektronic där det finns IC och dioder

är också driftsäker, men med minsta klantighet så

kan det bli helt oanvändbart. :?

Det relä som är gjort enligt gammla varianten är

lätt att underhålla och justera, jag har justerat ett

flertal med gott resultat. :)

Detta med den s.k. laddmätaren är ett omtvistat

ämne, oftast så synns det inget alls på mätare när

tändning slås på, det är därför många istället

kombinerar med en lampa vilket är mer rätt och

lättuppfattat för ögat med sin funktion. ;)

comment_74723

Vad exakt är det för färger på kablarna? Svårt att se på bilden. Om en av dem är hel-gul, verkar den gå till startreläet från tändningslåset enligt el-schemat. Blå med röd rand går till instrumentbelysningen. Tredje kabelns färger är jag lite osäker på.

comment_74729

En sak jag lärt på det svåra (dyra sättet) är att AMK's fina generatorer

som är en fröjd för ögat och har alla rätta märkningar inte passar ihop med deras laddningsrelä. Detta är gjort enligt ursprungsspecen och

generatorn (alternator) ger ca 61amp medan reläet är gjort för 42 amp.

Flera packade ihop för mig innan jag satte dit ett elektroniskt relä med

rätt kåpa. Varit frid och fröjd sedan dess på mina bilar.

Mvh Bosse P.S. AMKs nya katalog har inte dessa grejor med lägre.

comment_74788

Om man försöker sig på att sätta dit generatorn själv, utan ko-ben eller bändmaterial, spänna remmen dvs.

Så kan det faktiskt vara så att remmen ändå bara glider även fast man inte märker det eller tycker att remmen är slapp.

Varav ingen laddning.

Promise me, i know. :oops:

Inte för att vara elak men du har ju kollat igenom ALLT nu så jag tänkte bara..

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...