Jump to content

Toppar 351w från Speedlab, någon som har erfarenhet?


Recommended Posts

När man inte ens kan berätta vilken "amerikansk tillverkare av High-Performance toppar" som de samarbetar med så känns det osäkert vilket kvalitet man kan förvänta sig av dem... Kinagjutning?

Link to comment
Share on other sites

Ventilbrygga: 3/8” gänga med Guide Plates Va?

Insugsventil: 2.020” eller 2.055” Rostfri (Längd +0.100”) OBS! Inte för 289/302

Avgasventil: 1.600” Rostfri (Längd +0.100”) Detta är då inge kriteria, är det Chevy ventil, månne?

Ventilsäten: 5 Angle Valve Job ??????????????? Räknar man in ALLA vinklar man hittar nuförtiden

Ventilfjädrar: High performance för lyft upp till 0.500” (Hyd. Roller) Det var en mesig roller....

Imponerar inte ett skvatt.....

Link to comment
Share on other sites

Ventilsäten: 5 Angle Valve Job ??????????????? Räknar man in ALLA vinklar man hittar nuförtiden

Ventilfjädrar: High performance för lyft upp till 0.500” (Hyd. Roller) Det var en mesig roller....

Imponerar inte ett skvatt.....

Jo man räknar alla vinklar på sätet om man ska vara petig. Själv nöjer jag mig med tre, tycker det räcker alldeles utmärkt...

Max lyfthöjd .500 låter tamt om man vill ha lite rappare grejer.

Hur är det med tjockleken på toppytan, vill ju gärna ha lite material bakom om det ska gasas ordentligt...

Priset är väl det som imponerar mest...

Link to comment
Share on other sites

Hejsan på er alla. För min del så är jag jätte nöjd med mina toppar från speedlab. Men jag valde inte dom som har bästa pris på. Jag sa att jag ville ha toppar som klarar min kamaxel och lite mer ändå. Min kam lyfter 0,528. Så jag ville ha en topp som klarde minst sexhundra i lyft. Samt att jag ville 205 i insugs ventil. Avgas kommer jag inte ihåg måste titta på pappret som jag fick med. Ville att dom skulle likna victor junior. Och jag fick exakt det jag ville ha. Samt att dom hade pratat med någon person over there. Om min ide var okay. Jag vile ha lite extra för framtiden. Mitt pris blev hemma hos mig 18000 skr. Vilket är klart ett bra pris. Jag vet att dom själva använder dessa toppar i sin egen ban Corvette. Jag är mycket nöjd kund till dom. Bra service med får man.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Speed labs toppar ser ut som Pro comps Victor jr kopior.

Jag har pratat med Alex Denysenko om Floo Tek topparna som säger att han känner ägaren på Tri State och denne säger att Floo Tek topparna till Ford smallblock är gjutna i Nya Zeeland och bearbetade+hopsatta i deras verkstad i USA.

Jag har pratat med en annan Amerikanare som bytte ut ett par Edelbrock performer rpm mot ett par Floo Teks och han tyckte Rpm topparna var leksaker gemförelsevis.

Jag har själv köpt ett par Floo Teks från Alex och det enda jag kunde se som inte var bra var guide platesen. Hålen i dom stämde inte överens med hålen i topparna. Jag fick fila lite i guide platesen sen passade dom klockrent.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Bråkar mig in i tråden lite..

http://www.tristatecylinderhead.com/cat ... cts_id=149

Dessa toppar, kan man bara köra den "Bolt-on" på en lätt vass kam?

Eller måste man köpa kam efter toppar?.. :roll:

Tror inte kammen är långt från original men den gör en fin klang i motorn.

Tänker byta ut den om man köper toppar, men då i samma klass som den jag har nu.

Link to comment
Share on other sites

Låter väl bra då man bollar med många specs och många vinklar.

Förr räknade man in endast dom egentliga sätesvinklarna.

Om man jämför med Edelbrock har man inte ribban så värst högt, antar jag.

Kan inte ta ställning till något jag inte provat, men förundrar mej lite:

Om man nu har långt över 2" insugsventil med +.100 ventilskaft - varför plockar man dit fjädrar som endast pallar för .500 lyft :?:

Det är en mismatch som heter duga. Fjädrarna åker direkt i skroten, och en 2.05" insugsventil är onödig, om man inte vet vad man skall göra med resten av förbränningsutrymmet, man har ju endast 4.03 borr?

Link to comment
Share on other sites

Tobias. Ett par bättre toppar är aldrig fel,dessutom är dessa inga all out performance toppar bara ett par betydligt bättre än original.

Tomas.Jag håller helt med om 2.05 ventilen i en 4.030 borr,dessa passar bättre i big bore eftermarknads block.

Jag är inget Edelbrock fans direkt men tycker deras grejor är helt ok.

Edelbrock toppar vaknar till rejält med lite portning,hoppas dessa Floo Teks gör det oxå.

Man får komma ihåg att det är lite lågbudget på dessa toppar.

Desstå roligare om det funkar bra.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Min anledning är att jag satsar på en 408 i framtiden. Därför valde jag större sortens ventiler. Dom topparna som dom marknadsför har mindre 202 ventil. Det är chevas org ventil 196 tror jag dessa har. Det har jag i mina orginal toppar som grottis gjorde i ordning. Men dom räcker inte till en 408. Så det var anledningen att jag skaffade dessa toppar i stället.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Om man nu har långt över 2" insugsventil med +.100 ventilskaft - varför plockar man dit fjädrar som endast pallar för .500 lyft :?:

Det är en mismatch som heter duga. Fjädrarna åker direkt i skroten, och en 2.05" insugsventil är onödig, om man inte vet vad man skall göra med resten av förbränningsutrymmet, man har ju endast 4.03 borr?

Kan ju vara så att man ändå räknar med att folk beställer en fjäder som pallar det lyft man så önskar. Har man sen rest upp kanalerna lite i toppen så att hela övre delen ligger lite längre upp än normalt, alltså det plan där fjädrarna vilar eller rättare sagt botten under ventilkåpan - ja då vill man nog gärna ha lite längre ventil för att få plats med en fjäder som kan ha lite rörelselängd. Alla typer av lite grövre fjädrar kräver utrymme om de ska hålla länge... när inte detta finns sätter man i en mindre innanför... Men det där vet ni ju...

Sen kan man ju alltid diskutera behovet av storleken på ventil... ett par Boss302 toppar tex (C9ZE-A.....) har en tallrik på 2.23" på insuget... dessa hade ju 4" borr också... Som vanligt är det ju behovet som styr men vill man ha ett par toppar att växa i som föregående skriver... kanske nårra att gräva lite själv i också... då ser de ju faktiskt riktigt intressanta ut... Bestämmer man sig då bara för stor ventil, lite maffigare fjädrar sen den volym på insugskanal som man kan tänkas behöva... en +400" i volym vill ju gärna ha en kanal över 200cc om det ska fylla vettigt på de höga varven...

Link to comment
Share on other sites

Hursomhelst vidhåller jag att en stor insugsventil tar mera än den ger i gatbruk. Utan att ha kört en 302 Boss, vågar jag påstå att den är ordentligt slö (allt är givetvis relativt) på låga varv, för att sedan rusa till i övre registret. Lägg till automat+ låg stallspeed+ ökenutväxling så har man ett paket som funkar som en dieselmerca från 1973, där det tog en förmiddag att nå 110 blås trots plattan i mattan.

anyway, onödigt för mej att käbbla emot, har varken speedlab toppar eller 302 Boss.

Åker hemkörd portning med 1.9/1.6 ventiler i sniktoppar.

Link to comment
Share on other sites

Det Thomas FB säger ligger det mycket i. Precis samma sa grottis på den tiden det inte fanns alu toppar att få tag i. Och visst funkar det bra med org toppar som är portade på rätt sätt och med cheva ventiler med grottis egna släppvinklar på ventiltalriken. Som inte gick att slipa i sådan kallade vanlig ventilslip. Utan jag blev tvungen att åka till honom igen för att få rätt vinklar i hans avancerade ventilslip. Men ska man upp i volym på motor så räcker inte dessa enligt vad han sa till mig.( Jävligt tråkigt att han har gått bort. För han var en guru i särklass). Så därför valde jag ett par toppar med större ventiler. Och att dom är så mycket lättare är ett plus, samt att dom behåller inte värmen lika lätt som ett par gjutjärnstoppar. Och jag tycker inte att du käbblar Thomas. Tycker du kommer med mycket vettiga inlägg. Skulle tro att inte många sitter på en sådan kunskap som du har. Och tackar allfall jag för.

Berra

Link to comment
Share on other sites

onödigt för mej att käbbla emot

Inte alls - är väl det forum är till för... att man kan diskutera saker relativt fritt...

Självklart är det som du säger med tallrikstorlekar och sånt... Att lägga på ett par fetingtoppar på en standard motor i övrigt blir ju mest knas... man kommer ju faktiskt väldigt långt med ett par urgrävda orginaltoppar.

Håller med Morgan där... vore kul o veta mer om era projekt...

Link to comment
Share on other sites

Men ska man upp i volym på motor så räcker inte dessa enligt vad han sa till mig.

Helt rätt. Ford har dåliga kanaler i originaltopparna, och inte heller mycket gods att porta från. Ombyggnaden av dessa std. toppar är inte förnuftigt, det blir för mycket arbete, och är motiverat att köpa bra alutoppar.

Om man inte kör S/SS- vill säga.

En 351 Musse i F/S är ganska cool, men här är ju topparna helt en annan femma ... :--:--

Nedan ett par kanaler från smogtoppar....

Notera hur lite vägg det blir kvar mellan insugskanal och stötstång. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Boss topparna är cleveland toppar och dessa är av canted valve design.

När ventilerna öppnar hamnar tallriken längre ifrån cylinderväggen och

luft strömmen in blir inte störd av cyl.väggen.

Därav funkar det med stora ventiler i sådana toppar.

Sen i verklighetens namn hur mycket det gör??????

En kompis till mej har just byggt en GT-40 med en strokad 302,han fick ur 546 hästar med hemportade vic jr toppar. 2.05 ventil och 4.00 i borr!!!

Men toppeffekt är ju inte allt.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Projekt cruising kärra: 289" 0.30 borr ganska mycket honad.

Floo-Tek alu toppar 180cc 1.94-1.54 ventiler planade för 11.1:1 i komp med smidda flattop kolvar. En halv snäll mek kam på 250-260 grader@.050 och lyfter 568-592. Ett gäng duktiga fjädrar på det.

Sen ska den förhoppningsvis orka snurra fart på den lilla söta JPT 8" turbinen.

Saknas tyvärr pengar att få ihop den nu. Men längtarrrrr.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Det finns en del trix att ta till då man vill komma runt problemet med (alltför) stor insugsventil, men man skall ju inte lära ut allt :--:--:--

Dessutom är det ganska detsamma vilken ventil på en gatbil, så länge kombon inte blir totalt åt skogen, utan håller sej ungefär på "spelplan".

En bra gatmotor kommer utan ansträngning upp till 1,5-1,8 hp / kubiktum, fastän alla legobitar inte skulle passa till 100%.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...