Jump to content

Featured Replies

comment_74464

Hej!

Jag har en C6 låda och trodde att det var fel i packboxen mellan lådan och kardanen. Jag bytte packboxen och upptäckte då att det läckte olja ändå. Dock upptänkte jag att läckaget inte var från packboxen utan ifrån axeln som går in i lådan. Alltså, det läcker olja inifrån axeln som går in i lådan och inte ifrån packboxen som omsluter axeln.

Pratade med Hansen Racing som sa att det jag menade var "medbringare" som förmodligen läckte.

Så nu kommer några frågor...

1. Heter delen medbringare på svenska och joke på engelska?

2. Finns det någon plugg till medbringaren som man kan trycka dig för att stoppa läckaget eller måste man byta hela medbringaren?

3. Vart kan man få tag i delar/ny medbringare ifrån

4. Vad är medbringaren gjord i för material? Kan man svetsa fast en liten rund plåtbit som täpper till.

Sry att jag inte inte kan ge mer detaljerade beskrivningar... mitt ordförråd på bildelar är något begränsat när det kommer till dessa bitar. :?

comment_74479

Det finns säkert en bra anledning till varför man låtit medbringaren vara öppen även i den änden mot knutkorset. Kanske ville man undvika störningar i medbringarens rörelse på den utgående axeln, när bakaxeln rör sig upp och ner, som skulle kunna medföra att den axiella belastningen på den utgående axeln blir så stor att lådans funktion störs. Det kanske till och med skulle kunna orsaka skador i lådan.

• 4 weeks later...
  • Author
comment_75919

Jag har tittat på nätet fram och tillbaka efter en ny medbringare till min C6 låda och det verkar finnas massor med olika varianter.

Nu till en massa frågor:

1. Finns det olika medbringare till C6 lådor?

1.1 Varierar dom i längde?

1.2 Har dom olika antal kransar (kuggar) som man för på axeln i växellådan?

1.3 Hur säkerställer man att man beställer rätt medbringare?

2. Det verkar vara knepigt att få ett bra grep om grejerna pga. att vissa hemsidor saknar bilder eller beskrivningar på grejerna. Vet man inte exakt vad det är man ska ha så är det svårt att hitta dom. Några bra tips på bra sidor med bra priser? (Svenska som osvenska)

• 6 months later...
comment_86111

Hade samma problem med min C6. Höll på att göra mig tokig att alltid ha en oljepöl under bilen i garaget.

Till slut upptäckte jag att yoke´n i sig själv inte var tät.

Den har en täckbricka i änden mot knutkorset.

Anledningen att den är där är för tillverkning av splines-en. Hursomhelst den var inte tät. Jag tog den o hällde i en skvätt avftetning o den bara droppa ur.

Enkel fix, bara att svetsa fast den. Inte helt enkel svets tyvärr. Brickan är tunn och godset runt tjockt.