May 29, 200915 yr comment_74464 Hej!Jag har en C6 låda och trodde att det var fel i packboxen mellan lådan och kardanen. Jag bytte packboxen och upptäckte då att det läckte olja ändå. Dock upptänkte jag att läckaget inte var från packboxen utan ifrån axeln som går in i lådan. Alltså, det läcker olja inifrån axeln som går in i lådan och inte ifrån packboxen som omsluter axeln.Pratade med Hansen Racing som sa att det jag menade var "medbringare" som förmodligen läckte. Så nu kommer några frågor...1. Heter delen medbringare på svenska och joke på engelska? 2. Finns det någon plugg till medbringaren som man kan trycka dig för att stoppa läckaget eller måste man byta hela medbringaren?3. Vart kan man få tag i delar/ny medbringare ifrån4. Vad är medbringaren gjord i för material? Kan man svetsa fast en liten rund plåtbit som täpper till.Sry att jag inte inte kan ge mer detaljerade beskrivningar... mitt ordförråd på bildelar är något begränsat när det kommer till dessa bitar.
May 29, 200915 yr comment_74465 Kollat tätningen på axeln som ska täta mot medbringarens (Slip Yoke) framände ?
May 29, 200915 yr Author comment_74466 Hur kollar jag den? Sitter inte den inne i lådan? eller ska den följa med när man drar ut den?
May 29, 200915 yr comment_74467 Den sitter som på bilden, på axeln inne i lådan.En annan sak skulle kunna vara att medbringaren/kardanen är lite för kort för att medbringaren ska täta mot axeltätningen.
May 29, 200915 yr Author comment_74476 Inne i lådan... naturligtvis.... Det som jag inte förstår är hur den kan läcka från knutkorset. Är inte hela medbringaren en hel bit metall eller är den ihopsatt av flera olika delar?!
May 29, 200915 yr comment_74479 Det finns säkert en bra anledning till varför man låtit medbringaren vara öppen även i den änden mot knutkorset. Kanske ville man undvika störningar i medbringarens rörelse på den utgående axeln, när bakaxeln rör sig upp och ner, som skulle kunna medföra att den axiella belastningen på den utgående axeln blir så stor att lådans funktion störs. Det kanske till och med skulle kunna orsaka skador i lådan.
June 24, 200915 yr Author comment_75919 Jag har tittat på nätet fram och tillbaka efter en ny medbringare till min C6 låda och det verkar finnas massor med olika varianter. Nu till en massa frågor:1. Finns det olika medbringare till C6 lådor?1.1 Varierar dom i längde?1.2 Har dom olika antal kransar (kuggar) som man för på axeln i växellådan?1.3 Hur säkerställer man att man beställer rätt medbringare?2. Det verkar vara knepigt att få ett bra grep om grejerna pga. att vissa hemsidor saknar bilder eller beskrivningar på grejerna. Vet man inte exakt vad det är man ska ha så är det svårt att hitta dom. Några bra tips på bra sidor med bra priser? (Svenska som osvenska)
January 17, 201015 yr comment_86111 Hade samma problem med min C6. Höll på att göra mig tokig att alltid ha en oljepöl under bilen i garaget.Till slut upptäckte jag att yoke´n i sig själv inte var tät.Den har en täckbricka i änden mot knutkorset.Anledningen att den är där är för tillverkning av splines-en. Hursomhelst den var inte tät. Jag tog den o hällde i en skvätt avftetning o den bara droppa ur. Enkel fix, bara att svetsa fast den. Inte helt enkel svets tyvärr. Brickan är tunn och godset runt tjockt.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.