Jump to content

Mustangägare betalar för mycket skatt


grufman

Recommended Posts

Stämmer!

Blir det pengar tillbaka kommer jag med tårta! :D

/Nicke

Här får du ett tips Nicke. Ska föreställa en musse.... ;)

/MOS

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

d.nilsson skrev:

Hur gör jag för att få dit några värden på mitt regbevis då?

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 272 G/KM.

står på ditt regbes

Aaa, tillägsinformation :) Tackar!

Link to comment
Share on other sites

Hehe verkar som jag ligger lägst bland GTorna ;)

2367 kr

Det var samma som för mig, jag lade dock på "Vägtrafikregisteravgiften" på 43kr...

Vår skatt är enbart viktbaserad och våra kärror väger 1710kg. Inget om avgastjafs i den uträkningen som jag förstår.

Link to comment
Share on other sites

Hehe verkar som jag ligger lägst bland GTorna ;)

2367 kr

Det var samma som för mig, jag lade dock på "Vägtrafikregisteravgiften" på 43kr...

Vår skatt är enbart viktbaserad och våra kärror väger 1710kg. Inget om avgastjafs i den uträkningen som jag förstår.

Varför e det så?

Är det nått som kom från 2006 ?? Eller vadå?

Nyfiken ;)

Link to comment
Share on other sites

Så här är det:

Beskattning efter koldioxidutsläpp gäller för nyare personbilar, vilket betyder bilar som är av fordonsår 2006 eller senare, samt äldre personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, El eller Hybrid.

Alla andra bilar beskattas som tidigare utifrån vikt och drivmedel.

Så här räknar du ut den nya skatten som börjar gälla den 1 januari 2011:

För bensinbilar:

Ta reda på den officiella siffran för CO2-utsläppet. Den del som överstiger 120 (gram/km) multipliceras med 20. Lägg till grundskatten 360 kronor. Klart.

För dieselbilar:

Här är det fler faktorer, vilket kräver rätt uträkningsordning. Den del av CO2-utsläppet som överskrider 120 (g/km) multipliceras med med 20, och till detta läggs 360 kr, varefter summan multipliceras med 2,55 och resultatet adderas med 250. Formeln för detta ser ut så här: 2,55 * (360 + XX * 20) + 250. XX står för CO2-grammen över 120 g/km.

http://www.automotorsport.se/news/17427 ... -bilskatt/

Finns info här oxå: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/

Vilket betyder att jag inte behöver betala för att jag skitar ner! Härligt! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej, Denise på BIRF här!

Ser att det varit en väldig aktivitet ang skatten här! 8)

Efter olika uträkningar på olika Mustanger visar det sig att det bara verkar vara Ford Mustang GT500 med 5.4L kompressormatad motor och manuell låda har fått felaktiga Co2-värden. Säkert andra bilar också men jag har bara räknat på Mustanger.

Börjar med dem eftersom pilotfallet var en sådan.

Det finns 60 st sådana registrerade i Sverige. Jag kommer att se till att alla dessa bilägare får ett brev med möjlighet att skicka en fullmakt till mig för att få Co2 värdet ändrat. Det är en enkel process, jag kommer bara att skriva ett brev till Skatteverkets fordonsavdelning med begäran om ändring av Co2-värdet. Men för att jag ska kunna göra det för bilägarens räkning beöver jag en fullmakt som visar att jag får agera som ombud i denna fråga.

Ni som är ägare till en bil av aktuell modell och som vill kontakta mig själva genast kan göra det på info snabela birf.org

P.s. Jag gillar också tårtor ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...