Jump to content

Recommended Posts

Min trötta Audi a6 2,6 varvar 3000 i 105 km/h!!!

Blir lite tråkig och törstig att åka land och rike runt med.

Du kommer att hamna i närheten av det.

Men den kommer att vara betydligt roligare än Audin :twisted:

Jag har 4.11 i min mustang,att hålla 85-90 går alldeles utmärkt med pytte små ljuddämpare och 3" system 8)

Don´t fear the gear.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har 3.55 i min och funkar ok men som sagt med mins däck 235/45 17 så ska det gå 100km/h vid 2950 rpm. brukar ligga och åka kring 2500 och det går typ 85-90 uppskattningsvis eller 120+ på mätaren, hade 2.73 org. Blev betydligt mkt piggare! Har beställt ett nytt drev till hastighetsmätaren oxå, ska hämtas i morgon. Kostar 250 spänn och det kan det vara värt. Enkelt och byta sitter på hast.vajern nere vid lådan.

Link to comment
Share on other sites

Har 3.55 i min och funkar ok men som sagt med mins däck 235/45 17 så ska det gå 100km/h vid 2950 rpm. brukar ligga och åka kring 2500 och det går typ 85-90 uppskattningsvis eller 120+ på mätaren, hade 2.73 org. Blev betydligt mkt piggare! Har beställt ett nytt drev till hastighetsmätaren oxå, ska hämtas i morgon. Kostar 250 spänn och det kan det vara värt. Enkelt och byta sitter på hast.vajern nere vid lådan.

Jag har samma rullomkrets på bakhjulen (2022 mm) som du så jag borde väl landa på samma rpm i 100kmh då? Mäter du hastigheten med gps?

Vad har du för turbin i din bil?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kolla här:

http://www.axleandparts.se/download/tire-gearratio.pdf

elller här:

http://www.markwilliams.com/calculators.aspx

kan du ju laborera lite själv oxå.

3.55 tycker jag är hyfsad allround om man inte åker en massa motorväg så klart. men som sagt om man bara rödljusrejsar och åker i stan kan man ju gå ännu lägre oxå.

Har en turbin med 2500-2900 stall och det funkar bra ihop tycker jag. Om jag bromsar fast kan jag hålla den till ca 2400 vid start.

Link to comment
Share on other sites

Kan det där verkligen stämma? :shock:

Om man räknar på det jag har nu; 265/40-17 & 2;79 så skulle jag ha 2200rpm i 100kmh? Jag ligger 500rpm över det. Beror det på min 2500 stallande turbin?

3.55 tycker jag är hyfsad allround om man inte åker en massa motorväg så klart. men som sagt om man bara rödljusrejsar och åker i stan kan man ju gå ännu lägre oxå.

Hoppas på att 3,55 skall bli som du skriver. Lagom...

Har en turbin med 2500-2900 stall och det funkar bra ihop tycker jag. Om jag bromsar fast kan jag hålla den till ca 2400 vid start.

Hoppas ha samma reultat...

Link to comment
Share on other sites

Låter konstigt, men den måste då antingen "slira" på turbinen eller oxå har du en annan utväxling redan? brukar ligga och åka på 2500rpm och då går det ca 85 enligt kalkylatorn, varvar jag mer så blir det lite livat i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den ska slira tills man fått upp varven och sen ska det bli stopp. Min turbin som gått kanske 200 mil känns då så, kan se lite över 3000 om man tvärgasar i högra fart, har ingen motorbroms förns man börjar vara heller, dvs ligger man på 2000 och släpper så rullar bara bilen. Om det ska va så? Antar det. Är det lika på alla växlar annar om det bara är på en så kan det vara dags att justera bromsbanden i lådan, gjorde det på min c6a när jag satte in shiftkittet.

Link to comment
Share on other sites

Lika på alla växlar, lådan dessutom nyrenoverad. Känns som sagt som om den aldrig "biter" utan att det är slir hela tiden, dock mer på lägre varv än på högre. Motorbroms känner jag inget av alls. Det har jag inte testat någe vidare iofs, skall göra det....

Det jag klurar på är om utväxlingen bak är så hög att den helt enkelt inte känns seg för det.

Link to comment
Share on other sites

Om man fisåker efter landsvägen skall inte ett sånt stall kännas som det slirar. Dålig turbin kanske???

Gresse

Köptes ny i våras, men jag vill gärna tro det jag med.

Okej, jag fick ju rådet att inte köpa en billig "på hyllan" turbin men inte trodde jag att de skulle uppföra sig sådär... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att den varvar 4500, då ska det ju gå rätt fort på ettan, minns inte exakt men enligt kalkylatorn ska du ha 80 km/h på ettan vid 4500 rpm har du det tidigare är det nått som slirar om du har 2,79utv. Efter ca 2500 ska det ju inte slira.

Link to comment
Share on other sites

Hughes är ett bra märke. Prova att åka så sakta som möjligt på högsta växeln du kanske måste koppla ur kickdownen(du har väl inte manuellt ventilhus :twisted: ) trampa full gas kolla varvtalet den sticker upp i,det är ditt stallspeed...Nästan rätt...skulle vara helt rätt om du hade transbrake att hålla fast den på men men.

Kan skilja lite mot tillverkarens stall,men dom vet kanske inte vilken motor du har i.

Mer effekt(vridmoment)=högre stall

Mindre= Lägre stall.

Många åker 8" turbiner på gatan med mycke stall,ska ju inte funka enligt vissa experter men en bra turbin låser upp(läs slirar lite) mycket tidigt vid liten belastning,stallar den 5000 skulle det ju inte gå att åka under 150 annars.

Hoppas det var nåt nyttigt.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...