Jump to content

Säsongen slut...? Övertryck i Oljesystemet. Kolvringar?


JockeR CMC476

Recommended Posts

Hallå i sommarhettan 8)

Skulle på första längre resan med mussen i helgen. Efter ca 12 mil stannade jag för att kolla läget, då var nästan hela motorrummet fullt med oljestänk! Det droppade olja från balkarna i motorrummet ner på asfalten.. mycket olja var det.

Jag kollade oljenivå och vände hemåt... Efter 6 mil stannade jag och kollade igen, då hade det torkat upp lite faktiskt, det droppade inte längre iaf... Skumt.

Det beror ju helt klart på övertryck i oljesystemet, det läcker ut genom oljestickan och oljepåfyllningen.

Jag vet att det är rätt mängd olja i motorn, jag har ny pvc ventil i högra ventilkåpan (pass. sidan)anslutet på förgasaren som är en ny Edelbrock 600 cfm och ett ventilerat lock med filter i på vänstersidan, jag har bra vakuum i insuget (15-17) och jämn komp på alla cyl..

Topplockspackning? Kolvringar? Eller kan det vara något enklare? Konstigt att det läckte ut mindre på väg hem..

Vill bara veta vad ni tror..

Link to comment
Share on other sites

Det är inget dumt svar, jag förstår att du undrar.

Har i nästan 4 liter. Har även köpt ny oljesticka och rör för att vara säker på att stickan visar rätt. Har bytt olja tre gånger i bilen och jag brukar få ut nästan 4 liter.

Jag fyllde på en halvliter för att vara på den säkra sidan innan jag åkte tillbaka hemåt. så det var nog t.o.m. mer olja i på väg hem, ändå verkade det som det tryckte ut mindre på väg hem..

Link to comment
Share on other sites

okej det är ju bra att veta, när jag sist bytte olja och filter hällde jag i som sagt nästan 4 liter det är nog 2-3 dl kvar i 4l dunken, detta inkl. filterbyte.

Nivån på stickan låg mitt på safe området så jag tror inte att det är för mycket olja i faktiskt, men det är ju helt klart bra info, ingen skulle bli gladare än jag för att slippa riva motorn mitt i säsongen :?

spelar det någon roll vilken av ventilkåporna som man ansluter till insuget genom pvc ventilen och vilken man sätter filtret på tror ni?

Link to comment
Share on other sites

3½ Liter olja ? :shock:

Själv häller jag i en 4 liters dunk och fortsätter med en 1-liters.

När jag kommit upp i totalt 4.7 ungefär så brukar det vara lagomt på oljestickan.

Enligt Hansen Racing ska det gå i 4,73 liter olja i en 302.

Verkar bara vara du som läst på Tobias. :-- En smallblock ska ha 5 Quarts, = 5 x 0,946L (inkl filter). Varför skulle man köra med mindre olja?

Visar det fullt efter 3,5l då har man fel längd på oljestickan. Det är heller ingen fara att slå i någon dl för mycket.

(olja i motorummet) Bland annat kan det orsaka tryck ur oljepåfyllningslocken om man har dålig vevhusventilation.

Link to comment
Share on other sites

Tror du har problem med ventilen i kåpan.

Prova att ta bort den och sätt en slang rätt i kåpan som du hänger ner en bit. Som test. Jag kunde inte använda ventil på min.

Kolla att oljepåfyll.locket kan andas.

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag varit i garaget och kollat lite. Det är bra sug i PCV ventilen, den är ju ny så det borde det vara, filtret på andra ventilkåpan är nytt också.

Jag varmkörde bilen och tog sedan bort filtret vid oljepåfyllningen och där verkar allt helt normalt det ventilerar knappt alls, inte så man känner det med fingrarna iaf. På andra sidan däremot där PCV ventilen sitter ventilerar det ganska friskt, man känner det med fingrarna. och så ryker det en del där också.

Detta är på samma sida som jag har ett tickande oljud, jag har misstänkt ett grenrörsläckage, men det verkar vara något med ventilerna där, fast topparna är nyrenoverade..

Vad tror ni? Topplockspackning, otäta ventiler, stötstänger, lyftare??

Ska göra ett "Leak Down test" på den ikväll så vet man om det är någon cylinder som inte håller trycket.

Link to comment
Share on other sites

Min cleveland tryckte ut olja förra sommaren när man låg och varvade lite på långvägen, hade då ett kromat "billigt" lock på ena ventilkåpan och en slang till edelbrocken på andra. Såg ju snyggt ut, satte tillbaka det gamla locket med slang och drog in det i luftburken = tät ( ja som innan i alla fall..).

Link to comment
Share on other sites

Jaha grabbar då har man tok-mekat i ett par dagar :)

Eftersom jag hade ett missljud från ena toppen samt att det ventilerade mycket där tog jag och bytte toppackning, insugspackningar och lyftare på den sidan,jag kontrollerade även ventilerna med vakuumsug. Jag har kört ca 12 mil idag utan att det trycker ut någon olja. Men... (tony erwing 2) Den låter som en gammal Volvo diesel i motorn :shock:

Enligt min motormek på orten är det normalt att det tar en stund innan hydrauliska lyftare fylls med olja och slutar låta. Efter 12 mil fick jag nog med att vänta och började justera om muttrarna till vipporna. Först hade jag dragit dem i botten som man ska göra när man har orginal vipparmsbultar med stopp på. Sen justerade jag dem enligt boken, tills stötstången inte går att röra med fingrarna + ca 1 varv. Resultatet= ännu värre!

Hur gör man :?::?::?:

Tilläggas ska att jag inte känner till vilken kam som sitter i bilen.

Detta har egentligen inte med det ursprungliga problemet att göra, jag tyckte att det var för högt motstånd i filtret på den sidan som inte går till insug-pcv så jag tog bort det och satte en slang ner på sidan av motorn, och nu verkar det inte bli övertryck längre. Ska det inte bli :)

Förmodligen samma som Gresse och Macke är inne på. Ventilationen jag har i ventilkåporna är inte ovanligt mycket enl. expert.

Link to comment
Share on other sites

Visst kan någon lyftare ta en stund på sig ibland innan de är fyllda, men sällan alla på en gång.

Har du någon gammal ventilkåpa så kan du skära bort överdelen och provjustera med motorn igång. Det kanske inte är det problemet, men du får möjlighet att lokalisera om det är en eller flera som låter.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ställt om ventilerna enligt boken, med momentnyckel, men det låter lika jävligt än. Det enda jag kan komma på som det kan vara är dåligt oljeflöde/pump eller så behöver jag shims eller längre stötstänger p.g.a. planade toppar. Vad tror ni? Är det verkligen så känsligt med ventilspel på hydrauliska lyftare eller beror det på att de är nya?

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden började med att det tryckte ut olja i motorrummet. Skramlade det då också, eller är skrammlet något som tillkommit.

Åk till någon V8 kunnig i dina hemtrakter och få en ordentlig diagnos gjord.

Link to comment
Share on other sites

JH: P.g.a. att den ventilerade mycket i ena ventilkåpan bytte jag topppackning där och när jag ändå hade bort allt bytte jag alla lyftare på ena sidan för att det var en lyftare där som förde liv av sig. Och nu får jag inte tyst på de nya lyftarna. Det ursprungliga felet hade, vad det verkar, Macke svaret på :)

Link to comment
Share on other sites

JH: P.g.a. att den ventilerade mycket i ena ventilkåpan bytte jag topppackning där och när jag ändå hade bort allt bytte jag alla lyftare på ena sidan för att det var en lyftare där som förde liv av sig. Och nu får jag inte tyst på de nya lyftarna. Det ursprungliga felet hade, vad det verkar, Macke svaret på :)

Ok, du bytte alltså alla lyftare på ena sidan. Smorde du då upp och körde in lyftarna.

Anledningen till att den första skramlade kan ha varit en nedkörd lyftarloob, och att det nu är flera.

Det kan vara helt fel, men om du har jämn smörjning till båda sidorna och det har förvärrats efter lyftarbytet så är det åtminstonde avgränsat.

Roterade lyftarna lätt när du monterade nya?

Link to comment
Share on other sites

Nu är problemet löst! Det visade sig vid en andra kontroll av vipporna efter varmkörning att jag inte hade något förtryck på stötstängerna till lyftarna. Min 351W-69 har vipparmsbultar med stopp på, dem ska man dra i botten med moment vilket jag också hade gjort. Problemet var bara att eftersom mina topplock är planade (okänt antal gånger) Så stämmer inte geometrin där riktigt. Jag löste detta genom att använda låsmuttrar som går att dra längre ner. Egentligen ska jag ha längre stötstänger, får ta det vid ett senare tillfälle :) Tack för inputen boys ha en trevlig semester, det ska jag ha 8)

Link to comment
Share on other sites

Nu är problemet löst! Det visade sig vid en andra kontroll av vipporna efter varmkörning att jag inte hade något förtryck på stötstängerna till lyftarna. Min 351W-69 har vipparmsbultar med stopp på, dem ska man dra i botten med moment vilket jag också hade gjort. Problemet var bara att eftersom mina topplock är planade (okänt antal gånger) Så stämmer inte geometrin där riktigt. Jag löste detta genom att använda låsmuttrar som går att dra längre ner. Egentligen ska jag ha längre stötstänger, får ta det vid ett senare tillfälle :) Tack för inputen boys ha en trevlig semester, det ska jag ha 8)

Ok :D Tuta och kör.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...