Jump to content

Recommended Posts

Är inte hemma och behöver veta vad min Mach 1 -73 med 351C väger, komer inte ihåg regnr så jag kan inte kolla på transportstyrelsen :)

Vad kan grejerna inanför huven samt vxllåda väga? Funderar på om jag får ta bilen på släp med B-kort.

Någon som vet?

Janne, finns att välja på.Beroende på totalvikt etc.

Förra månaden hyrde jag ett bilsläp och körde åt en kompis. Detta på OKQ8. Då hade dom bilsläp för både B-kort och E-kort!

När jag hämtade, var vagnarna identiska men det ena var nerklassat så du klarade dig på B-kort (och säkert en hyfsat stor dragbil?). Men sedan en annan fråga om du bara klarar en Fiat 500 på släpet med B-kort? :--

Hittade uppgifterna... Bilen väger 2000 kg... Motor ca 350 kg oxh lådan 75... Får bara dra 1400 kg ink släp. Släpet på ok väger 670 kg... Fasiken, blir för dyrt att anlita någon för transportem.

Finns inga genvägar, skaffa manliga kort eller betala någon annan att göra jobbet.

Att ens skaffa ett ekipage som är 100% lagligt är inte lätt om man inte använder C korts lastbil.

Uppsala trailercenter har bilsläp med 3500kg totalvikt men då är ju problemet, vilken bil ska dra det? Finns väldigt få bilar som tar den vikten.

Ett litet tips också. Det är bilens tjänstevikt som säger vad den väger, inte totalvikt!

Jag har BE CE DE så detta med vikter är inte så svårt. ;)

Guest my little pony

Hej....Herr konstapel mitt i gata står....säger så här....

- Ett släp med större totalvikt en bilens papper är olovlig körning, där kan det sluta med indraget körkort...

- Ett släp med laglig totalvikt enligt bilens papper men med en ca 10%

övervikt kan bli böter......men med för mycket övervikt kan det bli indraget körkort med.....

Ett gott råd skaffa E-kort och en laglig bil o dra med så är det inga problem....många tjejer har E-kort idag för att dra sina hästar efter bilen....

Lycka till mvh "my little pony"

Uppsala trailercenter har bilsläp med 3500kg totalvikt men då är ju problemet, vilken bil ska dra det? Finns väldigt få bilar som tar den vikten.

Spelar ingen roll att släpet har en totalvikt på 3500 kg. Det intressanta är hur mycket ekipaget väger. Låt säga att släpet inklusive last väger 2000 kg så är det ok om bilen får dra den vikten.

När jag hämtade min musse i Södertälje Hamn i vintras hyrde jag bilsläp från Uppsala Trailercenter. För en dag tog dom 550 kr och ytterligare 40 kr om man vill ha självriskreducering. För 3 timmar kostade det 390 kr.

/MOS

Spelar ingen roll att släpet har en totalvikt på 3500 kg. Det intressanta är hur mycket ekipaget väger. Låt säga att släpet inklusive last väger 2000 kg så är det ok om bilen får dra den vikten.

/MOS

Har du BE kort?

Jag går iaf efter vad transportstyrelsen och mina böcker säger:

Om släpvagnens totalvikt är mer än 750 kg, ska två villkor vara uppfyllda:

släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt

släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3 500 kg.

Se: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... t-korkort/

En totalvikt är alltid en totalvikt oavsett om du har tomt släp eller en bil på. Hade du haft rätt hade transportstyrelsen pratat om bruttovikt istället! Mycket viktigt att skilja på begreppen tjänstevikt, totalvikt, maxlast och bruttovikt!

Spelar ingen roll att släpet har en totalvikt på 3500 kg. Det intressanta är hur mycket ekipaget väger. Låt säga att släpet inklusive last väger 2000 kg så är det ok om bilen får dra den vikten.

/MOS

Har du BE kort?

Jag går iaf efter vad transportstyrelsen och mina böcker säger:

Om släpvagnens totalvikt är mer än 750 kg, ska två villkor vara uppfyllda:

släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt

släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3 500 kg.

Se: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... t-korkort/

En totalvikt är alltid en totalvikt oavsett om du har tomt släp eller en bil på. Hade du haft rätt hade transportstyrelsen pratat om bruttovikt istället! Mycket viktigt att skilja på begreppen tjänstevikt, totalvikt, maxlast och bruttovikt!

Ja, jag har BE-kort. Utgick ifrån den behörigheten i mitt exempel (vilket jag borde ha nämnt).

Vidare är 2000 kg en bruttovikt.

Enligt Transportstyrelsen:

"BE-körkort:

behövs om släpvagnens totalvikt är högre än bilens tjänstevikt

eller

om släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt är över 3 500 kg"

/MOS

Yes, ni har så rätt.

Enkelt: med B-kort gäller släpets totalvikt dvs det spelar ingen roll om tomt eller lastat. Misstänker polisen att det är överlast, så måste dom väga. E-kort så gäller bruttovikt dvs släpets verkliga vikt. I praktiken måste släpet vägas (vägstation) för att avgöra överlast eller ej.

Överlast = skitdyrt eller det kan bli olovlig körning.

Det "roliga" i mitt fall ovan, är att jag kunnat åka dit om jag tagit fel släp dvs tagit det nedklassade (som inte klarade min last). Då hade jag åkt dit för överlast.

Har tröttnat på att alltid ta hänsyn till B-kortsgränsen och åkte och köpte

böcker för E-kort på gamla dar. Får dra max 930 kg med min XC90 och med E-kort 2240 kg. Det har flaggats om att höja totvikten till 4250 kg från 3500 med B-kort. År 2004 ursäktade man sig att det skulle dröja ända till 2008 innan det träder i kraft. Nu säger de tidigast 2013.

Vem vill/orkar vänta...

Lasse

Lars, får du verkligen dra 930kg med xc90 och B-kort? Hustrun fick inte dra mitt lätta släp som hade en totalvikt på 850 kg med xc90! (Men det var en -04.) För henne var det runt 760 kg med B-kort

Jodå det stämmer med min xc90 (bensin 05:a) 5 sits !

Förövrigt fick jag igår mitt körkortstillstånd för E-kort (väntade det först efter sommaren) Med det i handen (finns internetkod för bokning av prov på tillståndet). Kollade jag ca 22.30 på nätet igår när första provtid fanns.

Det visade sig finnas återbud idag. Så jag chansade och gjorde provet. Allt gick bra! Nu är det bara körningen kvar! Tar det efter semestern.

Kan förövrigt bekräfta allt som Robert angivit ovan.

Lasse

hmm, undrar om inte jag har rätt avseende BE? Då räknas bruttovikt, ej totalvikt vi överlast. Detta påverkar inte innehållet i länken, som säger när du måste ha E-kort. Men kolla du som har färska kunskaper! :--

Tjänstevikt släp är "vikten på vagnen i normalt körbart skick med det tyngsta karosseri som hör till" Förmodligen är något bortplockat och vagnen nedvägd (fullt lagligt).I samband med detta har totvikt också reducerats. Men knappast att dra en Musse. Exempel.

Släpets tjänstevikt 350 kg, lastkapacitet 1000= tot 1350

De bilar som skryter med hög B-kortsvikt, tex Subaru,Honda CRV, mfl

slår i taket vid ca 1480-1500 kg. Sedan kommer totalvikstspöket och slår sönder alla förhoppningar.(3500 kg)

I ovan fall skulle en Musse behöva väga 1150 kg för att dras med en

Honda CRV på B-kort. Sista alternativet är att bilsläpet saknar fjädring och det klassas som "efterfordon" istället för släpvagn. Max 30km och LGF triangel bak. (samma som båtvagnar, skylifts,ceementblandare, labbens osv.

Lasse

Exempel: Du har en bil med totalvikt 2100 kg. Du får köra med B-kort max 1400Kg släp. Du har då även nått total tågvikt 3500 kg. Om du kör ett tomt båtsläp med totalvikt 1500 kg (tjänstevikt säg 300 kg) åker du dit ( = 3600 kg). Med BE klarar du dig, då du plötsligt har tågvikt (2100 kg + 300 ) = 2400 kg då man tittat på bruttovikten. Detta stämmer eller?

Det är mycket klurigt! Därför är det bäst att läsa i regbeviset.

Vad får du dra max på den bil du har och vad är max på B-kort?

Enda gången du får passera 3500 tot är om du drar ett lätt släp med maxvikten 750 kg. Då får du t.ex köra en husbil på 3500 kg med detta släp bakom. = 4250 kg. Håller med om att det är krångligt.

Får dra mitt skotersläp med totvikt 1100 kg med frugans Renault megane (1,6) men inte med min XC90 ?

Lasse

Precis, därför "räddas" man av E-kortet. Men kör man överlast med E-kort så ska man undvika vägar med vågstationer. För det är det enda sättet att se om man är olaglig. Med vanligt kort tittar man som sagt bara på typskylten.

Sedan ska man veta, att kör du med för tung totalvikt eller för stort släp, är det olovlig körning! Själv, med E-kort, blir det böter för överlast. Och detta missar många som kör med tomt släp och B-kort.

Guest my little pony

Ja det är tur man har E-kort....

Jag har nu i 2 dagar kört med min Nissan Navarra som får dra 3 ton...

Jag har ett 3-tons tippsläp som får lasta 2200kg och med vagnen blir det

3 ton totalt....( jag har kört rörgrav o mina laster har varit mellan 2500-

3000 kg + släpet) lite mycke överlast.....men samma släp går att besikta till 3500kg totalvikt men då måste jag ha en ännu värre pickis o dra med..

Totalt har jag nästan kört 40 ton totalt på alla vändor ifrån grusgropen..

Men som företagare får jag inte köra längre än 5 mil ifrån var min firma är skriven p.g.a jag ej har färdskrivare ...( det är väl för jag ej ska ta jobb för de som har färdskrivare o trafiktillstånd) så man måste ha bilen privat annars hamnar man in ibland massa EU-regler som gäller för företagare med fordonskombinationer mellan 3500kg-7000kg.....

Det va det med släpkort för min del....

Men det underlättar ju mycke o skaffa E-kort......

MVH o Gnägg från "my little pony"

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...