Jump to content

Recommended Posts

Mitt kylarvatten blir rostbrunt på ett par dagar. Jag sköljer ibland igenom men det verkar inte bli bättre. Dessutom skulle en klåfingrig polare :) lossa kylarlocket när motorn var varm (inte kokande) så nu har jag intorkade rostvattenfläckar i hela motorrummet.

Så jag har TVÅ frågor;

*Hur får jag rent mitt kylsystem, finns det någe att blanda i kylvattnet som rör rent?

*Och HUR får jag lättast bort alla fula fläckar under huven? Bara vatten hjälper inte och det e trångt att gnugga bort var enda fläck.

5-56 brukar funka i motorummet.

/Tommy.

Okej, bara att skölja av sedan eller? Mycket skrymslen och vrår som man inte kommer åt att torka på utan att plocka loss en massa saker.

Maskindiskmedel säger ja. Vet du med dig att dit system är ok, så stoppa i en halv tablett. Ut en sväng med bilen så den blir varm. Sen spolar du rent med vatten. När motor har kalnat. Funkar mycket bra. blir rent. 8)

Nja, tror inte du behöver svabba med vatten efter, jag brukar bara spraya på och torka av, har inte haft problem med det.

/Tommy.

Just det där med "torka av" jag vill undvika ju. Torka ALLT på hela motorn är lite jobb. Luftrenare, förgasare, elkablar, bränsleledningar, bränslepump, blocket, ventilkåpor, insug, fördelare, vattenpump, fördelarlock, tändkablar, alla bladen på fläkten, bröstkåpan, alla flänsar i kylen och oljekylen osv osv. Funkar inte att torka. :)

Maskindiskmedel säger ja. Vet du med dig att dit system är ok, så stoppa i en halv tablett. Ut en sväng med bilen så den blir varm. Sen spolar du rent med vatten. När motor har kalnat. Funkar mycket bra. blir rent. 8)

Tack! Låter ju helt perfekt! :--

Vad sägs om att låta din klåfingriga polare visa sina färdigheter med avtorkningen med...?

Tanken har slagit mig! Han skulle bara lufta lite det var ju tryck i systemet... Nähä! No shit Sherlock!!! :roll:

Jag har i vart fall kört två mil med diskmaskinstablett i kylen nu i kväll och efter det spolade jag två gånger. Kan säga att det var mycket ljusare vatten det sista än det någonsin varit! :--

Men ovan nämnda polare skulle fixa rekorderligt avfettningsmedel på sin fars jobb (asfaltsläggare) och låna hans dieseldriva högtryckstvätt som ger vatten på 80°C. Ska se om det biter på fläckarna, annars skall tydligen vinsyra funka med.

Tänk på, att en bränsledriven hetvattentvätt är som en bläster! Så va försiktig på alla mjuka material. Och du behöver knappast avfettning! :--

Maskindisk! Intressant. Ska nog prova det. Nu innehåller det mycket frätande och oxiderande ämnen, så skölj noga efteråt.

Ibland orkar inte färgen sitta kvar om man spolar med hetvattentvätt så om du inte redan spolat av tycker jag att du tar det försiktigt. Prova kanske på nån fläck som inte syns så mycket först?