Jump to content

Recommended Posts

Min temp. nål går närmare Hot ju fortare jag kör, ligger jag på 2200rpm så ligger den mellan mitten och H, går jag upp till 2800rpm så närmare den sig H det är en 289 autom.FB -67, normalt tycker jag den skulle ligga kvar på samma nivå oavsett varvtal, kylning av fartvinden borde öka detta gäller när jag kör landsväg iofs 30 grader i luften o 40grader i vägbanan går jag sen ner i varv i stan så sjunker värmen igen.

Kan det vara givaren, termostatet? har rätt kylvätske nivå!

Någon annan som råkat ut för liknande

/ Bengan

Min temp. nål går närmare Hot ju fortare jag kör, ligger jag på 2200rpm så ligger den mellan mitten och H, går jag upp till 2800rpm så närmare den sig H det är en 289 autom.FB -67, normalt tycker jag den skulle ligga kvar på samma nivå oavsett varvtal, kylning av fartvinden borde öka detta gäller när jag kör landsväg iofs 30 grader i luften o 40grader i vägbanan går jag sen ner i varv i stan så sjunker värmen igen.

Kan det vara givaren, termostatet? har rätt kylvätske nivå!

Någon annan som råkat ut för liknande

/ Bengan

Jag har samma "fel" fenomen på min bil, jag undrar om det inte är så att det är vattenpumpen som börjar vifta luft eller liknande, Det är bara en teori.. men om det kommer in luft i sysstemet och pumpen går fort så stannar gärna luften vid impellern? Har själv fått rekomendationer att byta men det har ännu inte blivet av... Min bil kokar dessutom EN gång när man kör till crusing ex. efter det fyllar man på vatten och då fungerar allt mycket bättre ett bra tag... Får mig åxo att misstänka luftfickor?

Här låg min för första gången sedan renoveringen i 120km/h på motorvägen.

Den brukar alltid ligga i mitten (rakt ned) annars men nu när det är 30 grader ute så är den lite cranky.

dsc02054yyh.jpg

Stor skillnad va? ;):--

Se till att tömma hela systemet en gång om du aldrig gjort det.

Kan ligga massa slam å skit och även gjutsand i systemet.

Förra sommaren så låg min bil konstant lite över vad den visar på bilden nu, även när det var 5-10 grader ute.

Hittade ungefär en liter med någonting som hade samma konsistens som lera i systemet, efter det så har det funkat perfekt.

Nu har jag varit ute och gjort en ordentlig koll på mitt kylsystem. Jag har bytt termostat till en på låga 71°C och kört både kylarrens och sjöljt ur sysstemet men ingen skillnad. När jag står på tomgång visar min (ungstermometer ca 70-80°C och när man sedan varvar börjar den i ganska rapp takt gå upp mot 90°C men så fort jag släpper av gasen slutar det skumma i kylen och temperaturen sjunker... Skummandet får mig allt mer att tro det är vattenpumpen ändå? Någon som har några funderingar kring detta? Jag har en stor stålbladig fläkt och ett riktigt scoop runt fläkten och den blåser långt från lite... Har inget mer att byta nu...??

Lite pumpteori om jag kommer ihåg rätt.

Pumpen kanske varvar för mycket eller är feldimensionerad.

Då kan det uppstå kavitation vätskan "kokar" i pumpen det bildas massor av små blåsor och effekten avtar. Samma problem med fel propeller på båt.

Det gäller att ha rätt dimensionerad pump, den får inte kavitera eller suga luft någonstans systemet måste vara helt luftfritt. ett vanligt fel att köpa en ny pump som har högre kapacitet vattnet cirkulerar för fort och hinner inte värmas i motorn eller kyla i kylaren.

Pumpen måste fungera optimalt vid varvtal ifrån 800- 5500 varv på motorn.

För att undvika kavitation.

Har du rätt dimension på remskivorna?

För liten på vattenpumpen ger högt pumpvarv eller för stor på vevaxeln ger också högt pumpvarv?

Har du en orginalmotor eller lätt trimmad kolla att remskivorna har orginalspec och även impellern på pumpen.

CMC 945

Mario

Luktar det avgaser i kylaren ?

Jag har inte känt något sådant men just som du säger så skulle det kunna vara den vägen luften kommer in... Usch, hemska tanke... Har då inte något lust att göra ett sådant ingrepp. Jag tycker iof att detta borde vara konstant och att bilen skulle vara lika dan i beteendet hela tiden om det vore läckage till en vattenkanal?.. Den dricker inte vatten i alla fall och det blir heller inte övertryck i kylaren så länge inte temperaturen rusar iväg förståss...?? Något mer man kan dubbelkolla innan man ger sig på något drastiskt? Kompressionsprov vore ju en given ide men har inte tillgång till detta just nu...

Det är inte så att du oroar dig lite i onödan tänk på då du exempelvis kokar ägg attans vad med "luft" det blir man ser i kastrullen. Kylsystemet är uppbyggt så att det ska fungera som en tryckkokare om man jämför med kökets kastruller ;) den ska alltså klara temperaturer över 100 grader har man kylarlocket borta så kokar bilen lättare så att säga eller man ser det tydligare. Och dessutom är problemet nu med 30 grader soch cruising så kokar många jänkare :cry: sen är det självklart viktigt att du har glykol i både sänker kokpunkt samt har en antirostfunktion

Det är inte så att du oroar dig lite i onödan tänk på då du exempelvis kokar ägg attans vad med "luft" det blir man ser i kastrullen. Kylsystemet är uppbyggt så att det ska fungera som en tryckkokare om man jämför med kökets kastruller ;) den ska alltså klara temperaturer över 100 grader har man kylarlocket borta så kokar bilen lättare så att säga eller man ser det tydligare. Och dessutom är problemet nu med 30 grader soch cruising så kokar många jänkare :cry: sen är det självklart viktigt att du har glykol i både sänker kokpunkt samt har en antirostfunktion

Jo absolut.. Att det blir över 100 grader är jag införstådd med, men jag blir så fundersam när den oftast bara kokar under någon gång under de första milen och sedan slutar den? Kan inte förstå hur det kan bli så? Jag blev orolig doch när det kom på tal om läckande motor då jag skulle kunna tänka mig att en lite läcka "tätar" då värmen stiger?... Jag har som sagt bytt termostat nu och skaffat mig ett riktigt kylarlock då det gamla var kaputt och har även sköljt systemet nu både med och sedan utan kylarrens så jag hoppas jag kommer att märka någon skillnad! :)

Hur är bilen att starta då?.

kan tändningen vara lite väl låg kanske? då går den ju gärna lite varmare,men borde ju inte bli just kallare i stan...

Eller också för tätt avgassystem,typ blockerat hotspotspjäll,då kan det ju också gå varmt vid högre belastning...

Hur är bilen att starta då?.

kan tändningen vara lite väl låg kanske? då går den ju gärna lite varmare,men borde ju inte bli just kallare i stan...

Eller också för tätt avgassystem,typ blockerat hotspotspjäll,då kan det ju också gå varmt vid högre belastning...

Startar fint, men jag är övertygad om att något är fel antingen med vacum eller tändning då temperaturen varierar något väldigt beroende på om man använder rätt eller fel uttag på förgasaren (holly). om man använder rätt går motorn bra och temperaturen är hög, sätter man vacumet direkt på insuget så går motorn dåligt (knackar) och temperaturen är låg.... Nu skulle försöka fixa till tändning och liknande men det resulterade i krångel med oljepumpen vilket resulterade i krångel med oljetråg... Bara strul nu känns det som.. Avgassystemet är två headersdämpare (tre år gammla) 2,5" hela vägen bak med två slutdämpare simon... Så det flåsar på bra....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...