Jump to content

Nya bakdäck har man handlat nu också


SakariV8

Recommended Posts

Man har kanske bättre väghållning i början o mitt i kurvan men i slutet på kurvan har mer gummi fördel då det greppar bättre och kan gasa tidigare än med lite gummi.

Sen har inte lågprofil o jättegummi nån större skillnad om man inte kör på bana eller dragstrip ofta. För vardagskörning funkar allt lika bra har jag märkt, sen är det inte kul att man skakar sönder hela bilen med lågprofildäck (SÄRSKILLT i GBG där de verkar göra en totalrenovering på vägarna...)

Link to comment
Share on other sites

Man har kanske bättre väghållning i början o mitt i kurvan men i slutet på kurvan har mer gummi fördel då det greppar bättre och kan gasa tidigare än med lite gummi.

Sen har inte lågprofil o jättegummi nån större skillnad om man inte kör på bana eller dragstrip ofta. För vardagskörning funkar allt lika bra har jag märkt, sen är det inte kul att man skakar sönder hela bilen med lågprofildäck (SÄRSKILLT i GBG där de verkar göra en totalrenovering på vägarna...)

Nja, högre ingångshastighet ger högre kurvhastighet vilket ger högsta möjliga "sluthastighet" i slutet av rakan, vilken än den nu må vara. Har du låg utgångshastighet men kan ge fullt tidigt är inte dåligt, men knappast optimalt på något sätt.

Obs, detta gäller för bankörning :)

På gata funkar nog dina däck alldeles utmärkt! Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

Link to comment
Share on other sites

Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

För bredare däck krävs bredare fälgar. Alla här är inte gjorda av pengar...

Link to comment
Share on other sites

Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

För bredare däck krävs bredare fälgar. Alla här är inte gjorda av pengar...

Haha inte här heller kan jag meddela, men 275 kan man allt klämma på originalfälgen ;)

Link to comment
Share on other sites

Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

För bredare däck krävs bredare fälgar. Alla här är inte gjorda av pengar...

Haha inte här heller kan jag meddela, men 275 kan man allt klämma på originalfälgen ;)

275 på 8" breda fälgar??

Link to comment
Share on other sites

Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

För bredare däck krävs bredare fälgar. Alla här är inte gjorda av pengar...

Faktist inte, hittade en liten fin sida där man kunde räkna hur brett ett däck kunde vara på en viss bred fälg.

Den formeln jag hittade på ett forum säger däckbredden i tum x 0.66 så får man fram vilken fälgbredd som är minsta möjliga.

Exempel 1: 255 (10.04") x 0.66 = 6,6264 Så 7" skulle räcka för de jag köpte.

Exempel 2: 305 (12.01") x 0.66 = 7,9266 Alltså 8"

Men då krävs nog en del profil också för att det ska funka.

Dock såg jag en ursnygg vit Mustang Helion Turbo på YT med original BULLITT-fälgar (samma som jag har på min bil), och på de fälgarna hade de Mickey Thomson Drag Slicks på 275/40x17 OCH DET såg kaxigt ut :--

ErikC: Skulle köpt bredare om jag varit 100% på att 255orna funkade, sen kostade däcken bara 900kr stycket :D Så nästa omgång kanske hamnar i 275 området nånstans.

Varför jag gillar breda däck med hög profil är pga jag älskar bilar från t.ex. Death Proof, Dukes of Hazard, Chargern från F&F 1

American Muscle SKA vara så, inte pimp my ride stuk med 20"krom

Link to comment
Share on other sites

Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

För bredare däck krävs bredare fälgar. Alla här är inte gjorda av pengar...

Haha inte här heller kan jag meddela, men 275 kan man allt klämma på originalfälgen ;)

275 på 8" breda fälgar??[/quote:1jk74rna]

Sorry, trodde det var 8.5" fälgarna, my bad!

Jag hade 275 på bakhjulen på mina 8.5or och det funkade bra. Men jag håller med, det är kanske lite brett på 8".

Så, nu ska jag sluta spamma i hans tråd :--

Vad var det för märke på däcken, tycker mönstret ser ut som goodyear?

Link to comment
Share on other sites

Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

För bredare däck krävs bredare fälgar. Alla här är inte gjorda av pengar...

Faktist inte, hittade en liten fin sida där man kunde räkna hur brett ett däck kunde vara på en viss bred fälg.

Den formeln jag hittade på ett forum säger däckbredden i tum x 0.66 så får man fram vilken fälgbredd som är minsta möjliga.

Exempel 1: 255 (10.04") x 0.66 = 6,6264 Så 7" skulle räcka för de jag köpte.

Exempel 2: 305 (12.01") x 0.66 = 7,9266 Alltså 8"

Men då krävs nog en del profil också för att det ska funka.

Dock såg jag en ursnygg vit Mustang Helion Turbo på YT med original BULLITT-fälgar (samma som jag har på min bil), och på de fälgarna hade de Mickey Thomson Drag Slicks på 275/40x17 OCH DET såg kaxigt ut :--

ErikC: Skulle köpt bredare om jag varit 100% på att 255orna funkade, sen kostade däcken bara 900kr stycket :D Så nästa omgång kanske hamnar i 275 området nånstans.

Varför jag gillar breda däck med hög profil är pga jag älskar bilar från t.ex. Death Proof, Dukes of Hazard, Chargern från F&F 1

American Muscle SKA vara så, inte pimp my ride stuk med 20"krom

Kan det ha varit denna du såg? Låter nämligen som det då den har precis det du säger :)

http://www.youtube.com/watch?v=N1kEWxrg5Vg

Den har vi byggt :)

Link to comment
Share on other sites

Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

För bredare däck krävs bredare fälgar. Alla här är inte gjorda av pengar...

Faktist inte, hittade en liten fin sida där man kunde räkna hur brett ett däck kunde vara på en viss bred fälg.

Den formeln jag hittade på ett forum säger däckbredden i tum x 0.66 så får man fram vilken fälgbredd som är minsta möjliga.

Exempel 1: 255 (10.04") x 0.66 = 6,6264 Så 7" skulle räcka för de jag köpte.

Exempel 2: 305 (12.01") x 0.66 = 7,9266 Alltså 8"

Men då krävs nog en del profil också för att det ska funka.

Dock såg jag en ursnygg vit Mustang Helion Turbo på YT med original BULLITT-fälgar (samma som jag har på min bil), och på de fälgarna hade de Mickey Thomson Drag Slicks på 275/40x17 OCH DET såg kaxigt ut :--

ErikC: Skulle köpt bredare om jag varit 100% på att 255orna funkade, sen kostade däcken bara 900kr stycket :D Så nästa omgång kanske hamnar i 275 området nånstans.

Varför jag gillar breda däck med hög profil är pga jag älskar bilar från t.ex. Death Proof, Dukes of Hazard, Chargern från F&F 1

American Muscle SKA vara så, inte pimp my ride stuk med 20"krom

Kan det ha varit denna du såg? Låter nämligen som det då den har precis det du säger :)

http://www.youtube.com/watch?v=N1kEWxrg5Vg

Den har vi byggt :)

Vart JUST DEN jag menade, men hade tappat bort videoklippet. Tack för att du länkade den :--

Link to comment
Share on other sites

Men varför blev det inga bredare sulor? Mustangerna behöver lite mera kött på benen, både för utseende och prestanda :--

För bredare däck krävs bredare fälgar. Alla här är inte gjorda av pengar...

Faktist inte, hittade en liten fin sida där man kunde räkna hur brett ett däck kunde vara på en viss bred fälg.

Den formeln jag hittade på ett forum säger däckbredden i tum x 0.66 så får man fram vilken fälgbredd som är minsta möjliga.

Exempel 1: 255 (10.04") x 0.66 = 6,6264 Så 7" skulle räcka för de jag köpte.

Exempel 2: 305 (12.01") x 0.66 = 7,9266 Alltså 8"

Men då krävs nog en del profil också för att det ska funka.

Dock såg jag en ursnygg vit Mustang Helion Turbo på YT med original BULLITT-fälgar (samma som jag har på min bil), och på de fälgarna hade de Mickey Thomson Drag Slicks på 275/40x17 OCH DET såg kaxigt ut :--

ErikC: Skulle köpt bredare om jag varit 100% på att 255orna funkade, sen kostade däcken bara 900kr stycket :D Så nästa omgång kanske hamnar i 275 området nånstans.

Varför jag gillar breda däck med hög profil är pga jag älskar bilar från t.ex. Death Proof, Dukes of Hazard, Chargern från F&F 1

American Muscle SKA vara så, inte pimp my ride stuk med 20"krom

Kan det ha varit denna du såg? Låter nämligen som det då den har precis det du säger :)

http://www.youtube.com/watch?v=N1kEWxrg5Vg

Den har vi byggt :)

Vart JUST DEN jag menade, men hade tappat bort videoklippet. Tack för att du länkade den :--

Inga problem :)

Älskar den bilen jag med, cleanare sleeper får man leta efter! Den är god för höga nior, och kommer testas med ny converter ganska snart. Ägaren visste vad han gjorde när han specade ut den bilen, sen med lite tekniskt input från oss så har han nu sin drömbil.

Aaahh Hankook var det, hade dom på min gamla Cobra. Visste att jag kände igen mönstret! Dom ryker rätt bra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...