Jump to content

Recommended Posts

FMX är helt i gjutjärn inkl .transmissionskåpan.

C6 är längre men liksom c4 har den alu transmissionskåpa.

C6 stjäl 10 hkr mer än c4, fmx ligger nånstans där emellan.

C4 används flitigt på racebilar, då kraftigt modifierade.

Problemet är väl när man skall ha delar, inte alla som har,

men oftast inga problem att få tag på.

Denna har en FMX, vet ej hur modifierad, med en 460 strokad till 484.

http://www.mercurycougar.net/gallery/da ... ure004.jpg

/Tommy.

FMX är inte alls ovanlig utan det är snarare tvärtom.

På Mustang 69-73 är den mycket vanlig och sitter på de flesta 351

FMX är inte riktigt helt i gjutjärn som Tommyax skrev utan endast själva huset.

Både transmissionskåpa och struten bakåt är i aluminium.

FMX har betydligt längre historia och konstruktionen började på 50-talet och höll ända in till slutet av 90-talet.

Delar är inga problem med!

Att FMX aldrig blev poppis som tävlinglåda är 3 saker

1) Tyngden pågrund av gjutjärn i huset

2) Konstruktionen på servot gör att det inte får plats några kraftigare bitar

3) ingående axel som inte går att uppgradera

Förutom detta så är FMX konstruktionen överlägsen både C4 och C6 för gatbruk eftersom FMX har komponenter som är både effektiva och hållbarare.

C4 är perfekt för raceåkare pågrund av sin låga vikt och ytterst effektiva växlar.

Eftermarknadsdelar gör att det numera går att köra 1000Hk Big Block på C4 för race

Självklart bästa originallådan för bilar upp till 302cui

C6 är mer för vridstarka BigBlock i orginalutförande.

Faktiskt så är det svårare bygga om en C6 för högre effekter än vad C4 är.

C6 har en hel del svagheter som gör att den trivs bäst under 600Hk

FMX är inte alls ovanlig utan det är snarare tvärtom.

På Mustang 69-73 är den mycket vanlig och sitter på de flesta 351

FMX är inte riktigt helt i gjutjärn som Tommyax skrev utan endast själva huset.

Både transmissionskåpa och struten bakåt är i aluminium.

FMX har betydligt längre historia och konstruktionen började på 50-talet och höll ända in till slutet av 90-talet.

Delar är inga problem med!

Att FMX aldrig blev poppis som tävlinglåda är 3 saker

1) Tyngden pågrund av gjutjärn i huset

2) Konstruktionen på servot gör att det inte får plats några kraftigare bitar

3) ingående axel som inte går att uppgradera

Förutom detta så är FMX konstruktionen överlägsen både C4 och C6 för gatbruk eftersom FMX har komponenter som är både effektiva och hållbarare.

C4 är perfekt för raceåkare pågrund av sin låga vikt och ytterst effektiva växlar.

Eftermarknadsdelar gör att det numera går att köra 1000Hk Big Block på C4 för race

Självklart bästa originallådan för bilar upp till 302cui

C6 är mer för vridstarka BigBlock i orginalutförande.

Faktiskt så är det svårare bygga om en C6 för högre effekter än vad C4 är.

C6 har en hel del svagheter som gör att den trivs bäst under 600Hk

Tack för rättningen, hm kanske det beror på tillförlitligheten att man sällan ser FMX delar i reservdelskataloger. :lol:

Får skylla på min engelska översättning, tog för givet när det stod "cast iron",,,,

Själv är jag mycket nöjd med min FMX, distinkta växlingar.

(Whiplashvarning).

/Tommy.

tack för svaren..

är också nöjd med lådan, men vet vad du menar nmed whiplash :)

försökte lägga ut några bilder i forumet igår men något gick snettfår göra ett nytt försök.

här kommer en ifrån nossebro power meet iaf.

Får skylla på min engelska översättning, tog för givet när det stod "cast iron",,,,

/Tommy.

Innan FMX så hette lådan Cruise-O-Matic och den var nog faktiskt helt i gjutjärn.

Inte säker jag heller på det.

På 80-talet heter lådan AOD och nu helt i aluminium.

Mycket invärtes fortfarande identiskt från 50-80talet! :shock:

Hej! Jag tänkte passa på och filter i min FMX innan den går tillbaks i bilen. Sen läcker den lite där växlingsaxeln går in i lådan. Nån som vet om det är nån o-ring eller så man kan ge sig på och byta, för att slippa detta.

Erik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...