b-ckis cmc2368 July 15, 2009 Report July 15, 2009 vad skiljer en fmx låda mot c4/c6??det sitter tydligen en sådan från fabrik på min mach 1 -70..har kunnat läsa mej till att den är den ovanligaste lådan och ska va hållbar.. stämmer detta? Citera
bosewallius July 16, 2009 Report July 16, 2009 FMX kallades för Heavy Duty av Ford men andra har kallatden bara Heavy./Bosse Citera
Tommyax July 16, 2009 Report July 16, 2009 FMX är helt i gjutjärn inkl .transmissionskåpan.C6 är längre men liksom c4 har den alu transmissionskåpa.C6 stjäl 10 hkr mer än c4, fmx ligger nånstans där emellan.C4 används flitigt på racebilar, då kraftigt modifierade.Problemet är väl när man skall ha delar, inte alla som har, men oftast inga problem att få tag på.Denna har en FMX, vet ej hur modifierad, med en 460 strokad till 484.http://www.mercurycougar.net/gallery/da ... ure004.jpg/Tommy. Citera
Per Berglund July 17, 2009 Report July 17, 2009 FMX är inte alls ovanlig utan det är snarare tvärtom.På Mustang 69-73 är den mycket vanlig och sitter på de flesta 351FMX är inte riktigt helt i gjutjärn som Tommyax skrev utan endast själva huset.Både transmissionskåpa och struten bakåt är i aluminium.FMX har betydligt längre historia och konstruktionen började på 50-talet och höll ända in till slutet av 90-talet.Delar är inga problem med!Att FMX aldrig blev poppis som tävlinglåda är 3 saker1) Tyngden pågrund av gjutjärn i huset2) Konstruktionen på servot gör att det inte får plats några kraftigare bitar3) ingående axel som inte går att uppgraderaFörutom detta så är FMX konstruktionen överlägsen både C4 och C6 för gatbruk eftersom FMX har komponenter som är både effektiva och hållbarare.C4 är perfekt för raceåkare pågrund av sin låga vikt och ytterst effektiva växlar.Eftermarknadsdelar gör att det numera går att köra 1000Hk Big Block på C4 för raceSjälvklart bästa originallådan för bilar upp till 302cuiC6 är mer för vridstarka BigBlock i orginalutförande.Faktiskt så är det svårare bygga om en C6 för högre effekter än vad C4 är.C6 har en hel del svagheter som gör att den trivs bäst under 600Hk Citera
Tommyax July 18, 2009 Report July 18, 2009 FMX är inte alls ovanlig utan det är snarare tvärtom.På Mustang 69-73 är den mycket vanlig och sitter på de flesta 351FMX är inte riktigt helt i gjutjärn som Tommyax skrev utan endast själva huset.Både transmissionskåpa och struten bakåt är i aluminium.FMX har betydligt längre historia och konstruktionen började på 50-talet och höll ända in till slutet av 90-talet.Delar är inga problem med!Att FMX aldrig blev poppis som tävlinglåda är 3 saker1) Tyngden pågrund av gjutjärn i huset2) Konstruktionen på servot gör att det inte får plats några kraftigare bitar3) ingående axel som inte går att uppgraderaFörutom detta så är FMX konstruktionen överlägsen både C4 och C6 för gatbruk eftersom FMX har komponenter som är både effektiva och hållbarare.C4 är perfekt för raceåkare pågrund av sin låga vikt och ytterst effektiva växlar.Eftermarknadsdelar gör att det numera går att köra 1000Hk Big Block på C4 för raceSjälvklart bästa originallådan för bilar upp till 302cuiC6 är mer för vridstarka BigBlock i orginalutförande.Faktiskt så är det svårare bygga om en C6 för högre effekter än vad C4 är.C6 har en hel del svagheter som gör att den trivs bäst under 600HkTack för rättningen, hm kanske det beror på tillförlitligheten att man sällan ser FMX delar i reservdelskataloger. Får skylla på min engelska översättning, tog för givet när det stod "cast iron",,,,Själv är jag mycket nöjd med min FMX, distinkta växlingar.(Whiplashvarning)./Tommy. Citera
b-ckis cmc2368 July 18, 2009 Author Report July 18, 2009 tack för svaren..är också nöjd med lådan, men vet vad du menar nmed whiplash försökte lägga ut några bilder i forumet igår men något gick snettfår göra ett nytt försök. här kommer en ifrån nossebro power meet iaf. Citera
Per Berglund July 18, 2009 Report July 18, 2009 Får skylla på min engelska översättning, tog för givet när det stod "cast iron",,,,/Tommy.Innan FMX så hette lådan Cruise-O-Matic och den var nog faktiskt helt i gjutjärn.Inte säker jag heller på det.På 80-talet heter lådan AOD och nu helt i aluminium.Mycket invärtes fortfarande identiskt från 50-80talet! Citera
bj0rne July 18, 2009 Report July 18, 2009 De c4'or jag sett har varit i aluminium och har hetat Cruise-O-Matic. Det kanske finns varianter..../Björn Citera
Per Berglund July 18, 2009 Report July 18, 2009 De c4'or jag sett har varit i aluminium och har hetat Cruise-O-Matic. Det kanske finns varianter..../BjörnAlla C4 är aluminium.Ämnet gällde FMX låda Citera
ELP July 20, 2009 Report July 20, 2009 Hej! Jag tänkte passa på och filter i min FMX innan den går tillbaks i bilen. Sen läcker den lite där växlingsaxeln går in i lådan. Nån som vet om det är nån o-ring eller så man kan ge sig på och byta, för att slippa detta. Erik Citera
Per Berglund July 20, 2009 Report July 20, 2009 Hej! Jag tänkte passa på och filter i min FMX innan den går tillbaks i bilen. Sen läcker den lite där växlingsaxeln går in i lådan. Nån som vet om det är nån o-ring eller så man kan ge sig på och byta, för att slippa detta. Erikhttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8827&highlight=fmx Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.