mikael CMC2005 July 21, 2009 Report July 21, 2009 Min musse med 302a trycker ut vattnet via expansionskärlet. Även om jag har kärlet tomt och bara fyller kylaren så efter bara några kilometer har den tryck ut så kärlet är fullt och sen trycks vattnet ut vid locket. Det blir högt tryck i systemet och kommer som större luftbubblor ibland inga små bubblor allså. Den går inte varm eller så känner ingen doft av avgaser i systemet. Men trycket ut så systemet blir tomt tillslut. Kan det vara topppackningen ändå? Jag har bytt kylarlock men hjälpte inte. Hjälp!!! Citera
danne77 July 21, 2009 Report July 21, 2009 Min musse med 302a trycker ut vattnet via expansionskärlet. Även om jag har kärlet tomt och bara fyller kylaren så efter bara några kilometer har den tryck ut så kärlet är fullt och sen trycks vattnet ut vid locket. Det blir högt tryck i systemet och kommer som större luftbubblor ibland inga små bubblor allså. Den går inte varm eller så känner ingen doft av avgaser i systemet. Men trycket ut så systemet blir tomt tillslut. Kan det vara topppackningen ändå? Jag har bytt kylarlock men hjälpte inte. Hjälp!!!Vill inte skrämmas men har tidigare haft många "moderna" bilar som jag blåst packningar på, och just det fenomenet med att det luktar avgaser i kylarvattnet har jag ännu inte uppleft... Har du möjlighet att göra kompessionsprov? Citera
mikael CMC2005 July 21, 2009 Author Report July 21, 2009 Så du har haft samma fenomen? Det kanske inte blir avgaslukt har bara fått för mig det. Då lutar det åt topppackninsbyte . Ska kolla om ja får tag i nån mätare så ja kan kolla kompen. Citera
Lassemålare CMC 2071 July 21, 2009 Report July 21, 2009 Avgas lukt i kylarvattnet är 99% en topp packning som hargått har råkat ut för det på en Saab jag hade. Men det är svårt att lukta sig till det jag var på en M verkstaden ochdom hade en mätare som dom stoppade ner i vattnet och den gav utslag direkt. Men en komp mätare borde göra susen. MVH Lasse. Citera
Janne Holm CMC1740 July 21, 2009 Report July 21, 2009 Prova att byta kylarlocket först, ställer ofta till problem om den inte pallar trycket Citera
mikael CMC2005 July 21, 2009 Author Report July 21, 2009 Jag har redan bytt kylarlock och ingen skyllnad. Citera
Janne Holm CMC1740 July 21, 2009 Report July 21, 2009 Sorry läste inte ditt första inlägg ordentligt då är nog en topplockspackning gången ev spricka i toppen men det får vi väl ändå inte hoppas på men man brukar ändå känna lite avgaslukt i kylvattnet då men det kanske är jag som brukar funka som mögelhund i proffesionen då jag letar mögelproblem i våra hus Citera
CMC 1061 Berra July 21, 2009 Report July 21, 2009 Luktar det avgaser. Så är det oftast topppackning. Med otur topplock med spricka. Det är till och riva och se vilket det är.Berra Citera
mikael CMC2005 July 21, 2009 Author Report July 21, 2009 Tack ska ni ha ni kunniga. Ja får riva ner och kolla. Citera
mikael CMC2005 August 2, 2009 Author Report August 2, 2009 Har nu bytt topppackningar och vips problemet är borta. Går hur bra som helst. Det konstiga var att packningarna såg hela och fina ut men det kan tydligen vara fel på dem ändå . Tack för alla tips.!! Glad Mustangägare Citera
danne77 August 2, 2009 Report August 2, 2009 Har nu bytt topppackningar och vips problemet är borta. Går hur bra som helst. Det konstiga var att packningarna såg hela och fina ut men det kan tydligen vara fel på dem ändå . Tack för alla tips.!! Glad Mustangägare Skönt att det fungerar som det ska nu!.. Packningen behöver ju inte gå sönder för att den ska läcka precis som du sa... Byta packningarna, var det mycket jobb? Något speciellt man bör tänka på eller räcker det med sunt förnuft? Citera
mikael CMC2005 August 2, 2009 Author Report August 2, 2009 Lite jobb är det ju men man gör det på en dag även om man är ovan . men det är rätt så enkelt. Bara tänka på att dra åt i rätt ordning både topp och insug. Citera
stickan ht-68 December 29, 2012 Report December 29, 2012 Luktar det avgaser. Så är det oftast topppackning. Med otur topplock med spricka. Det är till och riva och se vilket det är.Berrahur vet man villket topplock det är som det gäller. Syns det med att göra komptest på cylindrarna eller finns det någon annan metod,eller är det bara att lyfta av topparna och syna dom närmare, lite nyfiken bara. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.