Jump to content

Recommended Posts

Min musse med 302a trycker ut vattnet via expansionskärlet. Även om jag har kärlet tomt och bara fyller kylaren så efter bara några kilometer har den tryck ut så kärlet är fullt och sen trycks vattnet ut vid locket. Det blir högt tryck i systemet och kommer som större luftbubblor ibland inga små bubblor allså. Den går inte varm eller så känner ingen doft av avgaser i systemet. Men trycket ut så systemet blir tomt tillslut. Kan det vara topppackningen ändå? Jag har bytt kylarlock men hjälpte inte. Hjälp!!!

Min musse med 302a trycker ut vattnet via expansionskärlet. Även om jag har kärlet tomt och bara fyller kylaren så efter bara några kilometer har den tryck ut så kärlet är fullt och sen trycks vattnet ut vid locket. Det blir högt tryck i systemet och kommer som större luftbubblor ibland inga små bubblor allså. Den går inte varm eller så känner ingen doft av avgaser i systemet. Men trycket ut så systemet blir tomt tillslut. Kan det vara topppackningen ändå? Jag har bytt kylarlock men hjälpte inte. Hjälp!!!

Vill inte skrämmas men har tidigare haft många "moderna" bilar som jag blåst packningar på, och just det fenomenet med att det luktar avgaser i kylarvattnet har jag ännu inte uppleft... Har du möjlighet att göra kompessionsprov?

Avgas lukt i kylarvattnet är 99% en topp packning som har

gått har råkat ut för det på en Saab jag hade. :shock:

Men det är svårt att lukta sig till det jag var på en M verkstaden och

dom hade en mätare som dom stoppade ner i vattnet och den gav

utslag direkt. :shock:

Men en komp mätare borde göra susen. :shock:

MVH Lasse. 8)

Sorry läste inte ditt första inlägg ordentligt då är nog en topplockspackning gången ev spricka i toppen men det får vi väl ändå inte hoppas på men man brukar ändå känna lite avgaslukt i kylvattnet då men det kanske är jag ;) som brukar funka som mögelhund i proffesionen då jag letar mögelproblem i våra hus ;)

  • 2 weeks later...

Har nu bytt topppackningar och vips problemet är borta. Går hur bra som helst. Det konstiga var att packningarna såg hela och fina ut men det kan tydligen vara fel på dem ändå :shock: . Tack för alla tips.!! Glad Mustangägare 8)

Har nu bytt topppackningar och vips problemet är borta. Går hur bra som helst. Det konstiga var att packningarna såg hela och fina ut men det kan tydligen vara fel på dem ändå :shock: . Tack för alla tips.!! Glad Mustangägare 8)

Skönt att det fungerar som det ska nu!.. Packningen behöver ju inte gå sönder för att den ska läcka precis som du sa... Byta packningarna, var det mycket jobb? Något speciellt man bör tänka på eller räcker det med sunt förnuft?

  • 3 years later...
Luktar det avgaser. Så är det oftast topppackning. Med otur topplock med spricka. Det är till och riva och se vilket det är.

Berra

hur vet man villket topplock det är som det gäller. Syns det med att göra komptest på cylindrarna eller finns det någon annan metod,eller är det bara att lyfta av topparna och syna dom närmare, lite nyfiken bara.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...