Jump to content

Recommended Posts

Har läst runt och använt sökfunktionen men hittar inte rätt i alla fall.

Jag har en nyrenoverad 351c och med sakerna som sitter i så rekomenderar återförsäljaren av sakerna att jag ska ha "the timing set at 38 degrees total timing" Men då kommer jag till mitt problem, hur ska jag ställa in tändningen utan att starta motorn? Eftersom att den är nyrenoverad vill jag göra inkörningsproceduren riktigt och inte behöva stå en kvart med motorn på tomgång för att få den rätt.

Mvh/Jonas

Ställ den i TDC =0, koppla bort vacuum, starta upp håll jämnt varvtal.

Ställ in på 10 gr. förtändning ca.( tror jag det skall va :roll: ) genom att vrida fördelaren, lås fördelaren, anslut vacuum. Kör in kammen.

Startar den inte (spottar o fräser) prova vänd fördelaren ett halvt varv.(180gr)

Du har väl primat oljan och bensinen, för att den inte skall koka kan man sätta i trädgårdsslangen i kylarlocket och öppna dräneringen,,,,

/Tommy.

Fullt utslängd 38 grader kan du fin justera efter inkörningen,säg att den slänger ut 25 grader då vill du 13 grader vid tomgång.

Vrid runt motorn så du har 13 grader före tdc på svängdämparen,sätt fördelaren så den pekar på ettans cyl. En bra bas att börja med.

Kom ihåg vid tändnings inställning ska alltid vacumet till fördelaren vara bortkopplat och pluggat.

Gresse

Okey, tack för svaren. Men har dock inget vacuum. Brytarlöst MSD, antar att proceduren är densamma!

Vad menar du med om jag har primat oljan och bensinen?

Oljetryck är uppbyggt såklart om det var det du menade ;)

Mvh/ Jonas

Prima- Jag menade att du skulle köra oljepumpen så du får olja i hela motorn, det går att göra med en ombyggd driv pinne och borrmaskin genom fördelarhålet.

/Tommy.