Jump to content

SVT Cobra -03 Steg 1


nikohm

Recommended Posts

Tänkte höra vad ligger väghållningskitet på ungefär med coil-overs

kan du kolla vad frakten hem skulle bli? kanske kan låna lite plats i Grufmans bil för lite delar hehe :?:

hans bil skulle ju gå 17 aug ;) hem till swedeland

Hur länge tar det för båten att komma till sverige :?: känns ju som en evighet :--

Link to comment
Share on other sites

Blev lite förvånad eftersom de har "samma" rotorer o arbetssätt. Var kompressorerna på samma literantal? mättes temp innan eller efter ic? Motorer helt identiska? kam, toppar, avgasrör? kanske insugslösningen som skiljer lite?

Ja några grader gör mycket, särskilt eftersom intercooler lösningarna (om ens någon) kanske inte är 100% då det ska vara lite "bolt on". Tur det inte är 2L japps motorer som samma effekt ska tas ut ur :)

Vad kan ni klämma ut med en 2.3L whipple? rent teoretiskt borde det ligga väl ligga på straxt under 800 med lite lagom övervarv på kompressorn samt en ic som inte begränsar?

ursäkta hijack av tråden..

Gillar tryckmatning :D

Samma bil, samma set-up, samma dag ;)

Tempen mättes efter intercoolern, före och efter "pulls'en) på dynon. Det var en 2.3L Whipple och en 2.2 Kenne Bell. Kenne Bell har väl igentligen en bättre insugslösning då filtret är längre bort från motorn, men det verkade inte göra jättestor skillnad.

Whipplen är sjukt effektiv och klarar åtminstone 715-720++ bakhjulshästar med intercooler och tillhörande moddar.

Vi gillar tryckmatning vi med :P Väntar bara tills vi släpper våra egna Turbokit ;)

Och en grej vi försöker göra är att varendaste del vi säljer, testar vi mot original och andra liknande delar. Helst med samma parametrar, temp, luftfuktighet, bil set-up mm så att vi sedan kan redovisa med dyno grafer och andra tester exakt vad varenda del gör för nytta. Vare sig det är motor eller chassidelar.

Link to comment
Share on other sites

alltså man blir ju inte riktigt klok på allt snack om denna IRS är det detta kit som är det shit :lol:

Complete IRS Bushing Kit Including: Aluminum Front diff supports with Aluminum shimming washers to set pinion angle, Delrin Rear Diff supports, UHMW IRS Subframe support set including thick and thin shimming washers, Delrin Upper control arm bushings and Hardcoated inner sleeves, Delrin Lower control arm bushings and Hardcoated inner sleeves with shimming washers, Combination UCA and LCA bushing grease fitting kit.

$595.00 detta är från full tilt racing

Har du åsikter på detta Erik? vad är nödvändigt finns ju kit för ca 3500$ men vad är värt pengarna?

Link to comment
Share on other sites

alltså man blir ju inte riktigt klok på allt snack om denna IRS är det detta kit som är det shit :lol:

Complete IRS Bushing Kit Including: Aluminum Front diff supports with Aluminum shimming washers to set pinion angle, Delrin Rear Diff supports, UHMW IRS Subframe support set including thick and thin shimming washers, Delrin Upper control arm bushings and Hardcoated inner sleeves, Delrin Lower control arm bushings and Hardcoated inner sleeves with shimming washers, Combination UCA and LCA bushing grease fitting kit.

$595.00 detta är från full tilt racing

Har du åsikter på detta Erik? vad är nödvändigt finns ju kit för ca 3500$ men vad är värt pengarna?

Min åsikt är att du inte ska köpa det där :P

Det du ska ha är detta kit från Prothane:

# Tie Rod End Boots

# Ball Joint Boots

# Swaybar Endlinks

# Strut Tower Bushings

# Front Spring Isolators

# IRS Rear Isolators

# Front Control Arm 'Hydro' Bushings

# Complete IRS Control Arm Bushings

# Rack & Pinion Bushings

Detta är allt du behöver i bussningsväg och det kommer transformera din bil. Jag har själv haft detta kit på min förra Cobra och fullkomligt älskade det.

Vi säljer detta kit för 179USD och kan ha det skickat på ett par dagar!

Utöver detta så är det fullängds subframe connectors som är ett MÅSTE för en Cobra med mycket pulver, sen dämpare/fjädrar mm.

Min Cobra körde 1.27 i Bilsport Superstage med detta bussningskit och ett "gör det själv" coil-over kit. Detta med kanske en 320hp (ingen frisk motor) och inga bromsar.

Link to comment
Share on other sites

Kan du kolla vad kitet skulle kosta att skicka med frakt till sverige.

Du kanske vet nån bil som ska "HEM" ;) så kanske man kan få med hem i bilen. Men kolla gärna fraktpris på grejorna.

Kitet + fulllength + coil-over

Vilka coil-over rekommenderar du ? ge pris på dessa

och sedan pris på allt med frakt

Tack för snabba svar också Erik :!:

När är eran hemsida uppe :?:

Link to comment
Share on other sites

Kan du kolla vad kitet skulle kosta att skicka med frakt till sverige.

Du kanske vet nån bil som ska "HEM" ;) så kanske man kan få med hem i bilen. Men kolla gärna fraktpris på grejorna.

Kitet + fulllength + coil-over

Vilka coil-over rekommenderar du ? ge pris på dessa

och sedan pris på allt med frakt

Tack för snabba svar också Erik :!:

När är eran hemsida uppe :?:

Här är det mest prisvärda kittet du kan köpa till din bil och dina ändemål, d.v.s. en snabb och snygg gatbil.

# Steeda Sub-Frame Connectors

# Steeda Sport Springs

# Steeda Strut Tower Brace

# Steeda Caster / Camber Plates

Dina dämpare (Bilstein) är faktiskt av hög kvalité och man behöver inte byta dom bara för att man sänker bilen. Jag byggde mina Coil-overs utav dessa och det är dom som Maximum Motorsports använder i sina kit.

Ovanstående kit kommer ge dig precis det du behöver, chassi styvning och väghållning.

Jag säljer detta kit för 769USD vilket får anses som sjukt prisvärt för det man får, och hur bilen kommer vara efter. Det ger en lagom sänkning och gör mycket för känslan i bilen.

Ca fraktpris ligger mellan 1500-2000kr.

Detta är bara en rekommendation och förslag på vad jag vet funkar, om du gärna vill ha Coil-over kit så är det antingen Maximum Motorsports (om du vill ha väghållning) eller QA1 (drag set-up). Jag säljer båda dessa men dom är dyare, och inet helt nödvändiga för dina mål.

Hemsidan kommer, min kollega är i telefon med dom just nu för att få det klart nån gång. Tro mig, vi är lika sugna på att få upp den nu!

Du har PM föresten

/Erik

Link to comment
Share on other sites

alltså nu är mitt huvud lite lost känns det som. Alltså du rekommenderar

# Steeda Sub-Frame Connectors

# Steeda Sport Springs

# Steeda Strut Tower Brace

# Steeda Caster / Camber Plates

till detta även Prothane kitet

och sedan ett coil overkit eller menar du då dessa # Steeda Caster / Camber Plates eller ett kit?

hmm :roll: man känner sig lite dum men känns som det är värt att fråga ;)

Link to comment
Share on other sites

alltså nu är mitt huvud lite lost känns det som. Alltså du rekommenderar

# Steeda Sub-Frame Connectors

# Steeda Sport Springs

# Steeda Strut Tower Brace

# Steeda Caster / Camber Plates

till detta även Prothane kitet

och sedan ett coil overkit eller menar du då dessa # Steeda Caster / Camber Plates eller ett kit?

hmm :roll: man känner sig lite dum men känns som det är värt att fråga ;)

Jag rekommenderar följande:

# Steeda Sub-Frame Connectors

# Steeda Sport Springs

# Steeda Strut Tower Brace

# Steeda Caster / Camber Plates

# Complete Prothane IRS bushing kit

Coil-over kittet kan jag tycka är lite overkill för det du är ute efter. Catser/camber plates behövs för när du sänker bilen och kan då justera in hjulinställningen perfekt. Original har bilen i princip 0 justeringsmöjlighet.

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar :)

Link to comment
Share on other sites

vad ger detta kitet ? är det bara ännu mera inställningsmöjligheter och funkar det till orginal dämparna?

28996058.jpg

Det ger höjdinställnings möjlighet, men du behöver ändå caster/camber plåtarna för att ställa hjulen.

Det funkar med original dämpare men ger betydligt mer ljud i bilen, men samtidigt betydligt bättre väghållning!

Det är en smaksak egentligen, och vilka mål man har med bilen.

Link to comment
Share on other sites

Å blev ju problem med mina papper i början på veckan så skickade ner ett nytt papper med express 555:- kostade brevet :evil: . Jaja tänktedet kan det vara värt att få hem bilen lite snabbare.

Men nu fick jag svar att nån jävl.. MC som inte har sina papper iordning som ska med containern så nu kommer bilen stå en vecka till så nu är det prel nästa fredag :!::evil: säger bara fifan :cry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...