Lindahl CMC1601 July 28, 2009 Report July 28, 2009 hejköpte en orginal oljesticka (som jag trodde) till min 289 -65:a, nu har det börjaqt knacka i motorn och jag drog upp oljestickan, drog fingret över den föra att kolla om det är något skit i oljan, fullt med glitter på fingrarna som visade sig komma från kromet på oljestickan.verkar som ytbehandlingen lossnar. Hur pass allvarligt är detta? Har ju förmodligen även åkt ner i tråget.Någon som varit med om detta?//Håkan Citera
Edeson July 28, 2009 Report July 28, 2009 Glitter i oljan och knack i från motorn låter mer som ett nedslitet lager.Tips: Skruva loss oljefiltret och häll ur oljan från filtret i en ren/vit behållare och inspektera. /Edeson Citera
Lindahl CMC1601 July 28, 2009 Author Report July 28, 2009 Jag är tämligen säker på att kromet kommer från stickan, verkade faktiskt inte vara i oljan längst ner på stickan utan jag tror jag fick med kromet när jag drog fingrarna över stickan långt uppifrån och inte bara där det finns olja.Verkade som oljudet kommer antingen från generator eller vattenpump då det verkar tystna när jag tar bort remmen.//Håkan Citera
Janne Holm CMC1740 July 28, 2009 Report July 28, 2009 Sådant där "fuskkrom" om det råkar komma i oljan så tror jag inte det kan ställa till några större bekymmer finns ju oljefilter som ska ta hand om oönska skit men du verkar redan ha hittat ev orsak till ditt missljud värre är det nog för Edeson Eller hur går det med din maskin Citera
Edeson July 28, 2009 Report July 28, 2009 Ok, gjorde kopplingen direkt när du nämnde knack i motorn och glitter i oljan, hoppas att jag har fel !Kan ju vara lagring i generator eller vattenpump.Tycker i alla fall att du ska inspektera oljan, noga .Hälsningar Edeson Citera
Edeson July 28, 2009 Report July 28, 2009 Sådant där "fuskkrom" om det råkar komma i oljan så tror jag inte det kan ställa till några större bekymmer finns ju oljefilter som ska ta hand om oönska skit men du verkar redan ha hittat ev orsak till ditt missljud värre är det nog för Edeson Eller hur går det med din maskinTjena Janne Jo, jag skulle va´ glad om jag bara hade knack i motorn .Nej, skämt åsido, det är inte kul när det strular.Har plockat ned motorn för 3:e gången i År, nu ska ALLT mätas upp för att komma tillrätta med nedslitet axiallager, blir nog inget åka i År .Provkör i bänk innan jag stoppar i motorn igen.(Sorry Håkan för att vi stal lite plats i din tråd)/Edeson Citera
Lindahl CMC1601 July 29, 2009 Author Report July 29, 2009 Hej igenEfter att ha provbytt vattenpumpen kollade jag nedre remskivan när allt var bortskruvat - den satt löst!!Jag drog åt dom 3 bultarna och skruvade ihop motorn (inte smidigt med AC). Startade motorn, inget knack alls.Skulle känt på bultarna först men det är ju inte lätt att höra varifrån ljud kommer.//Håkan Citera
Lindahl CMC1601 August 4, 2009 Author Report August 4, 2009 HejEfter att ha monterat dit en gammal vattenpump jag hade (dock en felfri), så fick jag diverse problem, bilen ville gärna gå varm samt gurglade o kluckade från motorn när jag stängt av den.Bytte tillbaka till den nya pumpen och då försvann problemen.Det är ju något att tänka på för er som har värmeproblem, kan vara vattenpumpen.Pumphjulet på den gamla såg inte likadant ut som den nya på gamla pumpen var det ett gjutet hjul och den nya ett hjul som är gjort av en plåt med invikta flikar.Vad kan detta bero på?Kanske någon även kan hjälpa mig med packningen jag köpte, passar inte på min pump. Vad ska den vara till?//HåkanBifogar en bild Citera
Janne Holm CMC1740 August 4, 2009 Report August 4, 2009 Den packningen såg lite "skum" ut men förmodligen till någon annan ford motor kommer du till Vadstena imorgon ser ut att bli kanon väder med mycket folk och mycket mussar Citera
Ronnie S August 5, 2009 Report August 5, 2009 Pumphjulet på den gamla såg inte likadant ut som den nya på gamla pumpen var det ett gjutet hjul och den nya ett hjul som är gjort av en plåt med invikta flikar.Gamla pumpar har oftast ett gjutet hjul, medan man på nyare pumpar har snålat in och använder plåthjul, som är billigare att tillverka. Det måste väl ha varit något fel på din gamla pump, bortkorroderade skovlar på pumphjulet eller något liknande?Kanske någon även kan hjälpa mig med packningen jag köpte, passar inte på min pump. Vad ska den vara till?Packningen är till motorer med gjutjärnspump (sena 65:or och nyare) medan du väl har en aluminiumpump på din bil. Citera
Lindahl CMC1601 August 5, 2009 Author Report August 5, 2009 Gamla pumpar har oftast ett gjutet hjul, medan man på nyare pumpar har snålat in och använder plåthjul, som är billigare att tillverka. Det måste väl ha varit något fel på din gamla pump, bortkorroderade skovlar på pumphjulet eller något liknande?Tack för svaren, den gamla pumpen verkar vara i nyskick, kan det vara så att det ska sitta en plåt mellan pump o motor på denna modellen? Har sett vissa modeller med det.//Håkan Citera
Janne Holm CMC1740 August 5, 2009 Report August 5, 2009 jag har en plåt på min men vill minnas att packningen såg annorlunda ut men det kanske har med fabrikatet att göra, kör med Felpro. Citera
bosewallius August 5, 2009 Report August 5, 2009 Aluminiumpumpar för 65'or till och med change level 7 har ingenmellanläggsplåt medan gjutjärnspumpar från changelevel 8 hardenna plåt. Tänk på att frontkåpan är annorlunda mellan aluminium ochgjutjärnspumpar. Dessutom är naturligtvis packningarna olika.P.S. ändringen till change level 8 skedde i slutet av maj 1965.Om motorbrickan finns kvar kan changelevel ses där.Mvh Bosse Citera
Recommended Posts