Jump to content

T5 låda behöver hjälp


Terner

Recommended Posts

Har en T5 från en 90 som jag behöver hjälp/tips med.

Har haft isär lådan och allt ser hur bra som helst ut. Ihopmonterad så kan man lägga i alla växlar när den ligger på bänken och allt funkar fint.

Väl i bilen så går inte ettan och tvåan att lägga i med motorn igång men alla andra växlar går utmärkt.

Misstänker växelförarna då backen och femman gick i samtidigt och låste upp lådan vid ett tillfälle.

Finns det någon duktig person på dessa lådor i södra Sverige?

Det är ingen brådska har en annan fungerande låda i bilen men vill gärna ha i denna i stället då den tål mer vrid.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Det ska inte gå att få i backen och femman samtidigt om det stämmer med fjädrar och länk för just den delen. Är nog tyvärr bara att riva ner igen och kolla så det verkligen hänger ihop som det ska på back/fem. Räcker ju iofs med att lyfta locket.

Verkar ju lurt då du ej längre kan få i ettan/tvåan...

Bilden jag bifogar är på en 95a T5 och du har förmodligen en annan typ av fjäder som håller back/fem länkarm i rätt läge. Men som du säger - får du i bägge samtidigt så är nåt galet...

Åker du med stålretainer där bak och lite mer preload? Bara nyfiken... 8)

Link to comment
Share on other sites

Lådan är en standard T5 från en 90 års modell.

Har haft ut och in den ett antal gånger för att försöka få den att funka ok.

Varje gång har jag rivit av locket för att kolla att allt är ok och man kan inte se nåt fel. Har kollar sprängskisser och foton tills ögonen blött.

Har en låda från en 88 i den nu som jag har jämfört med utan framgång. Den lådan från 88 'är något kortare totalt om det kan vara till någon ledning.

Kan det ha någon betydelse att joken hamnar lite längre in i 90:ans låda. Den bottnar inte så klart men undrar ändå.

Skulle böva någon som kan dessa lådor helst i södra Sverige som vill hjälpa till. Naturligtvis mot skälig betalning.

Den går utmärkt att köra på 3 4 och 5 växeln.

När man kopplar ur och ska lägga i ettan eller 2an så skrapar det och känns som växelföraren inte når tillräckligt långt för att få i växeln.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Det ska inte gå att få i backen och femman samtidigt om det stämmer med fjädrar och länk för just den delen. Är nog tyvärr bara att riva ner igen och kolla så det verkligen hänger ihop som det ska på back/fem. Räcker ju iofs med att lyfta locket.

Verkar ju lurt då du ej längre kan få i ettan/tvåan...

Bilden jag bifogar är på en 95a T5 och du har förmodligen en annan typ av fjäder som håller back/fem länkarm i rätt läge. Men som du säger - får du i bägge samtidigt så är nåt galet...

Åker du med stålretainer där bak och lite mer preload? Bara nyfiken... 8)

Lådan ser ut precis som den på bilden likaså mekanismen för femman backen vad man kan se.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

ta en titt på den här sidan, där har du en del matnyttig information som kanske kan hjälpa dig på traven. Tyvärr har jag inte satt mig in i detalj hur t-5an funkar, jag vet bara att min lever på lånad tid... ;)

http://hanlonmotorsports.com/HanlonTIC.html

mvh

Jocke

Du kan få köpa den lådan jag har i nu billigt när jag fått fart på den andra :)

Den funkar ok bara lite sliten på 5:ans synkning men vem har bråttom att få i femman ?

:)

/Terner

Link to comment
Share on other sites

Du kan få köpa den lådan jag har i nu billigt när jag fått fart på den andra :)

Den funkar ok bara lite sliten på 5:ans synkning men vem har bråttom att få i femman ?

:)

/Terner

Femman verkar alltid sliten då det ju är en klassisk synk/broms plus ett himla tungt drev....

Det är inte så enkelt att nån "Slider Hub" är åt fel håll. 3-4 går ju vända på och det ser ut att funka ändå... Fas framåt i växellådan sett på den. 1-2 borde man inte kunna vända då det skiljer bra mycket och då hamnar ju backkuggen fel.

Det är ju även lite brickor och grejer som säkert kan hamna i fel ordning i det där paketet.

Men eftersom du säger att lådan funkar fint utanför bilen verkar det ju skumt. Synd man inte har semester nästa vecka med - då kunde man tatt en tripp till syd.

Link to comment
Share on other sites

ta en titt på den här sidan, där har du en del matnyttig information som kanske kan hjälpa dig på traven. Tyvärr har jag inte satt mig in i detalj hur t-5an funkar, jag vet bara att min lever på lånad tid... ;)

http://hanlonmotorsports.com/HanlonTIC.html

mvh

Jocke

Du kan få köpa den lådan jag har i nu billigt när jag fått fart på den andra :)

Den funkar ok bara lite sliten på 5:ans synkning men vem har bråttom att få i femman ?

:)

/Terner

Tackar för erbjudandet, vi får väl se när denna ger upp. Det som står på listan är nog en Jerico eller ändå bättre en G-Force, men det kostar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...